150 l vatten/ 90 l akvarium.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • darkside
    • November 2003
    • 165

150 l vatten/ 90 l akvarium.

Har börjat fundera lite kring att starta ett saltvattenskar och är nu i "faktasamlandefasen". Min idé är att ha ett akvarium på ca 90 liter (45*45*45) med en sump på ca 60 liter, båda hemmalimmade då jag har en kompis som jobbar på pilkington o kan få gratis, färdigborrat och skuret, glas därifrån.Detta skulle ju ge en tolat vattenvolym på 150 liter. Lagom?? Just nu är planen att ha en genomströmning på sumpen på ca 350 l/tim. Cirkulationen i själva karet kommer att skötas av två eller tre powerheads med en total pumpkapacitet på ca 800 liter = totalgenomströmning ca 1150 liter/tim. Inredningen kommer att bestå av LS, ca 8-10 kg (beroende på hur stor plats dom tar) resterande 6-8 kg kommer att ligga i sumpen. Bottensubstratet är en av de grejer jag funderar mest på just nu, ingen grus, lite grus, eller DSB. Fördelar/nackdelar med varje alternativ, så tips mottages gärna. Osmos vatten (avhärdat vatten) kan jag hämta på min förra arbetsplats, då det används till luftfuktare där och tillverkas i överflöd. Invånare skulle, förutom det som följer med LS, att bli snäckor, sniglar, någon eremiträfta, någon räka, ev. en anemon och ett par clownfiskar. Skulle jag kunna ha någon mer fisksort i? Belysningen blir sannolikt en MH lampa på 70W. Tillräckligt? Skummare och annan teknisk utrustning göms i sumpen som får sitt vatten via ytavrinning.

Något jag glömt, eller inte tänkt på??

Fredrik/ Nyfikenhet är till för att stillas.
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

Vad är DBS ??

Kommentar

• Björklund
      • January 2003
      • 61

En cykel! Ursäkta men jag kunde inte motstå haha
      Ett juwel trigon med golden,blå hodiverse malawi och 2 ancistrusar. Håller på och installerar ett 720 liters diskuskar

Kommentar

• Mazi
        • January 2004
        • 868

dsb menade jag(deep sand beed)

Kommentar

• Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

Jag är inte så haj på saltvatten men jag måste nog ändå rekomendera lite större akvarium.
          Oscar Cederqvist

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

150 liter går säkert bra, men det kan vara lite svårare. Tänk noga över hur du tänker sköta påfyllningen av det vatten som dunstar. Kan man bara skapa en jämn salthalt och någorlunda regelbundna små vattenbyten så går det bra.
            Däremot så vill jag inte rekomendera en anemon i ett så litet kar, dom är väldigt känsliga varelser och behöver mycket större/stabilare kar.70Wmh kan räcka om du gör någon revpelare så du kan sätta de mest ljuskrävande djuren direkt under lampan.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• darkside
              • November 2003
              • 165

Just nu lutar det åt att MH lampan istället blir en ljusramp med 3*24W istället, ett 10.000K ett 10.000K+ljusblå o ett 10.000K+ mörkblått. Plus ett mindre rör som belyser sumpen.

DSB är, så vitt jag förstår det, en levande botten där olika microroranismer bryter ner ev. avfall, en extra biologisk rening alltså. Botten är syrefattig/helt tom på syre.

Kommentar

• jimmy
                • February 2003
                • 222

mitt första kar va på ca 150 liter funkade bra jag körde med två lysrör vilket räcker om du ska ha mjukkoraller.
                Det är en bra start å så ser du om du vill fortsätta med denna hobby vilket du kommer att göra så köp en skummare som klara ett störe kar med en gång så slipper du köpa ny sen.

Kommentar

• Mazi
                  • January 2004
                  • 868

om man har LS i sumpen. behövar man bara till antalet liter i sumpen då ??? ex. om man har en sump på 100 liter, behöver man bara 10 kilo LS då ??? alltså om man har det i sumpen

Kommentar

• jimmy
                    • February 2003
                    • 222

Finns ingen störe anledning till att lägga ls i sumpen om du inte får plats med det i karet.
                    Vist du har lite störe tillväxt i sumpen eftersom det inte finns några rovdjur som tar inehållet där men tycker du ska satsa på LS i karet i första hand

Kommentar

• Mazi
                      • January 2004
                      • 868

ok.... jag såg i en akvarieaffär att där var en sten som hette korallsten. Kan det vara LS ?? det låg inte i vatten..

Kommentar

• Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8083

I vilken affär såg du denna sten? Om den inte förvaras i vatten så är den inte levande.
                        All kalksten är byggt av koraller eller andra lägre djur, även den svenska berggrunden även om det var läääänge sedan.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

Kommentar

• Mazi
                          • January 2004
                          • 868

det var i stoby akvarieaffär ...

Kommentar

• darkside
                            • November 2003
                            • 165

Anledningen till att jag ska ha LS i sumpen är att det kan bli knepigt att få in 15-16 kg sten i ett kar med måtten 45*45*45, så då får sumpen oxå tjänstgöra som "förvaring" av det som inte får plats i karet.
                            Mazi: Man ska nog sikta på att ha minst 1kg LS per 10 liter vatten, men om man inte får plats med allt i karet så kan man ha en del i sumpen.

Returpumpen från sumpen kommer att bli på ca 600 liter isf 350.

Kommentar

• Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8083

I stoby akvarieaffär har dom ingen levande sten, dom har heller inget annat som har med saltvatten att göra.
                              Darkside: Det låter konstigt att du inte kan få in 15 kg sten i ditt kar. Jag hade 20 kilo i mitt 90 liters och tyckte att det var för lite. Om du inte kan få in den mängd sten i kilo du behöver så skall du nog inte köpa den, då är den för porös och nitratberbrytningen kommer att bli lidande.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

Kommentar

Arbetssätt...