Ersättning vid förlorad fisk pga sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P-C
    • November 2004
    • 2

    Ersättning vid förlorad fisk pga sjukdom

    Jag har saltvatten och köpte nyligen fisk som var drabbad av Oodinium även kallat sammetssjukan. Fisken dog efter två dagar, men slog även ut alla fiskar i akvariet. Jag flyttade över de smittade fiskarna till ny tank och medicinerade med cuprazin. Men efter tre dagar hade alla fiskar dött.

    Affären ersatte den första sjuka fisken som jag lämnade tillbaka efter det att den dött, men hur gör jag nu när alla andra är döda?

    Vad säger reglerna om detta? Gäller komsumentköplagen eller hur går man tillväga? Det handlar om fisk för 7000kr som nu är borta!
    Mvh P-C.. OBS om någon vet hur man ska gå tillväga, maila till mig på wixstrom@mail.com
  • Mcoist
    • May 2003
    • 296

    #2


    Tycker nog du bör fixa ett karantänskar i fortsättningen när du har fisk för dom summorna.

    nu i detta läget vet jag inte vad som händer men kontakta ditt hemförsäkringsbolag i vissa fall kan man få ut på den ibland behövs det däremot en extra försäkring men är ju aldrig fel att ringa och höra.

    Sen prata med butiken du köppte irren i även om dom nog inte gör så mycket har varit med om samma som du när jag hade saltvatten jag fick mer eller mindre skylla mig själv lät det då så då bestämde jag mig för att aldrig handla iden butiken mer och det var den enda butiken jag visste hade saltvatten här i kristianstadstrakten så jag la ner hela saltvattensprojektet istället för att gynna honom igen.

    Kan tillägga att butiken var zoogiganten i Lomma.
    4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
    1st 540L som skall limmas och repareras.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hej! jag tror inte du får ut så mycket pengar från försäkrningsbolaget, tyvärr. .du skulle nog ha haft den i karantän ett tag först. fast ring och hör med dom, och hoppas på det bästa.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • petrol
        • January 2002
        • 124

        #4
        Mcoist: Det kommer att öppnas en saltaffär snart i Kristianstad.
        -----------------------------
        5 meter salt
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

        Kommentar

        • MrFisk
          • June 2004
          • 250

          #5
          Ursprungligen skickat av P-C
          Jag har saltvatten och köpte nyligen fisk som var drabbad av Oodinium även kallat sammetssjukan.
          Visste du att fisken var sjuk redan innan du köpte den??? Var den fisken tillsmammans med andra fiskar i akvariet där du köpte den? I så fall så vore en varning på sin plats så inte andra drabbas.
          Experience is the thing that you get just after you needed it.
          Zoonen

          Kommentar

          Arbetssätt...