biologiskt expriment, läs!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddarn
    • December 2003
    • 118

    biologiskt expriment, läs!

    Hej! Är det nån mer än jag som tagit in skaldjur eller fiskar från saltvatten och sedan lagt dom i sötvatten? det gjorde jag idag... jag och min pappa tog upp 2 krabbor, 3 räkor och 2 sjöstjärnor. jag lade dom i en påse men salvatten och lade det i en 5 liters bunke. jag gjorde ett hål i påsen och lät dom vänja sig vid vattnet. nu mår dom fint, men jag tror inte på någon längre framtid för dom. nån mer än jag som provat det?

    MvH Robert
    <font color="blue">http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141558
    ___________
    </font id="blue"><font color="red">100 liter fisksoppa
    50 liter Guppy yngel</font id="red">
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Är det inte ovanligt grymt att göra så mot ett saltvattensdjur?
    Enligt dig själv så kommer dem ju dö långsamt, och till och med du tror inte på att det kommer att funka ngn längre tid. Gör så här i fortsättningen: fråga först här, för att sedan exprementera, så slipper djuren lida!
    Biologiskt experiment, snarare nordkoreas fängelse

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag kommer ihåg hur vi tog livet av en saltvattensmussla på detta sätt när jag semestrade på västkusten cirka 10 år gammal...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • kryddarn
        • December 2003
        • 118

        #4
        hur länge levde den?
        <font color="blue">http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141558
        ___________
        </font id="blue"><font color="red">100 liter fisksoppa
        50 liter Guppy yngel</font id="red">

        Kommentar

        • ricke
          • February 2004
          • 352

          #5
          jag tycker det e helt sjukt o låta djuren lida så där

          Kommentar

          • catwoman
            • February 2004
            • 183

            #6
            Varför experimentera om du redan från början vet att djuren kommer dö??? Vad är meningen med det?! Ville du se hur lång tid det tar för dom att dö eller?Tycker du ska promenera ut NU och lägga tillbaks dom!!!!!!!

            Kommentar

            • kryddarn
              • December 2003
              • 118

              #7
              Det var faktiskt inte så att jag ville ta dom, eftersom jag visste från början att de skulle dö... min pappa hade varit nere å badat och fångat nåra. han ville bara att vi skulle pröva.
              <font color="blue">http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141558
              ___________
              </font id="blue"><font color="red">100 liter fisksoppa
              50 liter Guppy yngel</font id="red">

              Kommentar

              • ricke
                • February 2004
                • 352

                #8
                Men gå tillbaka med dom !! förfan !!

                Kommentar

                • bisse
                  • March 2003
                  • 165

                  #9
                  blir inte de stackars saltdjuren urlakade nä de är i sötvatten...
                  222L scalare, eldbuk och dorsiger
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75055
                  skicka ett e-post
                  MSN: tobias_bisse@hotmail.com

                  Kommentar

                  • zingo_boy
                    • August 2002
                    • 983

                    #10
                    jag tror dom sväller upp. eftersom, enligt min teori, så dricker inte saltvattens fiskarna lika mycket, eftersom deras kroppar är gjorda att behålla vattnet, och avge ett saltkoncentrerat urin. medans sötvattensfiskarna skulle skumpna ihop, för att dom dricker mycket för att få i sig alla salter. om dom då hamnar i en salthaltig miljö, dircker dom lika mycket som innan, och salt har, som ni alla vet, en uttorkande effekt, så då måste sötvttens fisken skrumpna ihop totalt och bara bli skinn och brosk kvar.

                    rätta mig om jag har fel.

                    Kommentar

                    • Lord Elvenstar
                      • April 2004
                      • 37

                      #11
                      Hur tror ni att forskarna tog reda t ex hur länge en människa tål kyla eller värme i en viss grad???
                      Man kan ju altid fösöka och lära sig av det som händer, så har människor gjort sedan århundranden tillbaka.
                      Min mamma hadde en krabba i sitt akvarium. Den dog av ålderdom och den enda nackdelen var att den åt upp firrarna...

                      Kommentar

                      • supersunk
                        • January 2004
                        • 351

                        #12
                        Fast det känns väl lite väl hårt att dra upp nazisternas experiment i koncentrationsläger under 2:a världskriget? Särskilt i positivt ordalag.
                        400: Jordätare (uppstartsfas)
                        50: Asien
                        25: kampfisk

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen skickat av kryddarn
                          Hej! Är det nån mer än jag som tagit in skaldjur eller fiskar från saltvatten och sedan lagt dom i sötvatten?
                          Ja, så brukar jag göra när jag vill avliva sjöstjärnor. Eller så fryser jag dem.
                          2 krabbor, 3 räkor och 2 sjöstjärnor. jag lade dom i en påse men salvatten och lade det i en 5 liters bunke. jag gjorde ett hål i påsen och lät dom vänja sig vid vattnet. nu mår dom fint
                          Nix, de håller på att spädas till döds. Vatten rusar in i deras celler snabbare än de kan pumpa ut det, och de dör. Sjöstjärnan är känsligast och kommer att dö först, räkorna troligen sist - men ingen av dem kan överleva i sötvatten.

                          nån mer än jag som provat det?
                          Naturen har redan fixat ett sånt experiment åt oss: salthalten sjunker kontinuerligt från bohus ner till öresund in i östersjön och upp till bottenviken. Vid Bohus är salthalten 30 promille, i Bottenviken 0.5 promille. Sjöstjärnor förekommer från bohus till öresund; strandkrabba från bohus till bornholm; strandräka från bohus till upplandskusten. Ingen av dem förekommer någonsin i rent sötvatten.

                          Det FINNS sötvattenskrabbor och sötvattensräkor (fast inga sötvattenssjöstjärnor) men våra svenska arter kan inte överleva i sötvatten.


                          MvH Robert
                          [/quote]
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen skickat av supersunk
                            Fast det känns väl lite väl hårt att dra upp nazisternas experiment i koncentrationsläger under 2:a världskriget? Särskilt i positivt ordalag.
                            Mja, nassarnas experiment var av så dålig kvalitet att inga lärdomar kunnat dras - det var bara grymhet utan nåt vetenskapligt värde. Vad man vet om människors uthållighet, i alla fall det som kommit fram via experiment, kommer istället i första hand från experiment på frivilliga, främst militärer, i USA. Ryssarna har säkert gjort mycket också, men det har aldrig släppts.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Mazi
                              • January 2004
                              • 868

                              #15
                              När har du tänkt släppa tillbaks dom, kryddarn ?
                              När dom är döda ?
                              J*vla Djurplågeri !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...