Levande sten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Sådärja... två powerheads beställda... på 1500 l styck... En skummare för 500 liter är fixad... bara att vänta på osmosgrunkan då...

    Jag tycker i vilket fall att du bör köpa en bok
    Grejen är att jag egentligen inte har med saltvattnet att göra... men jag kan ju bara inte låta bli att lägga näsan i blöt... och styra å ställa lite
    Tobbe har en saltvattenkompis med mååånga böcker... men ibland undrar jag om dom läser böckerna överhuvudtaget... är väl som med instruktionsböcker och män kanske??? Å då fuskar jag lite.. å får expertråd här... som jag bara öser över dem.... Eftersom jag nu är Tant Nancy här hemma också... så litar dom på mig och lyssnar till och med i bland

    Nu funderar jag i alla fall på en sak till...
    Både levandestenen och polypanemonen är ordentligt angripen av långt grönt "hår"... Hur noga behöver man vara med att rensa bort det? Är det kanske så att det kommer att bli ett nytt algangrepp hur man än vänder sig... när den nya ls kommer i karet... så att det är meningslöst att rengöra dessa stenar??? Det finns ju algmedel för saltvatten... kan det vara något, nu när man inte har någon fisk i, eller tar man död på allt levande i stenen???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      Jag tycker inte att det finns någon vits med att rensa bort algerna, mer än tillfälligt estetiskt. Finns det förutsättningar för algtillväxt i karet så växer algerna, finns det inte så dör dom. Detta helt oavsett vilken mängd du har vid starten.

      Svar: JA, det är helt onödigt att rensa stenarna av andra skäl än estetiska.

      Algmedel har jag inge erfarenheter av, men jag vill nog avråda i vilket fall.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        Okidok, då tänkte jag rätt... kändes som att det fanns risk för onödigt jobb där....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • jsl
          • February 2004
          • 130

          Ett sätt att bli av med algerna är att när karet väl är stabiliserat att sätta i någon algätande fisk. Kirurger av typen Zebrasoma lär vara bra eller en Salarias faciatus.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200899
          http://umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            Algätande fiskar verkar ju vara specialicerade på vissa alger... vi köpte en sorts algätande fisk till nuvarande kar... kommer inte ihåg vad den hette... finns namngiven på någon tidigare sida... Men den magrade långsamt av och dog trots att karet var grönt av alger...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              Jag tror faktiskt att jag varnade dig för att köpa salarias, jag hade haft samma bekymmer i mitt kar.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • jsl
                • February 2004
                • 130

                Oj, förlåt jag glömde skriva att det finns risk för det med salarias.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200899
                http://umea.akvarieforening.se

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  Jag tror faktiskt att jag varnade dig för att köpa salarias, jag hade haft samma bekymmer i mitt kar.
                  Jodå... visst gjorde du det, men då var den redan inköpt har jag för mig... Som sagt, det är inte jag som styr runt saltvattnet här hemma, då hade det nog inte blivit någon sådan... framförallt hade jag frågat här innan den blev köpt...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Royal Theed
                    • June 2004
                    • 105

                    Vad för typer av alger föredras av salarias då???
                    750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...