Hjälp med design av ett 1600 l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan3
    • January 2002
    • 36

    Hjälp med design av ett 1600 l akvarium

    Hej,

    Det är nu dags för mig att påbörja bygget av ett rejält akvarium. Yttermåtten blir: 210 cm långt, 90-100cm djupt och 85 cm högt. Akvariet kommer att vara inbyggt bakom en vägg så att bara frontrutan är synlig, bakom väggen finns plats för all utrustning, diskbänk, experimentkar och liknande. Vid ett så pass stort bygge kan ev. felkonstruktioner bli ordentligt dyra, jag är därför mycket tacksam för alla ideér och all den hjälp som jag kan få.

    Efter att ha funderat i snart tre år här jag tänkt mig ungefär detta:

    Allmänt

    Den totala vattenvolymen med sumpar och refugium blir c:a 2000 liter.
    När det gäller djuren så ligger fokus på ett sällskapsakvarium dominerat av stenkoraller och ryggradslösa djur i form av räkor, sjöstjärnor, sjögurkor, eremitkräftor och liknande. Mjukkoraller och fiskar kommer i andra hand, några kirurger, ett stim Cromis och några blennider kan det tänkas bli.
    Akvariet måste byggas på plats, funderar på glas, trä eller betong.
    Det effektiva vattendjupet blir 65 cm.

    Besnställning

    Epoxilackat trä, 4-kantrör i stål eller aluminium, lecablock är inte aktuellt p.g.a. platsbrist.

    Belysning:

    3 x 150W HQI, AquaLine Buschke 13000 K, monterade i armaturer som normalt används för vanliga 1500W halogenbelysningar.
    Drosslarna och tändare monteras separat i ett plåtskåp.

    8 x 39W T5, 4 st 10000 K och 4 Actinic, två av de vita rören monteras så att de lyser snett uppifrån/framifrån från fontrutan räknat. Drosslar monteras separat i ett plåtskåp.

    Cirkulation:

    Returpump från sumpar, BlackDevil 6500 l/h.
    Ett av rören från returpumpen monteras alldeles under vattenytan i hela akvariets längd. Små hål borras i detta och via en kran kan turbulensen på vattenytan regleras.

    2 st Tunze electronic 600-4000 l/h samt två st av Tunzes kommande "propellerdrivna" pumpar á 12000 l/h. Pumparna kontrolleras via Tunzes 7094 kontroller för byte av strömriktning och pulseffekt.

    Skummare:

    2 st hembyggda av 110 mm grått PVC-rör, drivs via varsin Eheim 1250 c:a 1000 L/h samt Schego WS3 för lufttillförseln. Skummarna monteras på en vägg och en slangar dras från skummarkopparna till avloppet.

    I akvariet:

    En 10cm djup sandbädd, inredning av c:a 200 Kr sten (torr och rengjord sten från havet), denna sås in med c:a 40 Kg levande sten.

    Sumpar:

    3 st á 130 l under akvariet, 2 st med 10 cm djup sanbädd. Sumparna kopplas ihop med 50mm PVC rör och rejäla galler framför öppningarna. En av sumparna saknar sandbädd, i detta tänker jag odla Caulerpa och för att lättare kunna gallra denna så limmas sten fast mot bottnen.
    På detta sätt slipper man röra upp en massa sand. Belysningen i Caulerpasumpen påslaget på natten, detta för att stabilisera pH.

    Refugium:

    110 l, monteras högt vid sidan av akvariet så att vatten pumpas till denna och sedan rinner ned i akvariet. 10 cm djup sandbädd. Belysning 2 x 25 W T5, ljuset påslaget under natten då övrig belysning är släckt.

    Uppvärming

    Antar att jag inte kommer att behöva någon, problemet kan i stället vara att jag behöver kyla akvariet/rummet. Vid behov av värme installeras två doppvärmare.

    Styrning

    Ett PLC-system kontrollerar ljus, ventilation och ev. värme/kyla. På detta sätt har jag möjlighet att automatiskt släcka ned en eller flera HQI-lampor under eventuella värmeböljor.

    Kalktillförsel

    Börjar med en kalciumhydroxidreaktor (hembygge). När denna inte längre räcker till kompletteras denna med antingen en kalkreaktor eller Balling-metoden.

    Det var det hela, kommentarer och förslag mottages tacksamt!

    Hälsningar
    Fredrik




  • Antonic
    • January 2002
    • 81

    #2
    Fan vad soft

    Du måste ta bilder och skriva hur det går.

    själv hade jag tänkt att börja med ett saltvattensakvarium
    men med inte så många nollor

    MVh Anton

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Det låter som du tänkt på det mesta och det verkar bli ett intressant projekt.
      Ett stort frågetecken dock - sandbädd?
      Varför sandbädd det är väl ytterst få akvarister idag som använder sand som filtermaterial.
      Rejält med levande sten och bra skummare brukar räcka mer än väl.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jemmba
        • January 2008
        • 432

        #4
        Skulle va kul att veta vad som hände med det här jätte bygget!
        Nånn som vet?
        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

        Kommentar

        • Jemmba
          • January 2008
          • 432

          #5
          Oj titta datumet nu och det var ju ett tag sen=)
          När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

          Kommentar

          • Alfons
            • March 2008
            • 42

            #6
            Skulle ändå vara kul att veta vad som blev av =D

            Kommentar

            • Bluesman
              • August 2008
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av Alfons
              Skulle ändå vara kul att veta vad som blev av =D
              Det blev nog en Hamster istället

              Kommentar

              • Alfons
                • March 2008
                • 42

                #8
                jaa precis =P haha

                Kommentar

                Arbetssätt...