UV-C

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wrang

    • January 2002
    • 143

    UV-C

    hejsan köpte en UV-C renare idag. men undrar nu hur man skall köra denna. Antingen hela tiden eller bara på natten?
    Totalt rör det sig om 36watt´s lampa och akvariet är på 720liter och en sump på ca 80liter.
    MVH
    C
    --------------------http://www.wrang.com-------------------

    ©hristian
    I´m #1 so why try harder.
  • Svein A. Fosså

    • January 2002
    • 77

    #2
    Det kommer an på hva du ønsker å oppnå med sterilisatoren. I de fleste hjemmeakvarier anvendes sterilisatoren mest som en sikkerhet mot fiskesykdommer, og kobles inn ved sykdomsangrep eller når nye fisker settes inn i akvariet. Alternativt kan den selvsagt brukes som et tillegg til ordinær filtrering og kjøres kontinuerlig. I akvarier med svært mange fisker kan det ha sine fordeler, men i de fleste akvarier vil det ikke ha så veldig mye for seg.

    Mvh
    Svein

    Kommentar

    • wrang

      • January 2002
      • 143

      #3
      Tackar för svaret.
      Ja jag h ar ju tänkt att ha lite mer fiskar så det lutar väll att man då kör den kontinuerligt. Men eftersom det nu ej är så många fiskar i karet så kanske det räcker med att köra den på natten.
      Spelar det någon roll hur fort flödet igenom den är. Eftersom den är så stark så kanske man ej behöver ha ett så snabbt flöde igenom som men en svagare lampa???

      /C



      ©hristian
      I´m #1 so why try harder.

      Kommentar

      • Svein A. Fosså

        • January 2002
        • 77

        #4
        Att den er sterk innebærer at man kan ha snabbare gjennomstrømning gjennom denne enn gjennom en svakere UV-sterilisator. Jeg antar ta produsenten angir anbefalte verdier (?), men generelt sett skulle jeg tro at en 36 W sterilisator kan klare av en gjennomstrømning opp til maksimalt ca. 2500 liter/time, mens f.eks. en sterilisator på 15 W ikke bør ha mer enn 1000-1200 l/t.

        Effekten av sterilisatoren er et resultat av hvor lenge alt akvarievannet (i gjennomsnitt) utsettes for bestrålning.

        I ditt akvarium på 720 liter, vil jeg tro at en gjennomstrømning på 1000-1500 l/t skulle være passe, men <font color=red>sjekk om produsenten har angitt noen riktlinjer!</font id=red>

        Mvh
        Svein

        Kommentar

        Arbetssätt...