Guppy Fiskhotell - Mini reef (Nano Cube)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gnutt
    • November 2004
    • 10

    Guppy Fiskhotell - Mini reef (Nano Cube)

    Jag har varit sugen på saltvattensakvarium väldigt länge. Mycket genom
    det vackra vattenlivet och den starka belysningen som gör så att det ser
    fräscht ut. Men jag har aldrig haft viljan att spendera 10-20 000kr på allting.
    Samt att jag har ingenstans att gömma en sådan anläggning.

    Så såg jag att enligt Jbj Lighting som skapar "Guppy fiskhotell" även ansåg att
    dessa akvarier fungerar även som saltvattensakvarium.

    Så min fråga är, någon som har testat att ha ett minirev i ett sådant akvarium?
    Funkar det? och vad behövs isåfall för att få det att funka?

    /Eric
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag har testat att ha saltvatten i 80 liter, och det fungerade bra, kolla min zoon.
    På SG har jag sett många som kör salt i guppihotell. Det som behövs är ganska så mycket levande sten, uppgraderad belysning, och kraftig cirkulation. Byt 10% vatten varje vecka och mata mycket sparsamt.

    Lämpliga djur är kollonianemoner, mjukoraller, astreasniglar osv. Med tiden när du lärt dig ditt kar tror jag nog att du kan ha stenkoraller också, men glöm tanken på värdanemoner, de hör inte hemma i så små kar.
    Skall du ha högre djur så kan kanske clownfisk, frökenfisk eller putsarräkor vara något, tänk på att inte stoppa i mer än 1-3 högre djur. Med högre djur i karet kan det vara bra att köra med någon mindre skummare, jag har sett en nanoskummare på zoogiganten i Lomma. Vet dock inte hur bra den är.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • habob
      • April 2006
      • 119

      #3
      Ursprungligen postat av gnutt
      Jag har varit sugen på saltvattensakvarium väldigt länge. Mycket genom
      det vackra vattenlivet och den starka belysningen som gör så att det ser
      fräscht ut. Men jag har aldrig haft viljan att spendera 10-20 000kr på allting.
      Samt att jag har ingenstans att gömma en sådan anläggning.

      Så såg jag att enligt Jbj Lighting som skapar "Guppy fiskhotell" även ansåg att
      dessa akvarier fungerar även som saltvattensakvarium.

      Så min fråga är, någon som har testat att ha ett minirev i ett sådant akvarium?
      Funkar det? och vad behövs isåfall för att få det att funka?

      /Eric
      jag har sätt en kille som har fixat en guppy kar på 45 l till en saltvatten fisk han hadde nogra levande stenar nogra växter och en clawon fisk eller två tror jag han va expert på det värdet på vatten ska vara exakt den såg så fint underbar ut o den funkar med en sånt kar eftersom de har inbygt cirkulation filter som har väldigt bra filtrering.lycka till!
      hej!

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Ursprungligen postat av gnutt
        Jag har varit sugen på saltvattensakvarium väldigt länge. Mycket genom
        det vackra vattenlivet och den starka belysningen som gör så att det ser
        fräscht ut. Men jag har aldrig haft viljan att spendera 10-20 000kr på allting.
        Samt att jag har ingenstans att gömma en sådan anläggning.

        Så såg jag att enligt Jbj Lighting som skapar "Guppy fiskhotell" även ansåg att
        dessa akvarier fungerar även som saltvattensakvarium.

        Så min fråga är, någon som har testat att ha ett minirev i ett sådant akvarium?
        Funkar det? och vad behövs isåfall för att få det att funka?

        /Eric
        du behöver levande sten och i ett så pass litet kar så är inte fisk lämpligt utan inrikta dig mer på någon färgglad saltvattensräka

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Här är en artikel på saltvattensguiden (kommer att läggas in här också inom kort) http://www.saltvattensguiden.se//ind...=202&Itemid=39 som säkert ger en hel del matnyttigt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • wierdalien
            • February 2003
            • 936

            #6
            hmmm var kommer just namnet Guppy hotell från? har det något med guppyn att göra alls?
            -----------------------

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av wierdalien
              hmmm var kommer just namnet Guppy hotell från? har det något med guppyn att göra alls?
              Försäljningsnamn som något företag hittade på någon gång och sedan har det fått ge namn åt alla små akvarieset med integrerat filter och belysning
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • CBR
                • January 2005
                • 292

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Här är en artikel på saltvattensguiden (kommer att läggas in här också inom kort) http://www.saltvattensguiden.se//ind...=202&Itemid=39 som säkert ger en hel del matnyttigt
                Suck, nu blev man ju otroligt sugen på att göra något liknande. Synd att man inte har plats bara....
                Senast redigerad av CBR; 12 February 2007, 13:37.
                The Zone

                Kommentar

                • jonnyboy87
                  • April 2008
                  • 44

                  #9
                  det är ingen som har en bildpå ett gubby hotel?

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av jonnyboy87
                    det är ingen som har en bildpå ett gubby hotel?
                    inte på gubby hotel, men jag har på guppy hotell.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Bordusius
                      • October 2008
                      • 108

                      #11
                      Ursäkta amatörfrågan men vad är en "levande sten", gissar att dethar med vad som kan börja växa på stenen när man stoppar ner den i vattnet men jag kan ju hafel
                      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                      Kommentar

                      • SandraW
                        • September 2006
                        • 163

                        #12
                        Vilket snyggt kar! Köpt var?

                        Kommentar

                        • johan 400
                          • January 2007
                          • 174

                          #13
                          Jag kör ett 37l Typ "guppy hotell" sen ett år och det funkar fin fint. Men det är bra att sätta sig ner och läsa på lite om saltvatten dock. Men bli för allt i världen inte rädd, lätt att bli det med alla måsten, tester och allt vad det är. Jag hade noll kunskap när jag startade och frågade vackert här om hjälp så fort det blev problem. Gick dock på en del minor som jag kunde ha undvikit om jag bara hade läst på lite innan.
                          Jag har en Clown och en Fröken i det nu + ett gäng erimiter och sniglar. Även en krabba. Några koraller oxå såklart.
                          Läs på och kör hårt...

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag är personligen inte så glad i den nya nano-trenden.
                            Visst fungerar de, visst blir det betydligt billigare än ett "riktigt" saltvattenskar, och visst kan man ha räkor och koraller, men jag kan ändå inte riktigt köpa att man håller fiskar som blir lika stora och has samma temperament och rörelsebehov som en malawizebra i ett litet pytteakvarium.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • oskarwallin
                              • February 2008
                              • 1080

                              #15

                              här är mitt kar.. Tycker det funkar verkligen bra.. men jag är i process att leta efter större kar... Nano funkar som introduktionskar till hobbyn, men precis som med sötvatten måste man komma upp lite i storlekar för att få fiskar att trivas... Självklart komemr detta kar behållas då det är kul att proppa fullt med fraggar sen när man fått upp lite koraller i stora akvariumet
                              Senast redigerad av oskarwallin; 12 October 2008, 21:09.
                              60,58 liter
                              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...