I am back

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    I am back

    Har nu lagt ner mitt sötvattensakvarium och kommer återgå till saltet...;-)
    Tiden med sötvatten var lärorik och har gett mig nyttig kunskap som kanske kan tillämpas inom saltvatten..kanske..

    Min ide nu är att behålla karet, 250 l, och köra så enkelt det går. Det enda man inte kan skala ner på är ju:
    Ljus, cirkulation, levande sten, och sannolikt en hyffsad skummare...resten kan man faktiskt va helt utan.
    Man måste ha en lösning för att fylla på karbonater o kalcium, o jag väljer att gå den enklaste vägen...ett kombipulver ala Biocalcium/Balling i pulverform.

    Read sea har ett i mina ögon synnerligen lovande och enkelt program som täcker in hela skötselprogrammet, Jag öppnar en särskild tråd om detta.

    Så så här blir det:

    250 l, akvastabil
    ca 15 kg levande sten
    Relativt tunn sandbädd på 3-4cm med levande sand
    Skummare deltec MCE600
    Metallhalogen 150w, 13000K + 2 st t5 blåa rör
    Cirkulation med en vortechmp40wes
    i tillsatsväg enbart read seas ballingpulver...efter ett tag komme rjag nog utöka detta med deras kolkällor samt aminosyror, men kommer först köra korallerna i en tillväxtfas innan jag går in i lågnäringsfasen.

    Thats it, ingen ytavrinning, ingen sump, ingen reaktor, inget mer teknik. Kommer köra en del LPS, lite sps, kanske i relationen 70/30, samt mest mindre fisk.

    See you
    Jonas Roman
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Släng in lite bilder sedan, och lycka till med saltet!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Absolut ansjo:-)!

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Har du några krav på ljudnivån?

        //NiXoN

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Ja..o nu är jag rädd att du kommer skriva att vortechpumpen väsnas;-)...jag har ju inte hört den själv utan godtroget gått på recensionerna att den nya modellen, ecosamrt, skall vara avsevärt tystare. Har du nån erfarenhet?

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Inte av den senaste versionen av styrdon men motorblocket är egentligen problemet, dom använder billiga lager i det o de hörs.
            Sen är det väldigt mycket upp till om du har tur o får en lite tystare MP40, har du otur så blir det som en av dom 4-5 jag hört eller provat på.
            Låter som en RC bil som snurrar runt i lägenheten när den varvar upp o ner.
            Jag har märkt att vissa av dom som gillar pumpen inte störs alls av ljud på samma sätt som en annan, det är lite personligt...
            Men för det priset dom begär så är det inte en acceptabel kvalitet på prylarna.

            Kolla på tunze´s nya 6095, jag har beställt en sådan via min lokala handlare så om du orkar vänta så kan jag ge en recension.

            MCE-600 är det med en källa till oro, min tog det ett år att köra in o få ner ljudnivån på.
            Sen kan skummare med en aquabee pump ha ett irriterande resonansljud om man har otur(den tajta lådan i mce skummaren hjälper inte läget heller).
            Min kunde ibland höras till sovrummet även om jag inte fattade vad det var som lät när jag kollade på karen&pumparna.
            Jag hittade felet när jag avkalkade skummarpumpen och insåg att den kvällen var det totalt knäpptyst.

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Ok...har läst om dessa ljudproblem beträffande både vortech i mce600 men att det i båda fallen skall vara avhjälpt med de senaste uppdateringarna...
              Får väl hoppas detta stämmer för prylarna är redan på väg till drivhusgatan i Varberg;-)

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Uppdatering:

                Allt har kommit o är på plats.
                MCE 600 skummaren är i mina öron en mkt tyst skummare. Det är alltså den senaste versionen.
                Vortechpumpen...mkt fin sak, och ställer man in den "våta" sidan rätt blir det inga resonansljus..men motorn låter, som jag uppfattar det på ett normalt sätt och ganska lågt ljud. helt ok. mest tror jag man märker förändring i ljud...dvs det är ju detta att den varvar upp o ner som man tänker på, ävenom ljudet i sig inte är särskilt högt.
                Skall man få ut dess maximala potential bör man ha två...deras två sk ecosamrt modes...där blir inte vågmönstret det önskvärda förän man egentligen har tre pumpar...disgrammen dom skickar med o fängslar den prylgalen akvaristen är tre kurvor som representerar tre pumpar med olika placering. det tror jag inte man riktigt fattar när man läser reklamen. Jag överväger därför att köpa en mp10ew också...men jag får se. Rent cirkualtionsmässigt räcker det med en mp40...dock är det ju aldrig helt optimalt med cirkulation bara från et håll, även om pumpen skapar underströmmar tack vare brett utblås samt variation i hastighet. Totalt sett är dock detta framtidens pump tror jag. Om motorn var inne i karet som på traditionella pumpat skulle nog ljudnivån sjunka, och man skulle slippa den rätt så petiga inställningen där våtsidan måste ligga superexakt i linje med den torra.

                Belysningen är aqua medic ocean light, MHI, 150 w med två blåa t 5 or i. Lampan är en aqualight 13000K...otroligt bra ljus.

                25 kg sten hämtad direkt från lådan från landvetter, så jag får säkert fräsch sten. levande sand, aragonit, 19 kg.

                Jag får väl uppgradera mig till "gold" så jag kan l'gga upp bilder...

                Ca o dKH ligger på 425, 9.3...Mg 1300...detta är vid en salthalt/densitet på 1.023, 23.5 grC...saltet är read seas PRO. Så här perfekta värde, som dessutom är helt balanserade!..har jag aldrig fått med ngt annat salt.

                Nu kommer jag bara dagligen slänga i en dos reef foundation abc+...där jag stur den dosen utifrån KH sänkningen per dag.
                Ingen mer teknik...så low tech får man väl säga och rent kemikaliemässigt så enkelt det går.

                på sikt kommer jag testa read seas kolkälla samt aminosror mm...när så kommer behövas.

                Kör med lite mekanisk filtering i början, samt kol...men det som gläder mig är att trots helt ny sten, så o nytt kar, så har jag efter fyra dar med stenen i endast 0.015 i fosfat. jag tolkar det som att stenen var mkt ren och ej mkt som dött på den..ammonium har jag inte mätt...men det vore intressant o se om det överhuvuvudtaget blir en ammonium o nitritstegring med så fin sten...?...

                Så...mitt första inköp i djurväg nu blir såklart algätare...dvs 20 sniglar o en liten, liten gul kirurg. Det brkar vara bra att få denna städpatrull på plats så snart det går. Tills dess belyser jag mkt försiktigt, med 3 timmar blått om dagen, 30 min MHI. det är ändå bra att börja belysa litergann, så kalkalgerna får lite fart...o så länge fosfaten är så låg kan jag förmodligen gå upp i ljus lite snabbare.

                /Jonas

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  #9
                  Jag skall uppgradera till gold, så det kommer lite bilder....
                  Har beställt en mp40 till...jag är nu efter en veckas inklörning mkt nöjd med denna pump där jag tycker den har en acceptabel ljudnivå. två mp40 kan jag köra på 60-70%...då kommer man inte höra mkt mer än ett trivsamt surrande. Men inte minst, man får ut mer av den inbyggda potentialen i de olika vågprogrammen.
                  En gul kirurg samt lite sniglar är isläppta...viktigt att ha en städpatrull på plats så tidigt man vågar. Kommer lägga i några fraggar i helgen...dom kommer få avsvärt mindre ljus än optimalt, men det kommer sannolikt inte innebära så mkt mer än at dom uppgraderar sina zooxantheller o ändrar färg...dvs dom dör knappast. Dessutom har jag lite nitrat o fosfat i karet som sig bör vid nystart, vilket kan vara nyttugt för korallen som då går in i en tillväxtfas...där näringsämnena i vattnet kan kompensera lite för ljusbrist. När nitrat o fosfat sjunkit en smula, och allt är i balans, samt att kirurgen betar på de få alger jag har..så kommer jag gå upp i ljustid rätt so rejält. Denna setup kommer jag inte öndra på nu på kanske två månader, och den andra fisken kommer nog inte släppas i förrän tdigast 2 mån....koraller tål nya akvarium rätt bra, där jag märkt att sps tom trivs bättre i nytt vatten. det finns därför ingen fara med att vara snabb där..men däremot med fisk o belastning av systemet...det skall vänta länge. Sen bör nog även den andra fisken vara en alg'are...men jag får se.

                  Bilder utlovas så snart jag är uppgraderad av webbmaster.

                  /Jonas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...