Enbart MAC-certifierad fisk på Akvarielagret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Inget svenskt företag är MAC-certifierat. Vad jag skrev ovan var att Akvarielagret enbart sålde vildfångad fisk som kom från MAC-certifierade leverantörer men det är absolut inte samma sak.
    Detta var för övrigt första gången som jag hört om att en svensk affär enbart sålde "MAC-fisk" så jag tror inte att någon annan affär i Sverige gör det. Om så ändå skulle vara fallet så skicka gärna en mail till mig om detta så jag kan göra reklam för affären här i forumet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Royal Theed: Ring och fråga. Jag har pratat med dem en gång tidigare, och jag vet att de kämpade för att slippa cyanidfångad fisk.
      Får nog också hålla med om att Akvarielagrets saltvattensavdelning inte är så mycket att hurra för, trots MAC-cert'ade leverantörer.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        "Får nog också hålla med om att Akvarielagrets saltvattensavdelning inte är så mycket att hurra för, trots MAC-cert'ade leverantörer."

        Kan det vara så att det är för få MAC-certifierad leverantörer vilket gör att utbudet kanske inte är "bra".
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Kan det vara så att det är för få MAC-certifierad leverantörer vilket gör att utbudet kanske inte är "bra".
          Ja så är det - än så länge är det få. Så de affärer som satsar på miljön genom att köpa MAC-certifierat får betala för det genom att priserna blir något högre samt genom att utbudet blir något sämre.
          Det är upp till oss som konsumenter om vi är beredda att betala detta "pris" för att stödja miljön eller inte.
          Självklart har även många andra företag ett bra miljötänkande men MAC-certifiering innebär att "oberoende" genomför kontrollen - för icke MAC-certifierade så måste vi lita på att förtaget självt talar sanning.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Royal Theed
            • June 2004
            • 105

            #20
            Ska kolla runt lite.
            Jag tycker det är en ganska viktig sak att veta.
            750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Jag har pratat med dem en gång tidigare, och jag vet att de kämpade för att slippa cyanidfångad fisk.
              I stort sett ingen saltvattensfisk som säljs i Sverige är cyanidfångad så det lär inte vara så svårt att undvika (snarare mycket svårt att få tag på om nu någon skulle vilja det av någon kosntig anledning).
              MAC-certifiering går oerhört mycket längre än stopp för cyanidfisk som ni kan läsa på i länken som jag la in i mitt fösrta inlägg.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Gwendly
                • April 2003
                • 264

                #22
                Vet du om det finns nagot liknande program for sotvattensfiskar Kjell?
                Besök ASW och CCA's hemsidor

                www.asw.ca
                www.cichlidae.ca

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Vet du om det finns nagot liknande program for sotvattensfiskar Kjell?
                  Nej tyvärr.
                  Det låter kanske konstigt men det är relativt sett betydligt enklare att kontrollera den ursprungliga miljön i saltvatten än i sötvatten. Korallreven befinner sig trots allt på öppet vatten nära land och är är "lätta" att nå och därmed kontrollera.
                  Sötvattensbiotoperna ligger ofta väldigt otillgängligt och är väldigt svåra att nå - under vissa perioder på året helt omöjligt.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...