Drar akvariet mycket ström?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • b_mattias
    • March 2004
    • 3

    Drar akvariet mycket ström?

    En tanke som slog mig bara drar ett saltvattensakvarium mycket ström?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är väl främst belysningen som kan kosta en del (om man vill ha stenkoraller) Annars är det inte mycket mer än sötvattenskar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • imported_n/a
      • March 2002
      • 194

      #3
      En fortsatt tanke på rubriken, kan man räkna ut hur mycket en 375:a, med två pumpar, två lysrör och värmare, kostar i enegiförbrukning?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Två lysrör? Du tänker inte hålla koraller, alltså.

        OK, två starka pumpar a, säg, 20 W styck, på 24 timmar om dygnet, det blir 0.48 kilowatt-timmar/dygn.
        Två lysrör, 52W styck, 12 timmar per dygn = 1.2 KWh/dygn
        Värmare, 200 watt, skall vi säga att den går fem timmar per dygn? I så fall drar den 1 KWh/dygn.

        Det blir (0.48+1.2+1)*30 = 75 kilowatt-timmar i månaden. En kilowatt-timme kostar väl nånstans 80 öre, tror jag, så...

        Kostnaden för elen blir, högt räknat, i storleksordningen 60 kronor i månaden.

        Men, som sagt, det där är inte tillräcklig belysning för ett korallakvarium - och det är inte elen som gör saltvattensakvarier dyra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • torb
          • June 2003
          • 117

          #5
          Om man tittar noga på sin elräkning och tar med alla nätavgifter energiskatter och moms på allt detta så tror jag inte att något el-bolag ligger under 1 kr/kWh just nu.

          Kommentar

          • sippe
            • April 2002
            • 308

            #6
            Man kan köpa en speciell sak (ser ut som en timer) och sätta i kontakten, Energirådgivarna brukar ha dom till utlåning farsan är det och han säger alltid att det drar för mycket ström

            /Sippe

            Kommentar

            • b_mattias
              • March 2004
              • 3

              #7
              Ursprungligen skickat av Azur
              Två lysrör? Du tänker inte hålla koraller, alltså.

              OK, två starka pumpar a, säg, 20 W styck, på 24 timmar om dygnet, det blir 0.48 kilowatt-timmar/dygn.
              Två lysrör, 52W styck, 12 timmar per dygn = 1.2 KWh/dygn
              Värmare, 200 watt, skall vi säga att den går fem timmar per dygn? I så fall drar den 1 KWh/dygn.

              Det blir (0.48+1.2+1)*30 = 75 kilowatt-timmar i månaden. En kilowatt-timme kostar väl nånstans 80 öre, tror jag, så...

              Kostnaden för elen blir, högt räknat, i storleksordningen 60 kronor i månaden.

              Men, som sagt, det där är inte tillräcklig belysning för ett korallakvarium - och det är inte elen som gör saltvattensakvarier dyra.
              Nej det ar klart men jag gillar att vara forberadd på allt. Var valdigt intresserad av att skaffa saltvatten for en 2-3år tog reda på det mesta man kan behova veta och kom fram till att det skulle bli alldeles for dyrt. Men jag ger inte upp fortsatter att rakna och fundera hehe. Tack for hjalpen

              Kommentar

              • aerie
                • March 2003
                • 2

                #8
                Räknade på detta för ett par dagar sedan,se tråd på saltvattensguiden:
                http://www.saltvattensguiden.se/forum/forum_posts.asp?TID=3988&PN=1
                Det man inte sett har inte hänt..

                Kommentar

                • BullHead
                  • March 2004
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen skickat av sippe
                  Man kan köpa en speciell sak (ser ut som en timer) och sätta i kontakten, Energirådgivarna brukar ha dom till utlåning farsan är det och han säger alltid att det drar för mycket ström

                  /Sippe
                  Energi mätare finns att handla på Clas Ohlson för en rimlig slant.
                  EL-Energi mätare heter den och kostar 198:-
                  Art nummer: 32-3760
                  http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q3169q3311&ic=Y&sw=7471

                  Kommentar

                  Arbetssätt...