Kan någon förklara??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haplo
    • November 2002
    • 126

    Kan någon förklara??

    Alltså nu är det så här att jag fattar ingenting om det här med avringing & så. Måste man borra hål iaakvariumet?? Vill inte göra det. En fråga till Vad skulle det kosta mig att starta upp ett saltvattensakvarium (som billigast) Har ett sötvattensakvarium på 600L & funderar på att starta om det som ett saltvattens.

    Mvh
    John
    JÅJä
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    nej du måste inte borra hål du kan även ha avrinningen på utsidan men då måste du kapa typ en "kanal" så vattnet kan rinna över något som typ ---|__|--- eller så . . men att borra hål i botten är väl lättast och är lätt att återställa om man nu vill det.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Haplo
      • November 2002
      • 126

      #3
      Tack för svar!! Men jag vill absolut INTE borra vet som inte varför men jag vill bara inte.
      Glömde en grej!, någon som har en bra "importsida på saltvattensprylar"??
      JÅJä

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Fluval har ett munstycke man monterar på ytterfilter som suger vattnet från ytan. Den ska fungera bra men eheims variant ska inte fungera bra. Fluvals variant finns på hjortgatanszoo.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Peter
          • January 2002
          • 196

          #5
          man kan använda sig av en sk. ytavrinningsbox om man inte vill borra.
          om man tar det väldigt försiktigt kan man även klara sig utan ytavrinning.
          att göra om 600L sött till salt kan kosta hur mycket som hellst.
          ska du ha enbart fiskakvarium eller korallrev? det är stor skillnad i pris på de bägge typerna men du kan räkna med många sköna tusenlappar bara för att starta upp det med skummare och sten.
          /Peter

          Kommentar

          • Haplo
            • November 2002
            • 126

            #6
            hehe jo tänkte bara med fiskar faktiskt. Men har funderat på att byta mitt 600L mot ett mindre saltvattensakvarium+kanske lägga till lite pengar... Vi får väll se hur det går! Men alltså jag fattar som inget, måste man ha någon exstern tank som man har som filter?? Vill inte ha det alltså. Vill bara att allt ska sitta i tanken!
            JÅJä

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Du kan vist klara dig helt utan sump. Allt får plats i karet i början. Tror det är tunze som gör kompletta filterinsatser till vanliga akvarium. Tror dom inehåller skummare, partikelfilter, nitratfilter och ytavrinning. Om man nöjer sig med bara skummare så finns det väldigt många som är tillräckligt små för att kunna gömmas bakom stenen. Men om man vill ha kalkmixer, kalkreaktor, uv rening,kylare osv så kommer du förr eller senare att behöva en sump. Beror lite på hur pryltok man är eller om man vill slabba lite själv.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Haplo
                • November 2002
                • 126

                #8
                Alltså nu är jag dum... Vad är det jag kommer att behöva.
                JÅJä

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Levande sten, cirkulationspumpar och skummare är absolut nödvändigt.

                  Vill du sedan ha koraller så är en kraftig ljuskälla och en balanserad ca/kh tillsättning nödvändigt.

                  Vill du ha mycket fisk så kan det vara bra med nitratfilter och uv filter också men inte nödvändigt.

                  Men framförallt så kommer du att behöva kunskap, den inhämtar du i böcker och på internet. Ingen på något forum kommer att orka att lära dig allt som behövs. Om du inte förringar informationsfaste så är det ganska så lätt efter det.

                  Tålamod är också en nödvändighet, allt bra sker långsamt i ett saltvattenskar.
                  Med kunskap och tålamod (och lite pengar) kan man göra underbara undervattensmiljöer med levande koraller, fiskar och lägre djur, på många olika sätt.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Peter
                    • January 2002
                    • 196

                    #10
                    visst blir allt svårt och krångligt, när jag startade mitt kar hade jag läst alla 4 band av fossås böcker. sen så letade jag reda på två duktiga killar i stan som hade salt som fick vara personliga rådgivare åt mig, man ska aldrig göra något utan att bägge håller med om det så blir nog allt bra.
                    /Peter

                    Kommentar

                    • Haplo
                      • November 2002
                      • 126

                      #11
                      Ville bara tacka samtliga för svar!! Blir nog att spara lite pengar & sedan byta över till saltvatten... ska ju inte ha särskilt många fiskar. Tycker mest om koraller osv & kanske 5-10 fiskar blir det
                      JÅJä

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        5-10 fiskar i ett 600 literskar är ganska så lagom för en nybörjare.
                        MVH
                        magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...