Ang. alger och "levande stenar"..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flippis
    • July 2004
    • 7

Ang. alger och "levande stenar"..

<font face="Book Antiqua"><font color="green">Eftersom jag planerar att kanske köpa ett saltvattens-akvarium så har jag en fråga.Måste man ha så kallade "levande stenar" i akvariumet? Jag tycker fiskarna (saltvattens fiskar) är så vackra men att anemonerna/vissa väster är ganska läbbiga( funkar ju inte så bra när man tex sak städa i det).Visst fattar jag också att man måste ha någon typ av växter/anemoner/koraller i akvariet men måste man tvunget vis ha så kallade levande väster??Till exempel anemoner men "armar"..

Kanske en lite skum fråga men jag e jättetacksam för
    svar!! </font id="green"></font id="Book Antiqua">
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Eftersom jag planerar att kanske köpa ett saltvattens-akvarium så har jag en fråga.Måste man ha så kallade "levande stenar" i akvariumet?
    levande sten är ett absolut måste i saltvattensakvarium om du inte vill ha algodling. 1 kilo till 10 liter vatten är bra proportioner men mer skadar inte.

Visst fattar jag också att man måste ha någon typ av växter/anemoner/koraller i akvariet
    Varför har du fått för dig att man måste ha anemoner? koraller? växter? Faktum är att det finns inga saltvattenslevande växter så det kan du stryka med det samma. Anemoner är mycket svåra och inget att ha för en nybörjare. Koraller är fina och det finns några som passar nybörjare, men att det är ett måste tycker jag inte. Det finns massor av folk som kör fo-tanks.

men måste man tvunget vis ha så kallade levande väster??Till exempel anemoner men "armar"..
    Levande väster vet jag inte vad det är , men om det är växter du menar så har jag redan berättat om saltvattensväxter. Följaktligen så är anemoner inte heller växter. Anemonen är ett djur som lever på att filtrera vattnet.

Rent generellt så har jag bara ett riktigt bra tips till dig: LÄS, för att lyckas med ett fungerande saltvattensakvarium så krävs det mycket mer kunskap än vad någon på ett forum är interesserad av att hjälpa dig med. Köp bra böcker och plugga in det viktigaste kring filtrering, djuren, kemin, fotosyntesen osv. När du har gjort det så kommer dina frågor inte att vara så "skumma".
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Ursprungligen skickat av Flippis
      [font=Book Antiqua][green]Eftersom jag planerar att kanske köpa ett saltvattens-akvarium så har jag en fråga.Måste man ha så kallade "levande stenar" i akvariumet? Jag tycker fiskarna (saltvattens fiskar) är så vackra men att anemonerna/vissa väster är ganska läbbiga( funkar ju inte så bra när man tex sak städa i det).Visst fattar jag också att man måste ha någon typ av växter/anemoner/koraller i akvariet men måste man tvunget vis ha så kallade levande väster??Till exempel anemoner men "armar"..
      1) Nej, anemoner/växter/koraller är INTE ett måste i saltvattensakvarier. Vill du inte ha såna, så behöver du inte.
      2) Nej, levande sten är inte ett måste om du bara vill ha fisk.

Det låter som om vad du är ute efter är ett "fish only" akvarium, dvs ett akvarium med svagt ljus, värmare, vanligt biofilter, och regelbundna vattenbyten (dvs exakt samma som man skulle sköta ett sötvattensakvarium).
      Skummare & levande sten hjälper men är absolut inga krav.

Jag skall se om jag kan gräva fram några websites med info om fish-only (FO) och fish-only-with-live-rock (FOWL) akvarier.

Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Hur håller man algerna borta i ett akvarium med bara fisk och ingen sten?
        Visst går det att köra som du säger, men slemalgerna är inte snygga. Levande sten är både snyggt, roligt och lärorikt. Dessutom blir allt så mycket lättare att sköta med sten i.
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Genom att skrapa rutorna och ha svagt ljus. Man sköter såna akvarier precis som man skulle sköta t.ex. ett akvarium med stora centralamerikanska ciklider.

Visst är det bättre med levande sten, men det kostar, och är ingen garanti mot alger.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Flippis
            • July 2004
            • 7

<font face="Book Antiqua">För det första: Tack så jättemycke för alla svar!!!
            Jo jag förstår att allt blir lite lättare om man har "levande sten" i akvariumet men nu undrar jag om stenen verkligen är levande eller om det bara är ett uttryck( tex att stenen bildar bakterier som är bra för akvariumet eller om stenen klassas som ett "djur").Typ äter "stenen" också?? (kanske konstig fråga men kom ihåg att jag é nybörjare på detta.) Jo det var ju självklart väXter jag menade o inte väster . Nu har jag klart för mig att det inte finns några saltvattensväxter men eftersom jag tänkt ha clownfiskar i akvariet ( det sägs att dessa är bland de mer lättskötta)och de trivs ju med att ha en anemon att "gömma" sig i.Är detta ett måste för dessa fiskar eller trivs de bra utan?
            Det där med "FO-tanks" är det som att ha ett vanligt sötvattensakvarium (fast med saltvatten & saltvattensfiskar)?
            De blir ju lite trist med inget utom grus o fiskar i akvariumet..
            Sedan till det om att jag borde läsa böcker för att få mer kunskap. Håller fullständigt med men de e ju så förbannat svårt o hittat en vettig bok om det (som helst INTE är på engelska)..

Blev många frågor men frågar man inget får man inget veta !
            Mvh. Flippis

</font id="Book Antiqua">

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

men nu undrar jag om stenen verkligen är levande eller om det bara är ett uttryck
              Stenen består av korallskelett och bebos av massor av djur och organismer. Det är altså djuren i stenen som är levande inte stenen i sig. följaktligen så är det djuren i stenen som vill ha mat inte stenen i sig.

men eftersom jag tänkt ha clownfiskar i akvariet ( det sägs att dessa är bland de mer lättskötta)och de trivs ju med att ha en anemon att "gömma" sig i.Är detta ett måste för dessa fiskar eller trivs de bra utan?
              Om du läst mitt första inlägg om anemoner och lägger till att jag tycker att clownfiskar är mycket bra nybörjarfiskar så har du svaret på din fråga.

Det där med "FO-tanks" är det som att ha ett vanligt sötvattensakvarium (fast med saltvatten & saltvattensfiskar)?
              Sist jag hörde någon som startade ett fo kar så var det med massor av levande sten i. Jag har inte hört talas om något kar utan ls sedan mitten av 80 talet. Men efterssom azur tydligen har andra erfarenheter så måste väl svaret på frågan vara ett njjaa. Dock så kan jag inte förstå hur man kan välja bort ls, det som är så kul och lätt.

Sedan till det om att jag borde läsa böcker för att få mer kunskap. Håller fullständigt med men de e ju så förbannat svårt o hittat en vettig bok om det (som helst INTE är på engelska)..
              Finns massor av bra böcker på Tyska, faktiskt fler bra än vad det finns på Engelska.

MVH
              Magnus

min zoon

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Hittade en länk till slut, fast det satt hårt åt.

http://www.wetwebmedia.com/fishonsetup.htm

Följ länkarna vidare därifrån.

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

Man kan ju undra varför det var så svårt att hitta!
                  Kan det vara för att det inte anses som ett human´t sätt att hålla fisk?
                  Eller kan det ha att göra med att man nu för tiden vet att ls är en väldigt bra investering för nybörjaren?
                  Eller för att vattenbyten i längden blir mycket dyrare än ls?
                  Eller kanske alla dessa anledningar plus många till.

I din länk säger dom att mer än 90% av alla saltvattensakvarium är av denna typen. Detta kanske stämde 1986-1991 då referenserna är publicerade, men knappast idag.

Anledningen till att 99% av alla saltvattensakvarium idag har levande sten är att det är mycket lättare så. Att som nybörjare starta kar utan ls tycker jag är vansinne.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

Kommentar

• Flippis
                    • July 2004
                    • 7

<font face="Book Antiqua"><font size="3">För det första. Tack för länk-tipset.
                    Dessa "maskar" och andra smådjur som bildas i stenen kan man se dem med blotta ögat? Har du "Magnus" någonsin ägt ett akvarium utan ls?
                    Jag tror inte att fiskarna blir "deppade" av detta så länge man sköter dem noga och ger dem den skötsel de vill ha.
                    Mvh. Flippis</font id="size3"></font id="Book Antiqua">

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Tropfrog: anledningen till att det är svårt att hitta länkar ang. Fish Only (FO) är att teknologin är exakt densamma som för sötvatten. Amerikanska akvarister brukar hävda att nånstans runt 70% av alla saltvattensakvarier i USA är FO. I europa var det så här man höll saltvattensdjur fram till cirka 1980, när levande-sten började få sitt genombrott.

Den intresserade kan med fördel läsa Fisk-forumen på www.reefcentral.com

Vad gäller hur humant det är... Det är precis samma uppställning som man har till (nästan) alla sötvattensakvarier. Är sötvattensakvarier inhumana?
                      Dessutom hålls stora rovfiskar nästan alltid så här. När du går på ett offentligt akvarie, kommer du att se att rovfiskarna, som t.ex. hajarna, inte har tillräckligt mycket levande sten för att behandla vattnet (om de har nån levande sten alls).

Visst, utan levande sten så måste man ha biofilter, och nitrathalterna stiger stadigt så man får göra fler och större vattenbyten än om man kör med levande sten - dvs akvariet sköts som ett sötvatten, med samma teknologi (plus gärna en skummare).

Personligen använder jag nu mer alltid levande sten, eftersom jag tycker det är så kul med alla skumma djur & växter som dyker upp oinbjudna, jag har tillochmed haft akvarier med bara levande sten och ingen fisk, men vill man bara ha fisk är det möjligt att klara sig utan levande sten.

Kommentar

• nynick
                        • January 2004
                        • 165

Skaffa dig lite levande sten aven om det inte ar alldeles nodvandigt. Dom hjalper lite med filtrering men ar framforallt otroligt roligt att titta pa. Om du koper dom fran en bra affar eller annan akvarist och fraktar hem dom packade I SALTVATTEN!!! sa kommer du att fa skada ett helt litet ecologiskt system av djur och vaxter komma fram. Mycket roligare an fiskarna faktiskt...hehehe. Folk kommer att saga till dig att dom klarar sig bra inlindade i vatt tidnings papper....DET AR INTE SANT!! Insistera att du vill ha dom i saltvatten och behandla dom sedan som om dom var fiskar sa slipper du att en massa microorganismer dor och forgiftar vattnet.

Kommentar

• Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8083

Dessa "maskar" och andra smådjur som bildas i stenen kan man se dem med blotta ögat?
                          En del kan du se andra inte. Det finns troligtvis flera tusen olika organismer som kan komma in med stenen, en del bra en del dåliga.

Har du "Magnus" någonsin ägt ett akvarium utan ls?
                          Ja, flera, men aldrig ett saltvattenskar.

Tro mig, att byta saltvatten som kostar 1,50 kr litern som man gör i ett sötvattenskar blir i längden mycket dyrare än att köpa ls från början. Dessutom blir karet finare och så är ls så fruktansvärt roligt.

MVH
                          Magnus
                          min zoon

Kommentar

• Bjorn
                            • March 2003
                            • 112

Fråga, finns det ingen motsvarighet till levande sten för sötvattensakvarier?

Misstänker att det inte gör det men kan egentligen inte förstå varför? Även i sötvatten måste det väl finnas alla möjliga mer eller mindre nyttiga småkryp man skulle kunna ha nytta av i burken?

Vore kul att höra er mer erfarna om ni har några teorier om detta.

/Bjorn

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Bjorn: nej, det gör det väl egentligen inte, fast själva funktionen kan man imitera. Däremot är det väl tveksamt om det är lönt, eftersom det är så billigt, enkelt, och effektivt att helt enkelt byta vatten i stället när det gäller sötvatten.
                              Saltvatten därmot kostar en-två kronor litern, och kräver viss arbetsinsats för att blanda, så man där undviker man gärna vattenbyten så långt det går - och det går att göra väldigt få & små vattenbyten om man kör med levande sten, skummare och kalciumhydroxidtillsats.

Kommentar

Arbetssätt...