Saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ingo26
    • March 2003
    • 11

    Saltvattensakvarium

    Hej jag har drömt om att starta ett saltvattensakvarium har läst lite böcker och snurrat lite på nätet.
    Finns det någon som har ett ca:200 liters akvarium
    vad har ni för filter, belysning,skummare m,m.
    Vad kostar ett komplett akvarium.
  • Znuttan
    • October 2002
    • 44

    #2
    ett komplett akvarium brukar kosta 9000-15000 kr i den storlekn.
    Marsvins- och akvarieägare

    Kommentar

    • Tobbe
      • October 2002
      • 228

      #3
      Hej !!
      Det beror det på hur bråttom det är. Det går att komma "undan" billigare, men då får du leta efter begangnade prylar.
      Man kan inte ha för många malar...
      Salta killar simmar lugnt - men har tom plånbok


      Tobbe

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        Vad kostar en liten skummare?????????
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Hur liten? Liten till storleken eller effekten? Om man utgår från samma kapacitet (tex 200 liter full belastning) Så är den dyrare ju mindre den är. Vill du ha en som har liten kapacitet så finns det skummar för ända ner till 200 kr. Effekten av dom är dock tveksamm. Jag tycker nog att det går lika bra med ingen skummar som med en sådan liten. Dessutom så blir jag mäkta förvånad att det alltid är kostnadsaspekten som kommer upp. Det vore viktigare att koncentrera sig på hur man gör för att sätta upp än att koncentrera sig på vad det kostar
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #6
            Ursäkta men ja kollade bara upp priset innan jag drog igång planerna för det är inte så roligt att ha klarat av halva projektet och se att man inte har råd!!

            Vad behövs mer en pump och värme stav och belysning!!
            Ja ska starta ett saltkar för att ida när ja var på zooaffärn och frågade en grej så frågade dom om ja inte ville börja me saltkar!!
            Dom tyckte det iallafall och då blev ja intreserat!

            Tobbe
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Kolla upp priserna på skummare i samma affär. Värmare behöver man sällan i saltvatten.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • cool
                • October 2002
                • 1869

                #8
                Varför behöver man inte värmare ja fått för mig att saltvatten akvariet måste ha upp till 30 grader.
                visst kan man ha bara koraller i ett 112 liters kar???
                För att fiskarna kräver mer plats.
                Kanske finns någon liten sjöstjärna eller bläck fisk man kan ha!!
                Tobbe
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

                Kommentar

                • Gwendly
                  • April 2003
                  • 264

                  #9
                  Frågan kan inte besvaras utan att det specificeras vad för typ av saltvatten kar man vill ha. Vill man ha ett saltvatten kar med bara fisk så är det väldigt billigt, man kan i princip bara "add salt" och köra med R/O vatten (om man inte tycker om att ta bort alger i *all* evighet dvs). Ska det till levande sten så (vilket är vist) så blir det dyrare. Vill man sen ha det som de flesta vill ha när de vill ha salt, dvs koraller så blir det ännu dyrare.

                  Här är en typisk "price breakdown" med priser från min LFS:

                  MH ballast Ice cap 250 W, 1368 SEK
                  end caps till MH "high duty" , 90 SEK
                  MH lampa 250 W 6500K , 750 SEK
                  Äggvitskummare Red Sea Prizm, 890 SEK (Det här är den billigaste äggvitskummare som han har i lager, de flesta han har i lager är för 1500+L akvarium osv)
                  Levande sten 60 kr för 454 gram (ett pund) gånger 50-100
                  Det rinner med andra ord i väg rätt snabbt. Kan dessutom säga att Jason har väldigt låga priser. Köpa ballast(vad i hela friden heter det på svenska igen, det är den där lilla lådan, typ som en amplifier) istället för färdigt kit kanske inte är för alla heller.

                  Sen är ju korallerna hyfsat billiga eller kanske inte..vill man dessutom mest ha sps/lps bör man nog ha en calciumreaktor också,räkna med cirkus 2000 där också.
                  Besök ASW och CCA's hemsidor

                  www.asw.ca
                  www.cichlidae.ca

                  Kommentar

                  • Tobbe
                    • October 2002
                    • 228

                    #10
                    Hej !
                    Det var på det sättet jag till slut köpte mitt saltvattensakvarium. Handlaren frågade envist varje gång jag var dit "ska du inte starta ett saltvattensakvarium" ???? Och efter extra lång betänketid så slog jag till (ca 6 månader).
                    Man kan inte ha för många malar...
                    Salta killar simmar lugnt - men har tom plånbok


                    Tobbe

                    Kommentar

                    • Peter
                      • January 2002
                      • 196

                      #11
                      Ursprungligen skickat av cool
                      Varför behöver man inte värmare ja fått för mig att saltvatten akvariet måste ha upp till 30 grader.
                      vid +30°c blir det kris för korallerna. en rimlig tempratur är mellan 25 och 29°c. nästan alla som har saltvatten får erfara det att man snarare behöver kylning än doppvärmare speciellt på sommaren. det funkar fint med en enkel fläckt riktad mot vattenytan, avdunstningen ökar då men man slipper koralldöd.
                      /Peter

                      Kommentar

                      • cool
                        • October 2002
                        • 1869

                        #12
                        Om man bara har några clovnfiskar behöver man bara lägga i salt tabletter då??
                        Finns det någon korall eller växt som klarar sig me salt tabletter???
                        Kan man ha vit hålsten till ett salt kar eller har den något farligt ämnä i sig???
                        För jag har en stoor sån där hålsten tar upp 1/3 del av akvariet tänkte ha den 2-3 koraller och 5 clovnfiskar!!
                        Tobbe
                        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                        NY MSN:t__skate@hotmail.com
                        Skorpion och amfibie fantast

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Mitt råd till dig tobbe är att köpa en bok och läsa på. Hålsten vet jag inte om det fungerar, men det kommer i allafall att ta upp mycket plats som den levande stenen behöver. Salttabletter har jag aldrig hört talas om, vad är det? Men jag utgår från att man inte kan använda det. Clownfiskar är starkt revir hävdande och det kommer att sluta med 2 st (en hona och en hanne) oavsett hur många du sätter i. De flesta rekomenderar att köpa 3 och låta rangordningen avgöra vilka två som får vara kvar. I saltvatten kan man inte ha lika mycket fisk som i sötvatten. 5 fiskar i 112 liter är nog det absoluta maxet. Men 2-3 är en bra början så att du har en shans att lära av dina misstag. 5 fiskar är alldeles för mycket för en nybörjare. Skynda långsamt.
                          MVH
                          magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • cool
                            • October 2002
                            • 1869

                            #14
                            Tack för svaren!!
                            Vad heter den här saltvattens sidan på svenska den är jätte stor och bra!!
                            Tror den hette något me saltvatten.com eller liknande!
                            Tobbe
                            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                            NY MSN:t__skate@hotmail.com
                            Skorpion och amfibie fantast

                            Kommentar

                            • jimmy
                              • February 2003
                              • 222

                              #15
                              sidan du letar efter heter www.saltvattensguiden.se där finns en bra artikel om vad som behövs för att starta ett saltkar.
                              salttableter funkar ej det är ett specielt salt till saltvattensakvarium
                              Hålsten kan du nog slänga ut å köp levande sten istället det behöver du för att ta hand om skiten från fiskarna .
                              läs många böker å kolla på länkem jag gav dig å även gamla inlägg där så klarnar det nog

                              Kommentar

                              Arbetssätt...