TRÅD ALGER!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petola
    • October 2003
    • 10

    TRÅD ALGER!!

    Hjälp mig snälla någon !!!
    Jag kör ett salt kar på 260 liter!
    Jag har jätte stora problem med Gröna trådalger, det ser ju ut som om det ligger en död Schäferhund i karet!
    Från början körde jag med kranvatten, men fick alger, nu kör jag OSMO vatten som jag tillverkar själv. men har fortfarande stora problem med alger. Jag har provat med att släcka ner, och inte köra så många ljustimmar men utan resultat. Kan tillägga att jag även köpt en ny skummare för att få bort nitrit, och nitrit medel i pumpen!

    pumpar har jag 4 stycken för bästa cirkulation!
    VAD GÖRA ??????
    HJÄLP mig någon!
    P.O
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    kirurgfiskar äter trådalger och man kan ganska så lätt plocka bort dom själv genom att vira dom på en pinne och dra till. Men dessa två varianter löser bara symptomen och inte orsaken. Orsaken till alger är 1 ljus 2 näring. En av dessa måste bort om man vill bli av med algerna. Har du inga koraller så kan du släcka belysningen. Men detta kommer att leda till att algblommningen kommer tillbaka när lyset tänds igen eftersom näringsnivåerna knappast har sjunkit. De två första steget till ett algfritt kar har du redan tagit DVS köpt en större skummare och skaffat ro. Skummaren är den enskillt viktigaste tekniken i ett saltkar. Sedan kollar du KH värdet, vid algblommning så kan man gå lite högre än rekomenderat. Om inte detta hjälper så kan du kompletera systemet med ett algfilter med caulerpa taxifolia i. Denna kommer att sakta konkurera ut samtliga alger i karet. En varning dock om du har djur med xoantheller, även dom kan konkurreras ut i extremfall. Så länge du har problem med algerna så skall du mata mycket sparsammt och skumma för fullt. Förr eller senare så börjar näringen för algerna att försvinna. Men algerna försvinner inte för att du tar bort näringen, dom bara slutar att växa. Då kommer en effektiv algätarpatrull väl till pass. Blanda 1 kirurg, 1 salarias faciatus och massor av sniglar. Kolla olika sniglar astrea,troccus,turbo osv. Olika sniglar äter olika alger. Ett algfritt saltvattenskar kräver att du tar bort så mycket näring som möjligt ur karet samt att man har erfoderligt antal algätare i karet. Näringsbegränsade alger har inte en schans att överleva i ett kar med lagom många algätare.

    Kom bara ihåg att alla goda förändringar sker väldigt sakta medans dom dåliga händer snabbt. Det kan ta upp till 6 månader att få bukt med algerna på detta sätt, men det kommer att lyckas med tiden. Om du vill påskynda processen lite så kan du byta 10% vatten en gång i veckan men då med saltblandat ro, kranvatten kommer inte att hjälpa dig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • petola
      • October 2003
      • 10

      #3
      Hej Magnus!

      Tack för ditt svar.
      Jag ska ta å göra allt detta som du säger, men belysningen måste jag nog ha tänt för alla coraller jag har!
      jag ska ner till Zoo affären och kolla om han har alla dessa sniglar + annat som du skriver!

      ha de
      Tack
      P.O

      Kommentar

      Arbetssätt...