125l Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    125l Saltvatten

    Hej.

    Jag har ett 125l Juwel Rio kar som bara står så tänkte bygga om det och köra saltvatten i det.

    Det jag har gjort är att uppgradera org pumpen till 1000l/h
    Sedan har jag en Aquael UNI filer mer inbyggt UV på 500l/h vet inte hur bra UV't på den är.
    Reflektorer till lysrören.
    En streamer på 2000l/h.
    dopvärmare på 100w.
    Lysrören Blue och Marine.

    Jag tänkte strunta i skummare då jag inte tänker ha många invånare.
    Tänkte något i stilen med det han har gjort http://www.saltvattensguiden.se/foru...skummare-sump.

    Tänkte köra med mjuk koraller.

    Men vad ska jag fylla filterfacken med?
    Undrar även vad ni rekommenderar för sand samt hur många kg. Tänkte köra med 18kg LS.

    Sedan vill man ju inte göra några misstag som tex köpa fiskar/koraller som ej passar in i 125l. Så om ni har några förslag på fiskar /koraller för ett 125l så är jag väldigt tacksam.

    Mitt Aquael UNI filter med UV har så man kan koppla in syre är det något ni tycker jag ska göra? För vet inte hur det är just med syre i saltvatten, om det än nödvändigt eller inte.

    Tänkte även strunta i osmos vatten.
    Senast redigerad av GlennWiberg; 31 March 2012, 15:19.
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #2
    Hej
    Ca 10% levande sten dvs ett tex 200 liters kar skall ha 20 kg sten osv.

    Sand: köper du sk levande sand slipper du algerna i början på sanden samt kommer mkt snabbare förbi nitrittoppen:-)
    Priset är ca 300 kr för en 9 kg påse. Du behöver ca 9 kg per 100 liter.

    Jag tycker inte du skall strunta i osmos: för det första så är fe flesta salblandningar idag anpassade för osmosvatten. Dvs om du blandar med vanligt kranvatten så får du för höga och obalanserade värden på fa kalcium och KH. Sen får du ju en hel del onyttigt med kranvatten som tex nitrat, silikat, metaller etc.
    Du har nytta av en osmos i alla år sen...kostar mellan 800 kr - 1800. Värt varenda krona.

    Skummare: skulle absolut inte rationalisera bort den. Det är en onödig risk du tar att exkludera den enskilt viktigaste filterprylen.

    I övrigt behövs inga filtermedia mer än aktivt kol. I början dock brukar jag alltid köra mekanisk filtrering dvs vadd innan kolet. Men låt inte vadden bli ett biologiskt filter utan byt den ofta. När vattnet är klart, stenen ren mm...kanske efter 4-6 v...kan du ta bort vadden i bara köra med kol.
    En liten dos rowaphos ihop med kolet kan vara bra också i början.

    Cirkulationen skall vara med streampumpar helst 50 ggr vattenvolymen i timman.

    Ja..det man aldrig skall snåla på är cirkulation, osmos, hyffsad skummare, bra ljus och ett kvalitetssalt.

    Vi hjälper dig!
    Jonas Roman

    Kommentar

    • GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

      #3
      Hej.

      Ja det har nu blivit endel ändringar. Bland annat så åkte originalpumpen ut likaså uv filtret och så blev det en sump istället. Väntar nu bara på alla PVC delar från Tyskland. Skummare blev det med blir nog en NAC 3.5. Har även bestämt mig för att köra med osmos. Räknar med att köra med 15-18kg levande sten + 8kg Levande sand. Tänkte köra med en pump på 2200-3400l/h på returen fördelat på 2 utblåst i vardera hörn. När det gäller kolet i sumpen räcker det att lägga det i filterpåsar och bara lägga i sumpen? Kommer även köpa UV-C och ha i sumpen som kommer gå på kvällarna.

      När man köper LS ska man tvätta den eller går det bra att lägga ner det i karet bara?

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Har ju juwels original ramp som jag monterat på reflektorer så ljuset är ju lite starkare. Men räcker det ljuset bara till mjuk koraller?

        Kommentar

        • Spectra
          • February 2012
          • 2

          #5
          Min första post i detta forumet blir ett litet tips om ditt märke på Akvariet.

          Jag vet inte hur ditt akvarium riktigt ser ut eftersom jag har ett gammalt 160. Men i mitt var ialf ljusrampen skruvad med metallskruv. Vilkett är riktigt dåligt tillsammans med Saltvatten. DU kanske redan vet detta men som sagt. om du har några metallskruvar så försök att byta ut dem mot plastskruv, eller speciella förzinkade/syra säkra skruvar. DVS vanliga rostfria skruvar funkar INTE. (eller ibland om man är försiktig med lagret på skruven kan det funka men man vet aldrig kvalitéten på skruvar man köper på Co eller Jula. SÅ jag rekomenderar starkt att skaffa Plastskruv om du nu har metallskruv i ljusrampen.

          Lycka till.

          Kommentar

          • GlennWiberg
            • May 2011
            • 301

            #6
            Hej.

            Okej tack för tipset :P Jag har den nya Juwel modellen så lysrampen är helt försluten i plast. Så man kan inte komma åt elekrtoniken allt. Bra då det inte finns någon metall dåligt om man skulle behöva byta något :/

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Låter jättebra nu Glenn!..nu är du på rätt spår!:-)
              Stenen skall du inte tvätta...lägg bara i den...men räkna med att det blir lite skitigt i karet ett par veckor samt kanske en nitrittopp...men det är bara att skumma ut, köra lite aktivt kol o kanske lite rowaphos o mekanisk filtrering där du byter vadden varanna dag. Efter 2 v så har du på detta sätt exporterat den detritus(o fosfat) som stenen släppt ifrån sig. UV är oftast inte nödvändigt men inte fel såklart...då kan du ha lite känsnligarer fiskar...men om man kör med enkla fiskar o mest koraller, behövs inte UV.

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                ang ljuset...är det bara 2 lysrör?..och isfåall..är dom t5 or?
                OM det är 2 st t5:or så räcker detta till mjukkoraller och LPS. Stenen o dess kalkalger brukar bli väldigt fin i så här lite svagare ljus. Ta då ett djupt blått rör och ett kallvitt.
                Men om du vill ha SPS, särskilt om du vill få fram färger på dom, behöver du i alla fall 4 t5 rör eller en MHI. MHI ger ett överlägset snyggare ljus med glitter och soljjuslikt.

                Jag har en helt ny metallhalogenlampa på 150w med två blåa rör i också!...den passar klockrent till ditt kar om du vill ha ett glitter o ett ljus likt solen. Då kan du ha såväl sps som lps, men för mitt kar var lampan för liten. Jag har kört den i bara 3 veckor, helt nyinköpt från aquapro2000...det är en aqua medic ocean light 150w plus...
                maila mig på jonasroman@me.com om du är intresserad;-)

                Mvh
                Jonas

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  #9
                  Hur går det?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...