Flytt av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenjo
    • January 2002
    • 2

    Flytt av akvarium

    Jag skulle villja ha ider om hur man lättast och bäst flyttar sitt korallrevs akvarium. Hur går man tillväga för att stressa invånare i karet så lite som möjligt.

    Så här hade jag tänkt

    1. Plocka upp den levande stenen och lägga i säckar så de bevarar sin fuktighet. (alt i dunkar med vatten)

    2. Fånga upp fiskar och koraller och ha i tunnor under tiden, men cirkulation och en syre sten.

    3. Tappa ut 80% av vattnet i dunkar (detta vattnet kommer jag att lägga tillbaka efter flytten och ta 20% ny tillverkat vatten)

    4. Montera ner utrusting och sump

    5. Transportera till min nya lägenhet (ca 1 mils körning)

    6. Montera ihop karet igen tappa i vattnet bygga upp med stenen

    Och vänja in fiskarna och korallerna enligt den vanliga principen.

    Tänkte eventuellt också göra rent stenen med det resterande 20% gamla vattnet innan man lägger i den i karet??

    Någon som gjort på detta eller annat sätt med bra resultat??

    Skriv gärna ner några rader om hur hur ni gjorde och med vilket resultat?

    Har också hört att man skall dra in lite på matningen innan flytt så fiskarna inte har massa "skit" i tarmana som den tömmer om de blir stressade

    Tack på förhand
    Kent



    Ändrat av - Kenjo den 2002/01/18 09:44:26
  • Svein A. Fosså

    • January 2002
    • 77

    #2
    Hei Kent,

    Dette har du redan planlagt meget bra. Det eneste jeg ville gjort annerledes er å tappe ut de 80% av vannet som du skal bevare FØR du tar ut den levande stenen. Om du tar stenen først vil vannet sannsynligvis bli forferdelig grumligt.

    Når du legger stenen tilbake i karet er det viktig at du forsøker å legge dem tilbake i mest mulig samme posisjon og avstand fra lyskilder og pumper som de tidligere lå i. Dersom forskjellen i strømforhold og lys blir for stor vil du kunne få betydelig algeproblemer og eventuelt skade/død på organsimer som lever på stenene.

    Flytting av et saltvannsakvarium er alltid et potensielt problem, men dersom du følger de retningslinjer du selv skisserer burde det kunne gå bra - uten alt for store skader på akvariemiljøet.

    Lykke til!

    Mvh
    Svein

    Kommentar

    • wrang

      • January 2002
      • 143

      #3
      hejsan.
      Då jag flyttade mitt akvarium så var det visseligen i samma lägenhet men efter att jag tagit ut så mycket vatten jag skulle ha kvar så borstade jag rent levande stenen med en mjuk diskborset med det vatten som var kvar detta för att få bort så mycket denitrater eller vad det heter. Kanske lite tråkigt att göra eftersom det sitter en massa svampar/maskar å dylikt i men de kan man ju plocka upp igen å lägga tillbaka. Stenen jag hadde i sumpen var en massa djur på å frisimmande räkor även dessa fångade jag upp.
      Lycka till.
      /C
      ps kul att du skall flytta hoppas att jag kan komma hit å kolla på ditt akvarium å ta med mig lite stjärnpolyper etc om det går bra
      Köpte en UV-C renare idag utav en kille som bodde i Västerås men skulle ner till GBG så svängde in på vägen. Är en stark rackare (36watt) så ha sa att jag behöver bara köra den på natten. Eller skall man köra den konstant?!
      Hittade en lärnk på en poolfirma grymt starka pumpar men skall mejla dom å se hur mycket de väsnas. Vore bra tycker jag att ha en ända pump som kör rent hela karet...



      ©hristian
      I´m #1 so why try harder.

      Kommentar

      Arbetssätt...