T5 eller MH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocke89
    • July 2003
    • 74

    T5 eller MH?

    Hej, Jag har ett 74 liters som jag ska startasalvatten i, Jag tänkte ha lägredjur och några mindre stenkoraller. Vad tycker ni passar bäst för ett sådant litet akvarium?
    74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
    Ska byta över till saltvatten snarast
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du skall ha stenkoraller så måste du ha mer än 74 liter. Eller en enorm sump.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Jocke89
      • July 2003
      • 74

      #3
      Hur många liter bör sumpen vara på då? måste man ha ytavrinning för att sump?
      74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
      Ska byta över till saltvatten snarast

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Jocke89
        Hej, Jag har ett 74 liters som jag ska startasalvatten i, Jag tänkte ha lägredjur och några mindre stenkoraller. Vad tycker ni passar bäst för ett sådant litet akvarium?
        T5 är enklast och billigast, MH är bäst och snyggast. Bägge funkar bara bra förutsatt att total belysningseffekt är på minst 70W (det finns ingen begränsning uppåt). Om jag vore du skulle jag ha 1x150W MH.

        Det går bra att hålla stenkoraller i ett 74 liters, de är inte så svåra bara de får bra ljus, fast det krävs förstås att du håller koll på vattenkvaliteten. Du bör nog inte ha mer än en eller två fiskar i akvariet, samt en hyfsad skummare, för det stora problemet är att det kan vara knepigt att hålla nere nitraten (och grejar du inte det får du alger upp över öronen... eller snarare upp över korallerna!).
        Sump behöver du inte, fast det hjälper förstås.

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • jimmy
          • February 2003
          • 222

          #5
          Tror aldrig att man lyckas något vidare med att hålla så pass stabila värden i ett så litet kar så att man kan hålla stenkoraller.

          Vist räker deet med 70w MH till det lilla karet det finns ganska billiga beg.

          men börja med vanliga lysrör finns till salt det blir nog billigast om du trötnar på salt så står du inte där med en massa grejer.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            För nybörjare gäller: akvarium minst 250 liter, rejäl skummning, 1 kg levande sten per 100 liter vatten och inga stenkoraller det första året. Lyder du det så kommer du inta att tröttna. Om du vill ha stenkoraller så måste du hålla bra vattenvärden. Bra vattenvärden är mycket svårt i små kar. Så om du fortfarande vill ha 74 liters kar så innebär det en sump på 250-74 liter.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av jimmy
              Tror aldrig att man lyckas något vidare med att hålla så pass stabila värden i ett så litet kar så att man kan hålla stenkoraller.
              Kan ju då berätta att även om jag inte skulle rekommendera det till en nybörjar har jag hållit bland annat Porites i ett 30 liters. Med 150W metallhalid på. Jag hade iofs ingen fisk, men dock lite räkor o dyl.
              Många stenkoraller (t.ex. Trachyphyllia geoffroyi) är direkt lätta att hålla, om man har bra ljus, bra vattenrörelse, bra med levande sten, och håller nere den biologiska belastningen. Samt, i de storpolypiga arternas fall, matar dem regelbundet.
              Större akvarier är enklare, förstås - enligt min åsikt är 200L en närmast idealisk storlek för en nybörjare - fast ju större akvarium desto dyrare blir det.

              Den som är intresserad av att försöka med ett litet akvarium kan lämpligen söka efter info på google - det engelska namnet för såna akvarier är "nanoreef". En bra plats att börja på är denna: http://www.nano-reef.com/articles/

              (Tyvärr är lämpliga kompaktlysrör ("Power Compacts") som de rekommenderar mycket svåra att få tag i, och mycket dyra, i Europa, annars är de mycket riktigt perfekta för små akvarier)

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • zippo
                • July 2003
                • 23

                #8
                hmm tropfrog "1 kg levande sten per 100 liter vatten" ?? 1 kg per 10 liter vatten äre väl ? slant väl på tangenten ,men jag rättar eftersom det är en nybörjare som undrar och nöjer sig med 0.74 kg till sina 74 liter vatten ;-)
                Mvh/Micke
                "man kan ha fel,ingen har rätt jämt"

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Tack zippo, kunde gått illa det.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...