Har startat ett svenskt saltvatten....

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henriklh
    • February 2003
    • 40

    #16
    men jag tycker inte man ska försöka sig på det innan man vet mer vad som gäller.
    Tur att inte alla människor tänker så, då hade vi förmodligen bott i grottor fortfarande.
    Menar du att du tycker att det är ok att åsamka "mindre smarta djur" lidande? Din jämförelse med matning av mygglarver duger inte, eftersom mygglarverna går en snabb och hyfsat smärtfri död till mötes, medan de djur du plockat förmodligen får en utdragen och plågsam död.
    Hopas verkligen att du är vegan! Och även om du är det så tycker jag att du ska engagera dig i nåt annat än några rörmaskar. Smärtfri död???
    På Universeum har dom krachat många sådana kar innan dom lärde sig hur det skall gå till.
    Jaha? Jag antar att du var där och påpekade för dem att dom inte visste vad dom höll på med.
    Jag försöker att förklara problemet
    Det gör du inte alls, du påpekar bara att han inte gör "rätt" Du har inte kommit med ett enda tips för att hjälpa till.
    det där med "inga smarta djur som kommer till skada" blev jag förövrigt mycket chockad av att läsa, överlåt svenskt saltvattens-experimentet till nån som tar hänsyn till djuren, oavsett intelligens
    Chockad? kolla ALDRIG på något nyhetsprogram för då kommer du antagligen att gå in i koma direkt.

    Att ni orkar. det är bara för mycket! Inbilla inte er själva att ni håller på så här av omsorg om några musslor.

    /Henrik

    Kommentar

    • B-ianca
      • February 2003
      • 618

      #17
      Hopas verkligen att du är vegan! Och även om du är det så tycker jag att du ska engagera dig i nåt annat än några rörmaskar. Smärtfri död???
      Ja men självklart :-) Och engagerad i både djur (av alla ordningar), människor, samhälle och miljö. Vad gör du för världen? Varför är du så upprörd förresten?
      -----------------------
      B-ianca/www.frogpage.se
      http://leguaner.se
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

      Kommentar

      • fiend
        • October 2002
        • 1162

        #18
        Ursprungligen skickat av Peter
        nej nu får ni *** skärpa er, gör något åt klimatförändringarna eller rengskogarna som skövlas iställer för att dividera en strandkrabba i ett akvarium. löjligt och överdrivet är vad det är!
        Ingen kan göra allt, men alla kan göra något
        Och många bäckar små..
        som man säger! =)

        Jag tycker att man inte behöver engagera sig i stora projekt, då även de små projekten (som att rädda en strandkrabba) kan vara en del i det stora hela.
        Många små goda gärningar är bättre än att sitta och våndas över hur man ska lösa världssvälten och AIDS samtidigt. Det ger dig mest bara huvudvärk istället för att man ska göra nån nytta.
        Varför lägga ribban så högt?

        Personligen tycker jag han får försöka med sitt experiment tills han inser att det inte går. Då han insett att det är fel (om det nu blir det, må tilläggas), så får han vidta åtgärder för att styra upp det.

        Jag är aldrig emot experiment då det är sånt som får vår utveckling att gå vidare, men däremot kan man vara lite klok och se ifall ens experiment rent är dumt att börja med, eller om det finns en tanke bakom

        Mvh Fredrik
        » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
        http://www.fiend.nu
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          [Att ni orkar. det är bara för mycket! Inbilla inte er själva att ni håller på så här av omsorg om några musslor.
          ...å så tar vi och taggar ner oss lite.

          När tången ruttnar är djuren dödsdömda och ingen är betjänt av att djuren dör i akvariet - det är bara onödigt slöseri med djur, och har inte nåt med djurs rättigheter att göra.

          Jag kan ge tips, jag har hållit i stort sett allt som finns vid svenska västkusten i akvarium (jag har varit lärare på faunistikkurser där, och tog med mig djur hem).

          Tvärtemot vad man ofta läser, går det alltså utmärkt att hålla nästan allt man hittar vid svenska västkusten, även djupvattendjur, i akvarium.

          Men det är svårt. Svårare än att ha ett korallrevsakvarium, och marginalerna är mindre - dvs man behöver faktiskt ha en viss teknisk utrustning för att kunna hålla djuren under en längre period.

          En annan sak är att tång är ÄNNU svårare att hålla än de flesta djur, den är mer temperaturkänslig än djuren. Det är antagligen därför hans tång har dött, och när den dör har man helt plötsligt nåt kilo ruttnande vegetation i akvariet - och det går helt enkelt inte.

          Alltså...

          Minimum utrustning: stark cirkulation; nån form av levande sten (hemmagjord eller, bättre, kalksten/skalsand ur havet); nån form av kylning så att temperature aldrig, och jag menar <b>ALDRIG</b>, går över 23 Celsius, och trivseltemp är runt 15 C; helst också en skummare. Skall man ha växter (vilket är detsamma som rödalger, eller grönalger, INTE brunalger om man inte har väldigt bra kylning, och INTE ålgräs med mindre än att han verkligen satsar) så behövs bra ljus, dvs lysrör eller metallhalid. Ett hett (kallt?) tips är att isolera baksida, sidor och botten på akvariet med frigolit.

          Kostnad för utrustning till ett 200 liters västkustakvarium - runt 2000, plus ev. kylaggregat, som kostar minimum 5000. Man kan dock faktiskt komma rätt långt med en fläkt som blåser över vattenytan.

          Vatten: naturligt eller konstgjort saltvatten, 32-35 promille salthalt, det skadar inte (om man bor nära havet) med regelbundna byten. Kalcium är ganska ointressant, vi har få koraller och kalkalger. Alkaliniteten, nitrit, och pH bör dock kontrolleras.

          Djur: Ja, det beror ju lite på. Många djur går inte att blanda - strandkrabbor och simkrabbor, till exempel, går inte ihop med nåt, inte ens varandra. Simpor äter andra fiskar. Sjöstjärnor äter andra sjöstjärnor samt snäckor och musslor. Havs/kantnålar är svåra att mata. Snultror äter alla ryggradslösa djur i akvariet. Död mans hand och sjöpennor vägrar öppna sig och svälter sen ihjäl.
          Mitt tips: spigg, sjustrålig smörbult, bergstubb - de är ganska säkra. Sjönejlika, sjöros, eremitkräftor, tångräkor, strandsnäckor och nätsnäckor är bra ryggradslösa djur att hålla.

          Ha inte för många djur. Vattnet måste hela tiden vara av bra kvalitet.

          Men allra allra viktigast är cirkulationen och de där 23 graderna. Så länge man kan hålla det svalare än så kan man tillochmed ha djur från 200 meters djup i kosterfjorden (ja, jag har).

          Den som har vägarna förbi västkusten kan låta sig inspireras av akvarierna i Lysekil, Tjärnö, eller Bergen. Jag har haft mest att göra med Tjärnö akvarium, vilket kanske märks på mina foton.


          Jag svarade inte så här förut för att jag tyvärr av erfarenhet lärt mig att mycket få är beredda att satsa så här för att hålla svenska djur. De vill plonka ner en slumpmässig samling djur och tång i ett akvarium med syresten, och det funkar helt enkelt inte, inte i längden. Det går några dar, i bästa fall några veckor, längre ju större akvariet är, tills det blir en varm dag och/eller nåt stort dör i akvariet.

          Det var därför jag rådde honom att släppa de djur som ännu levde.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Helena S.
            • March 2003
            • 280

            #20
            Chockad? kolla ALDRIG på något nyhetsprogram för då kommer du antagligen att gå in i koma direkt.

            Att ni orkar. det är bara för mycket! Inbilla inte er själva att ni håller på så här av omsorg om några musslor.
            Jag kollar inte på nyheterna, nej. Man är inte dummare än att man lär sig av sina misstag. Jag kan, till skillnad från många andra, faktiskt känna empati för lägre stående djur. Jag dödar inte ens sniglarna i mina akvarium. Om en snigel har hamnat i toan under vattenbytet -då lägger jag tillbaks den. Ja, sån är jag. Och jag tänker inte ändra på mig, varför skulle jag det? Det skulle väl vara tråkigt för er känslokalla människor att inte ha nån att gnälla på?
            -Helena S.

            Kommentar

            • jonathan larsen
              • March 2003
              • 80

              #21
              haha nu skall jag ner och döda några maneter... muahahaa!!

              100L svenskt saltvatten. nu med massa anemoner i alla färger.
              540L tre små räkor och två små malar
              500L svamp

              Kommentar

              • jonathan larsen
                • March 2003
                • 80

                #22
                nej det skall jag inte. men jag skall nog endå lägga ner för vi håller på att flytta och så. men någon gång i framtiden kansje jag försöker igen. tack för alla svar mike. nu vet jag till nästa gång vad man skall tänka på. men det höll förvånansvärt länge och inga djur har dött.
                100L svenskt saltvatten. nu med massa anemoner i alla färger.
                540L tre små räkor och två små malar
                500L svamp

                Kommentar

                • henriklh
                  • February 2003
                  • 40

                  #23
                  Det skulle väl vara tråkigt för er känslokalla människor att inte ha nån att gnälla på?
                  Hmm, nu är vi kanske inte helt överens om vem som började gnälla. Men visst, jag tycker verkligen att det är sympatiskt att inte vilja vara taskig mot djur. Det är bara så många som är så fruktansvärt taskiga mot djur varenda sekund att jag inte hajar att ni kan bli så svimfärdiga av några blötdjurs bortgång. Dessutom tycker att ni var ganska taskiga mot jonathan.
                  ...å så tar vi och taggar ner oss lite.
                  Jag blir bara så trött ibland... men ditt svar skrev jag inget om.
                  Varför är du så upprörd förresten?
                  Framgår det verkligen inte? Jag blir upprörd för att ni tar chansen att trycka till nån som ni tycker inte vet så mycket om akvarier istället för att försöka hjälpa honnom till rätta.

                  /Henrik

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    På fleras begäran (mail om stötande inlägg) så låser jag tråden.
                    Självklart är det inget fel att ge sig på nya utmaningar och skriver man dessutom om det här så är det ju för att få in synpunkter.
                    Tycker också att Jonathan har fått flera bra svar (speciellt från Mike) och det visades sig att projektet inte var helt enkelt.
                    Sedan är det ju också så att man faktiskt får tåla lite kritik (även om den skall hållas i en god ton) ibland om man har gjort lite fel.
                    En del menar att man inte får kritisera bara för att att det finns mycket större problem här i världen. Förvisso finns det oerhört mycket större problem, men självklart måste var och en ta sitt ansvar för det man kan påverka även om det bara är en liten detalj - många bäckar små ni vet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...