Saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    #16
    JAg har pengar.. men jag bara undra om det fanns nåt billigare. Dessutom tänkte jag inte ha så många koraller. inte ett helt rev..... Kan man inte ha lysrör då ???

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #17
      jag ska iallafall ha anemoner !!!!!!!!!!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        Jag tycker att du överdriver det gwendly. Man kan börja med en lampa och göra en revpelare under den där man sätter ljuskrävande individer. Sen kan man ha mycket andra djur i resten av karet, det finns dom som klarar sig med mindre ljus. Dock så tycker jag att man skall kompletera med lysrör/kvicksilver/t5, beroende vad för ljus man föredrar. Bra skummare och bra osmos enhet tycker jag dock att man skall satsa på. 100 kilo sten tycker jag låter väldigt mycket, det går utan problem att starta på 50 kilo och kompletera när man börjar få upp djurbeståndet. Dock inte mer än 10% ny sten varannan månad. På begagnat marknaden kan man köpa bra grejor för mindre än en tredjedel av nypriset. Man kan spara mycket.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Gwendly
          • April 2003
          • 264

          #19
          Visst kan man göra precis som du säger trop, dvs sätta anemoner osv i en del av akvariumet som lyses upp av MH, men att påstå att man behöver mkt ljus för dem känns som en nödvändigt eftersom de inte kommer att klara sig med svagt ljus.

          Jag sa aldrig att han behövde köpa all sten samtidigt, men jag tycker fortfarande att 100 kg sten är lagom för ett 720L akvarium. Och visst kan man spara pengar, men det finns billigare saker att göra här i livet än att starta ett korallkar. Enligt Mazi´s profil är han dessutom bara 12 år gammal och jag kan inte minnas att jag hade några 10-15 tusen att lägga ut när jag var i den åldern, men det kanske är mamma och pappa som betalar, vad vet jag.
          Besök ASW och CCA's hemsidor

          www.asw.ca
          www.cichlidae.ca

          Kommentar

          • Mazi
            • January 2004
            • 868

            #20
            hör på här ... Jag behåller mitt 720-liters som sötvatten. Sen när jag får pengar (1-2 år) köper jag ett på ca 400-500 liter och har som saltvatten istället. då kan jag börja från grunden. för nu har jag ingen plats bakom bakgrunden till skummare osv. När jag sen köper det nya, så kan jag ju anpassa det till saltvatten.jag behöver ännu mycket kunskap, jag är på zoopet och saltvattensguiden och läser hela dagarna.. det är kanske bra att det dröjer så länge innan jag får mitt saltvattenkar. då har jag ju tid på mig att skaffa kunskap

            Kommentar

            • Gwendly
              • April 2003
              • 264

              #21
              Köp ett par bra böcker och läs på under de åren, försök även att läs så mycket du kan på saltvattensguiden,reefcentral och andra bra saltvattensidor du kan hitta. Man kan inte ha för mycket kunskap när de gäller det här. Ju mer kunskap du har desto mindre misstag kommer du göra vilket sparar MASSOR med $$$. Reefcentral har tex ett bra Special Intrest Group forum angånde anemoner och clownfiskar:

              http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=36
              Besök ASW och CCA's hemsidor

              www.asw.ca
              www.cichlidae.ca

              Kommentar

              • Mazi
                • January 2004
                • 868

                #22
                OK. Nu har jag tre frågor:
                1.vad mer än detta behöver man (förutom fiskar)?
                *termometer
                *doppvärmare
                *böcker
                *akvarium
                *skummare
                *pumpar
                *belysning
                *sand
                *tester
                *omvänd osmos
                *timer
                *levande sten
                *salthaltsmätare
                *karantänsakvarium
                Detta ska jag börja med. Sen ska jag självklart ha foder och fiskar och sånt.

                2.Hur många pumpar på hur mycket kapacitet behövs till ca 500L ?

                3.Hur många metallhalogenlampor ? (skriver måtten på akvariet när jag vet säkert)

                Kommentar

                • Mazi
                  • January 2004
                  • 868

                  #23
                  några frågor till...
                  om man har en sump, ska man ändå ha cirkulationspumpar ???
                  vad använder man för pumpar för att få vattnet att rinna till och från sumpen ??
                  har man ett vanligt akvarie som sump ??
                  hur stor sump behöverr man till ett 540 liters ???

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #24
                    ingen som vet ? jag behöver svar på de 2 senaste inläggen snabbt !!!!

                    Kommentar

                    • jimmy
                      • February 2003
                      • 222

                      #25
                      Du behöver pumpar som klarar minst 10* akvariets volym det vill säga till 500l måste du pumpa runt minst 5000l/h
                      Sump är inte nödvändigt om du inte vill dölja den tekniska utr
                      Du har helt enkelt ett borrat hål i botten på akvariet så det rinner ner vatten i sumpen som du sen pumpar upp i karet igen om du behöver cirkulations pumpar endå så ja om du inte pumpar 5000l/h genom sumpen.
                      Varför behöver du svar snabbt på dina frågor när du skulle vänta med att starta upp ett salt kar.
                      Givetvis måste man ha koll på vattenvärden så som
                      PH
                      KH
                      Nitrit
                      Nitrat
                      Amonium
                      Kalcium
                      Så du behöver även tester för dessa ämnen men det jag tror du behöver mest är att låna alla böcker du kan hitta inom ämnet å läsa på en hel del.
                      Å kolla runt bland gamla inlägg pbåde på zoopet å saltvattensguiden för där finns alla dessa frågor redan besvarade tror ingen orkar sitta å svara på alla din frågor här utan läs på ordentligt först

                      Kommentar

                      • Mazi
                        • January 2004
                        • 868

                        #26
                        ok. Men om jag hittar ett billigt akvarium begagnat med lysramp och pumpar. Då måste jag ju ändå byta ut pumparna och sånt. för om han tex. har 2st 500 L/H , då måste jag iaf. köpa 2 på 2500 L/H. och om han då har nåt vanligt j*vla lysrör. så måste jag bytta ut det också mot MH. och då så tjänar man ju nästan på att köpa nytt. det enda som jag skulla vilja köpa begagnat är levande sten och MH-lampor och ett karantänsakvarium..

                        Kommentar

                        • darkside
                          • November 2003
                          • 165

                          #27
                          Eftersom korallerna kräver en massa ljus, o det gör även anemoner så behövs ett rejält ljus, då räcker inte vanliga lysrör. MH eller VHO rör är nästan ett måste.
                          Men ska du ha saltvatten kan du lika gärna riva ur bakgrunden du har i ditt kar nu. O införskaffa fler pumpar, sikta på att ha en cirkulation på 10ggr karets volym, dvs över 7000 liter i timmen.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen skickat av Mazi

                            *omvänd osmos
                            Omvänd osmos är inte alls någon nödvändighet.

                            *karantänsakvarium
                            Har man lika mycket/litet nytta av som i sötvatten. Dvs det är inte strikt nödvändigt, men det skadar inte.

                            2.Hur många pumpar på hur mycket kapacitet behövs till ca 500L ?
                            Jag tycker 8 - 10x akvariets volym per timme är ett bra riktmärke. Dvs för dig 4000 - 5000L/h total pumpkapacitet. Fördela kapaciteten hur du vill, men det är bra att ha minst två pumpar (minskar risken för katastrof när en pump går sönder - du har ju då minst en kvar).

                            3.Hur många metallhalogenlampor ? (skriver måtten på akvariet när jag vet säkert)
                            Det finns en tumregel som säger att man skall sikta på minst 1 watt belysning per liter vatten om man vill hålla småpolypiga koraller (t.ex. Acropora).

                            2st 250W MH ger dig möjlighet att hålla nästan vilka koraller och anemoner som helst. 2st 150W MH eller 4x 57W lysrör så kan du hålla de flesta mjukkoraller, många storpolypiga stenkoraller, och vissa anemoner. 2x 57W lysrör... Då är du begränsad till ett fåtal mjukkoraller och skuggälskande anemoner, t.ex. skivanemoner.

                            En sak som kan vara bra att veta är att det i praktiken inte finns nåt som heter 'för mycket ljus' i ett korallrevsakvarium, förutsatt att du kan hålla nere temperaturen.

                            Men viktigast av allt: LÄS DE DÄR BÖCKERNA!
                            Det kommer att bespara dig många tusen kronor i onödiga utgifter.

                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #29
                              [quote]Ursprungligen skickat av Azur
                              Ursprungligen skickat av Mazi


                              Omvänd osmos är inte alls någon nödvändighet.
                              Det beror på var du bor. Omvänd osmos kanske inte behövs där du bor, men bor man i jordbruksbygd så tycker jag nog att man skall köra osmos för att begränsa näringen i karet. Jag fick koll på mina bruna alger när jag började med osmos.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • Mazi
                                • January 2004
                                • 868

                                #30
                                Jag köper de där böckerna, och läser dem. Som det är nu lutar det åt att jag ska ha 2 250 watts Metallhalogen. Och fyra 1400 L/H pumpar. Om jag köper begagnat ska jag se vad som följer med...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...