Kalkreaktor eller Kalkmixer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wrang

    • January 2002
    • 143

    Kalkreaktor eller Kalkmixer

    hejsan.
    Har precis fått förfrågan om att köpa en kalkreaktor.
    Men är lite osäker För att det skall funka bra med en kalkreaktor måste man då komplettera med en kalkmixer.
    Hörde att kalkreaktorn(Co2) sänker Ph:t Sucksetivt i karet å då skulle en kalkmixer återhöja detta.

    MVH
    Christian

    ©hristian
    I´m #1 so why try harder.
  • Peter Josefsson
    • February 2002
    • 20

    #2
    Tjenis Wrang!
    Jag gjorde ett tafat försök att svara på din sida men det gick åt pipsvängen. Medelandet och ditt inlägg försvann. Sorry.

    Din fråga på om du måste ha en kalkmixer också svarar jag nej men gärna.
    Kalkreaktorn tillför CO2 och sänker pH lite grand till ditt kar. Kalkmixern höjer pH lite grand. Båda höjer Ca och KH (Kalkreaktorn höjer KH mer). Kalkmixern har den fördelen att den binder lite fosfor så det inte är så stort problem som utan.
    Jag har både och men bara kalkreaktorn i drift. Kalkmixern gick sönder men är lagad. Problemet för mig när jag körde båda var att Ca och KH blev för högt så det fungerar faktiskt bättre för mig nu.
    Hade gärna kört med kalkmixern för jag har fått för mig att eftersom den binder lite fosfor kanske jag kunde bli av med lite slemalger.

    Du har ju ett större kar så det kanske fungerar bättre för dig.

    Om man låter kalkreaktorn droppa ner på vattenytan så försvinner mycket CO2 så jag ser detta med pH sänkningen inte som ett stort bekymmer. Har inte tillfört Ca på nått annat sätt under minst 4 månader. Inte behövt använda KH-buffer heller.


    Peter

    Kommentar

    • freddan3
      • January 2002
      • 36

      #3
      Hej Christian,

      Håller i stort med Peter men vill tillägga ett par saker om kalkmixrar.

      Om ditt akvarium inte har ett allt för stort kalkbehov räcker det med en kalkmixer,
      fördelen med denna är att den är billig både i inköp och i drift. Många som använder
      mixer har noterat ett något lägre KH än i naturligt saltvatten, c:a 5-6 mot normala 6-7.
      Detta tycks inte vara något problem. Jag har använt mixer ett bra tag med enbart goda erfarenheter. Mixern är ihopkopplad med den automatiska vattenpåfyllningen så det blir bara små doser i taget.

      Kalkreaktorer har jag ingen personlig erfarenhet av, det är snart dags däremot, har flera stenkoraller som växer så det knakar och kalkmixern räcker snart inte till.

      /Fredrik

      Kommentar

      Arbetssätt...