72l Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocke89
    • July 2003
    • 74

    72l Saltvatten

    Hej, jag skulle jätte gärna starta upp ett saltavttens akvarim, jag har ett nytt 74 l akvarium här hemma. Skulle det funka att ha Saltvatten i ett så litet akvarium? Vilken utrustning behöver jag?
    Jag hade tänkt ha Lägredjur, ett Clowfisk par, en anemon och levande sten. Dom tillbehören jag hade tänkt är:
    en MetallHalogen lampa (hur många watt??)
    Lysrörsarmatur med 2 st Philips TDL rör
    ett bra ytterfilter som pumpar ungefär 6-10 gånger vatten volymen
    eventuellt en skummare oxå..
    Skulle det funka? vad behöver jag mer och vad borde jag inte använda?
    Mvh// Jocke
    74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
    Ska byta över till saltvatten snarast
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Hm...
    Vet inte så mycket om saltvattenakvarium, men du måste nog ha skummare, densitetsmätare mm. Det är hemskt mycket teknik i det hela, och vattnet , måste vara mycket rent från alla föroreningar. Har hört att vattnet har förstörts ibland genom att kondensvatten från lysrören droppade ner i vattnet...
    Metallhalogen... Du vet att sådana lysrör är mycket dyra att köpa, eller?
    Kort sagt, om jag skaffade saltvattenakvarium, så skulle jag ha det i ett mycket större akvarium än ett 74 liter, där det troligtvis är mycket lättare att upprätthålla en bra balans.
    (men det beror också på om det är från svenska saltvatten eller tropiska, som du vill ha)
    I saltvatten är ju vattnet klart som tusan, medan det i ett sötvatten är ganska skitigt ofta...
    Kostnaden på tekniken kan nog stiga ocxh bli ganska hög...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #3
      det kommer kosta mer än 3000 spänn att göra om ditt kar till ett saltvatten... vist går de att köra saltvatten i ett 72 L men de kommer bli förbannat svårt... skulle säga minst 200L
      corydoras.

      Kommentar

      • Jocke89
        • July 2003
        • 74

        #4
        Jag är medveten om kostnaderna och att vattnet måste vara MYCKET rent från föroreningar, vissa metaller mm..Men tror ni det kan funka?
        74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
        Ska byta över till saltvatten snarast

        Kommentar

        • Ola paul
          • March 2003
          • 432

          #5
          Vetihundan om det går så bra att hålla en clownfisk i det lilla karet?
          Hade nog bara inrett det med levande sten och kanske någon tuff räka av någotslag.

          Obs! Kan inte mycket om saltvatten, vi behöver ha en Saltvattennörd här=)

          Mvh Ola
          Ola Lindeberg.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

          Kommentar

          • jimmy
            • February 2003
            • 222

            #6
            visst kan du göra ett saltkar av 74 liter men som dom sagt tidigare är det lättare med ett större.
            Dina pumpar räker nog inte minst 10*vattenvolymen helst 20.
            Anemon kan du nog glma det är ett väldigt känsligt djur och bör defenetift inte ha i ett så litet kar.
            Om du ska ha MH så räker det med 70w men du behöver bara MH om du ska ha sten koraller och det är nog inte det första man börjar med.
            sen bör du väll ha en skummare.
            Och sist men inte minst levande sten minst 7-8 kilo gärna mer.
            Kolla gärna runt lite på www.saltvattensguiden.se

            Kommentar

            • golv
              • November 2003
              • 61

              #7
              Hmmm har du kollat på Finding Nemo kanske???? Läs på länken saltvattensguiden o kolla på deras kar, så ser du lite vad det handlar om.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ytterfilter är ingen bra idé i saltvattenakvarium. Dom blir så gott som alltid nitratfabriker med tiden. Skaffa bra invändiga cirkulationspumpar i stället. I mindre kar brukar det vara bra att köra 15-20 ggr akvariets volym i timmen.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...