Färgade koraller ? Behöver expert hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malte
    • February 2002
    • 11

    Färgade koraller ? Behöver expert hjälp.

    Hur är det med det egentligen, går det att färga koraller eller inte. har vid ett flertal tillfällen stött på rosa Cladiella.sp och Sinularia.sp samt gula Sarcophyton i diverse former. Önskar hjälp snarast.

    /Malte

  • freddan3
    • January 2002
    • 36

    #2
    Hej!

    Smak ska man som bekant inte diskutera, men jag måste bara fråga varför man skulle vilja göra detta. Inget illa menat, jag är bara nyfiken. Var har du sett konstgjort färgade koraller?

    Kommentar

    • Svein A. Fosså

      • January 2002
      • 77

      #3
      Det går utmerket å farge alle bløtdjur, og fra tid til annen dukker det opp koraller og anemoner som åpenbart er kunstig farget, spesielt i rosa og gult som ser ut til å være "populære" farger. Personlig synes jeg at kunstig farging av anemoner og koraller er totalt unødvendig og bryter med min oppfatning av både estetikk og etikk.

      Vær oppmerksom på at det faktisk også finnes varianter av koraller (både Cladiella, Sinularia og Sarcophyton) som naturlig har temmelig sterke farger, ikke minst i gult. Det er derfor ikke alltid lett å avgjøre om en korall i affären har ekte eller kunstig farge. <font color=red>Enn så lenge synes jeg selv det er MEGET SJELDEN å finne kunstig fargede koraller og anemoner i handelen i Norden.</font id=red>

      Mvh
      Svein

      Ändrat av - Svein A. Fosså den 2002/02/15 10:32:18

      Kommentar

      • Malte
        • February 2002
        • 11

        #4
        Tack för ditt svar Svein, jag har nämligen fått levererat just rosa Cladiella till min butik, enl min leverantör så är de ej färgade. Utan just naturligt rosa, de är svagt rosa i färgen och inte "hysterikst" rosa. jag har en Norsk kund som har fått beskrivet av sina Norska avarievänner att just denna korall måste vara färgad, jag kan ju bara säga vad jag fått berättat för mig av min leverantör.
        Nu är denna kund mkt missnöjd och kommer troligsvis ej handla i min butik fler gånger, tyvärr kommer troligtvis denna kund även tala om för sina vänner att göra likadant Jag har erbjudit honom pengarna tillbaka el byte mot annan korall om han så önskar. Skall bli intressant att se vad hans reaktion blir på din förklaring i ämnet.

        Tack än en gång för hjälpen.

        Mattias Scholz

        Akvariebutiken FinaFisken i Karlstad.

        www.finafisken.nu


        Kommentar

        • Svein A. Fosså

          • January 2002
          • 77

          #5
          Hei Mattias,

          En indikasjon (men ingen bevis) på at en korall eller anemon er kunstig farget kan være at det finnes overskudds-farge i vattnet som den er transportert i. Altså, dersom vatnet er svakt rosa (eller gult, eller blått, alt ettersom), er risken større for at den har blitt kunstig farget.



          Mvh
          Svein

          Kommentar

          • Malte
            • February 2002
            • 11

            #6
            Hej! tack än en gång för din hjälp, det finns en bild på den omtalade korallen här &gt; http://www.finafisken.nu/databas/DSC01538.JPG

            Kommentar

            • Svein A. Fosså

              • January 2002
              • 77

              #7
              Kan meget vel være en naturlig fargeform, men jeg garanterer ingenting.

              Mvh
              Svein

              Kommentar

              • Kenjo
                • January 2002
                • 2

                #8
                Hej Malte,

                Jag tittade på din bild och kan säga att jag har sett dessa färger på cladiella även i här i Göteborg.

                Vet en som har haft sin i 2 års tid och de växer så de knakar.

                Sen har jag också sett de på marin akvariet.

                Vet inte om det hjälper dig något men svårt att tro att alla skulle vara färgade.

                MVH Kent JOhnsson

                Kommentar

                • Mattias
                  • February 2002
                  • 1

                  #9
                  Hmm.... intressant hoppas bara att min Norske kund tror på mig,

                  /Mattias

                  Mattias
                  Mattias

                  Kommentar

                  Arbetssätt...