Sjöhästar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jentan
    • January 2004
    • 24

    #31
    det förstår jag... *suck*
    varför så komplicerat??? *suck igen*
    men men... det löser sig nog... hehe
    nej, nu ska jag gå och äta något...
    ha det bra...
    Simma Lungt!

    Kommentar

    • jentan
      • January 2004
      • 24

      #32
      men som sagt, om det finns sjöhästar i butikerna efter datumet och man som kund köper dessa, då är det ju butiken som gör lagbrott och inte kunden... man kan väl inte bli åtalad för att ha köpt något öppet i en butik???
      (tänk om man som kund inte ens är medveten om detta)
      det som finns tillgängligt är... tillgängligt *hehe*
      ha det!
      Simma Lungt!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Se svaret i den andra tråden där du skrev exakt samma inlägg, stammar du
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jentan
          • January 2004
          • 24

          #34
          jo, måste visst göra det... tror jag överger denna tråd och anväder den andra istället...
          man vet ju inte riktigt på vilken tråd av dessa du kollar och svarar... man får vara på den säkra sidan *hehe*
          men jag ska äta nu (intalar jag mig själv)
          ses på andra tråden...
          ciao
          Simma Lungt!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #35
            Nån som vet hur det funkar med djur som redan finns i fångenskap när såna här regler införs? Finns det nån "amnesti" så man kan få papper på dem innan nåt visst datum?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Nån som vet hur det funkar med djur som redan finns i fångenskap när såna här regler införs? Finns det nån "amnesti" så man kan få papper på dem innan nåt visst datum?
              Så här skrev jag tidigare i denna tråd

              citat:
              ------------------------------------------------------------------
              jupp, det är då...
              men har man redan sjöhästar så är det inget de kan göra åt...

              -----------------------------------------------------------

              Jodå det är det som är absurbt - det gäller för alla sjöhästar, men så länge du enbart har dom i ditt akvarium så lär ingen bry sig.
              Men anta att du får ungar av dina sjöhästar och sätter in en annons om detta och vips så gäller det att ha Cites-papper på varenda djur (detta gäller även om du skulle få för dig att sälja dina egna gamla sjöhästar).
              Det var ju ett himla liv om den s.k. Pippi Långstrump-papegojan i pressen för en tid sen. Den hade inga CItes-papper och man kunde inte bevisa att den hade förts in legalt (på den tiden den importerades krävdes inga papper) så den hotades av avrättning. Vet inte hur det gick - antagligen så beviljades den amnesti eftersom den var en kändis
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Nephele
                • January 2003
                • 28

                #37
                Nu har inte jag läst igenom alla inläggen i denna tråd, men ska göra det ikväll när jag får tid.
                Håller på o startar upp ett akvarium för sjöhästar och har planerat kunna skaffa sjöhästar till hösten. Om alla arter kommer hamna på Cites-listan 15/5, kanske man ska skynda på uppstarten?
                Men självklart vill man gärna följa reglerna även i fortsättningen. Kan man få tag på uppfödda sjöhästar med CITES-intyg idag? Och isf var/hur?
                Om man i framtiden vill föda upp sjöhästar krävs alltså citesintyg på alla djuren. Vad gäller då för att man ska få det?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Men självklart vill man gärna följa reglerna även i fortsättningen. Kan man få tag på uppfödda sjöhästar med CITES-intyg idag? Och isf var/hur?
                  Det tror jag inte - ingen skulle idag få sålt sjöhästar med Cites-intyg eftersom de skulle kosta mångdubbelt mer än de utan.

                  Om man i framtiden vill föda upp sjöhästar krävs alltså citesintyg på alla djuren. Vad gäller då för att man ska få det?
                  Vad som exakt krävs får du kolla med jordbruksverket. Jag har dock hört att en del kommersiella sjöhästodlingar i Europa får slå igen eftersom det inte längre kommer att finnas någon marknad när priserna stiger så kraftigt.



                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Tottofagrin
                    • July 2003
                    • 330

                    #39
                    Jag blir nästan lite förfärad när jag läser hur vissa akvarister resonerar. Tal om att starta svarthandel med utrotningshotade djur och att lagen (som är till för att skydda det hotade bestånd som finns) är något som man lika gärna kan strunta i.

                    Jag tycker att vi akvarister ska verka för att kunna behålla vår flora och fauna i det vilda också och inte bara i våra små glasboxar. Om nu vi människor har sett till att en art hotas svårt av överfiske eller dylikt, så får vi väl ta vårt ansvar också. Förhoppningsvis behöver inte en art ligga på citeslistan för evigt.

                    Att hålla fiskar och djur i akvarier är ett ansvar med skyldigheter och inte en naturlig rättighet!

                    Jag kan också tycka att en del lagar slår onödigt hårt på vissa områden och grupper. Men är det priset för att kunna behålla arten i det vilda så betalar jag det gärna.

                    MVH Kalle
                    MVH Kalle
                    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                    Kommentar

                    • Norpan
                      • December 2003
                      • 679

                      #40
                      Märkligt att någon som går ut och säger att hon är färdig jurist om 6 månader och samtidigt vill starta undergroundverksamhet.. har man inte valt fel yrke då..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                      Grodor..lite trevligare, lite bättre

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Jag blir nästan lite förfärad när jag läser hur vissa akvarister resonerar. Tal om att starta svarthandel med utrotningshotade djur och att lagen (som är till för att skydda det hotade bestånd som finns) är något som man lika gärna kan strunta i.
                        Nåväl nu är det nog ganska få akvarister som tänker göra det du skriver, men självklart måste akvariehobbyn också ta sitt ansvar. Även om vi i detta fall är klart oskyldiga eftersom det väl högst är någon promille av de sjöhästar som fångas som går till akvariehobbyn.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Nephele
                          • January 2003
                          • 28

                          #42
                          Så synd!
                          M.a.o. får jag skynda mig nu och skaffa sjöhästar innan 15/5... Kommer förhoppningsvis aldrig behöva sälja dem iaf.
                          Men jag vill ju gärna ha fler sjöhästar längre fram, i ett större akvarium. Men det är kanske kört då?
                          Kanske finns nån eldsjäl som kommer fortsätta föda upp, med CITES-intyg. Jag skulle iaf vara beredd att betala mer för det.
                          Annars får man väl ta ett lån och skaffa ett större akvarium snarast och införskaffa allt på en gång och hoppas det går vägen.
                          Synd när man hittat något man brinner för

                          Kommentar

                          • Tottofagrin
                            • July 2003
                            • 330

                            #43
                            Jag förstår vad du menar Kjell och jag förstår också att akvariehobbyn är en mycket liten bov i det hela, men jag blir bara så förbannad när jag hör dessa eviga resonemang som går ut på att vi människor har rätt att göra precis vad vi vill med den värld vi lever i och att det inte spelar någon roll om lilla jag köper en utrotningshotad sjöhöst eller inte.

                            Jag hoppas och tror däremot att vi akvarister genom vår hobby (sprida kunskap och genom odling) kan rädda många hotade arter, och att lagstiftarna bör ta hänsyn till det i sin lagstiftning. Men ibland krävs det kanske totalstopp ett tag.

                            Vad jag helst av allt skulle vilja göra är att införa skottpengar på alla dessa enorma fiskeflottor som fiskar ut och förstör våra hav. Vraken kan sen bli till stora konstgjorda rev för fiskarna som av någon anledning har lyckats hålla sig undan. *smile*

                            MVH Kalle
                            MVH Kalle
                            "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                            Kommentar

                            • wernbo
                              • October 2003
                              • 42

                              #44
                              Som blivande marinbiolog tycker jag att det är helt galet att över huvudtaget tänka på att skaffa sig ett av det mest utfiskade djuren någonsin, även om det finns bra odlingsanlägningar så påverkar detta ändå handeln med vilfångade sjöhästar till det sämre från fiskstackarnas sida, det finns berg med torkade sjöhästar som sälj till turister, detta är även en del av akvariehandeln. Det finns stora kommersiella akvarier att gå och se dessa jävligt coola fiskar eller varför inte besöka dem på hemmaplan, har självt gjort det ett par gånger, mycket trevligare att se dem naturligt tillstånd än instängda i en liten burk där fisksorter som sjöhästar inte hör hemma!!!!!!!!
                              Stop mad cowboy disease!

                              180 l sällskap
                              Malawi 540 l pågång
                              45, 60 l yngel

                              Kommentar

                              • Nephele
                                • January 2003
                                • 28

                                #45
                                Kollade Cites-listan igår, och där står det att från 15 maj hamnar Hippocampus spp på B-listan. Då är det väl inte SÅ stränga regler? Det är väl när dem hamnar på A-listan som det blir problem för hobbyisten?
                                Har man B-listade djur ska man kunna förklara varifrån djuren kommer, och att dem inhandlats på legal väg. Det är på dem A-listade djuren man behöver Cites-intyg. Isf borde väl inte seriösa odlingsanläggningar behöva lägga ner sin verksamhet?
                                Eller är det så att det är en övergångsfas innan dem hamnar på A-listan?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...