Jag har en TF100 skummare. Det som den skummar upp är väldigt ljust i färgen, luktar ingenting och så skummar den ungefär ut 3-4dl/dag. Gör det någonting? Det var en som sa till mig att jag skulle sänka vatten nivån i skummaren för att få en mörk och illa luktande sörja. Får jag full effekt på skummaren om det den skummar är väldigt ljust????????
Skumning
Kollaps
X
-
Att sänka nivån i din skummare Richard låter som en god ide. Du pumpar bara ut en massa vatten. Den vätska som skall finnas i koppen är mörkbrun och luktar som ruttna ägg. Hade själv problem med min skummare första 14 dagarna när jag startade upp mitt kar.Kunde inte sänka nivån så lågt att skummaren fungerade. Lät då vattnet mogna lite och samla på sig lite att skumma av. Då började skummaren fungera som den skulle. Har dåligt klämm vad för slags skummare du har men antar den fungerar på liknande sätt. Detta jag skrivit gäller vid normal skötsel. Om du däremot använt dig av ett preparat som heter Antired (rödkladddalgmedel från Aqualine) så rekomender dom att skummaren skall vara i drift. Skummaren får då fnatt fullkomligt och idiotskummar. På din fråga på om du får full effekt på din skummare om den skummar för ljust skulle jag vilja ställa en motfråga.? Till vilken nytta?
-
Hejsan
Ja jag håller med de som skriver ovan. Testa med att sänka vatten nivån i skummaren det skall vara så att det bara blir en sån där brun aktig sörja. För mig tog det ca 2 veckor innan jag fick nån sörja men ökade synligt då karet började arbeta på egenhand. Vad jag fått råd så använd ej detta algmedel Antired från Aqualine. Trodde att det skulle vara bra att testa. Skrev ett inlägg på ett annat forum å fick många varningar. Detta algmedel skall visst även konkurrera/kväva de nyttiga bakterier som finns i karet så det bästa är att vänta ut dessa göra rent så gott det går å hålla de i skackt så försvinner de med tiden *suck*
-Ja tiden har ingen nöd på så vänta å vänta är en gyllene regel för ett bra fungerande recept utan en massa andra preparat. Det bästa för utom tiden är att ha mycket levandesten som tarhand/bryterner/lever på det vi ej vill ha i karet gärna 10% å uppåt per liter vattenvolym.
Lycka till å hör av dig om det är nått!!
/C
©hristian
I´m #1 so why try harder.Kommentar
-
Förlåt det var denna jag menade med att sänka vattengenom strömmningen!!
eller om man krånglar till det *ler*
att göra så att utloppet blir större å kan svälja mer vatten ut....
nej det bästa är att strypa vatten tillförseln till skummaren
/C
©hristian
I´m #1 so why try harder.Kommentar
-
Vill bara förtydliga mig.
Håller med Wrang helt och hållet vad gäller undergörande medel. Bra vattenkvalitet, mycket levande sten och tålamod skall nog göra susen mot kladdalger och annat elände. Nu var det ju inte kladdalger Rickard undrade över utan sin skummare så detta med farliga och dyrköpta genvägar till ett fungerande kar får bli ett annat inlägg.
Peter
Kommentar
-
Hej Rickard,
Jag har en slagits med en TF100 i ungefär 1 1/2 år nu. Är allt annat än nöjd med denna, det lustiga är att minst 2 handlare rekommenderar den.
Eftersom denna är en venturiskummare blir adsorbatet relativt tunnt, jag har aldrig lyckats få det att lukta ruttna ägg. För att sänka vattennivån kan du börja med att ta bort "pipen" på utloppsrörer, på min skummare är denna gängad. Räcker inte detta kan du bort hela U-delen (biten efter kopplingen man justerar vattennivån med), problemet med detta är att den sedan inte går att justera nivån alls. Funkar inget av detta får du prova det som wrang föreslår, att sätta in en kran.
Vilken pump använder du? Min kom med en Eheim 1060 och jag har en känsla av att denna är lite för kraftig, har tänkt att prova med att sänka genomströmmningen men det har inte blivit av ännu.
Om du sätter in en kran så berätta gärna hur resultatet blev.
Hälsningar
Fredrik
Kommentar
Kommentar