görnalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tias
    • December 2003
    • 98

    görnalger

    har precis startat upp mitt första saltvattenkar (ca:1 vecka sedan) han som jag köpte det hade minnst sagt misskött det, nu börjar det komma någon typ av grönalger ser det ut som på sand och de levande stenarna... hur stoppar jag tillväxten av dessa?? har nya lysrör ett var nog på 18.000K och ett blått på 10.000 tror jag det var... har inga koraller eller så bara tre frökenfiskar...

    tacksam för tips...
    Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

    www.tielias.blogspot.com
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Har du skummare?`
    Använder du osmosvatten?
    Hur mycket levande sten?
    DSB?
    Något annat?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tias
      • December 2003
      • 98

      #3
      skummare har jag och den bubblar på för fullt verkar funka bra... inget osmo-vatten har bra vatten i kranen har alldrig haft några problem med mina sötvattenakvarier med det så det är nog inget fel på det... levande sten är ca: 15% av akvarievolymen... har ca: 20 Kg i 170 liters DSB har jag inte... är väll ca 1 cm bara så det täcker botten... cirkpumpar på ca: 10ggr volymen.... nått annat vet inte... letar efter nytt rör till mitt UVC-filter för det är ur bruk så att säga.....
      Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

      www.tielias.blogspot.com

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        De första 3 månaderna så kommer du att uppleva olika kraftiga blomningar av väldigt många olika alger. Detta kallas inkörning och beror på att väldigt mycket djur i stenen dör när man flyttar den. Dessa döda djur ger näring åt algerna. Så småningom har floran i karet stabiliserat sig, men det kan ta lång tid om man har fisk i karet (som inte är algätare). Fortsätt som nu med bra skummning, ta en funderare på en osmos apparat, mata ingenting under inkörningen.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          Ska man vänta med att införa fisk tills algblomningen har upphört ?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av Mazi
            Ska man vänta med att införa fisk tills algblomningen har upphört ?
            Japp
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #7
              Kan man ha lägredjur så länge ??

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Har du köpt en bok ännu?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Mazi
                  • January 2004
                  • 868

                  #9
                  Nej, men lånat 6 stycken (4 delar av KORALLREVSAKVARIET + fiskar i saltvattensakvariet + stora boken om saltvattensakvarium)

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #10
                    Jag har en kompis som har varit akvarist i ca 10-15 år. Jag har lånat böcker av han också

                    Kommentar

                    Arbetssätt...