Clown fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    Clown fisk

    Var med barnen på aqvarium på Djurgården i förra veckan. De hade flera saltvattenskar med clown fisk tror jag men barnen hävdar att de endast finns i orange och svart/vit medans de som finns på aqvarium var vinröda samt de svart/vit ränderna och en lite stackare som var citrongul och svart/vit randig.


    är då, vem av oss har rätt. Viss råder och jag får ingen ro...
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns ett trettiotal arter av clownfisk, med väldigt varierande utseende. Det låter som om det du såg på Aquaria var Premnas biaculeatus, den största, vackraste, och ondskefullaste av alla clownfiskar, medan den "vanliga" clownfisken, den från Rädda Nemo, är Amphiprion ocellaris eller Amphiprion percula.

    Det finns clowner som ser rätt annorlunda ut. Här är en sida med massor av olika clowner: http://www.wetwebmedia.com/clownfis.htm

    Man bör veta att clowner är en typ av frökenfisk, en grupp fiskar nära släkt med ciklider, och mycket aggressiva, i klass med malawiciklider.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Solen
      • September 2003
      • 2997

      #3
      Tack, hade lagt inlägget fel eftersom det är här nu, vi ska inga skaffa var bara intresserad av vad som var vad. Man måste ju allmänbilda barnen

      Schysst länk, de vi såg var på pricken lik den art som de kallade Maroon clown.
      Senast redigerad av Solen; 06 January 2005, 22:32.
      Pricken den Store !
      ~~~~

      Kommentar

      Arbetssätt...