Salt Nano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Salt Nano

    Jag sprang nyligen på Nano Marinus http://www.dennerle.eu/global/index....id=271&lang=en och föll pladask. Vore det inte fantastiskt att kunna köpa en burk som bara är att starta upp, som innehåller alla tester och bruksanvisningar man behöver? Jo, visst vore det så, när plånboken är liten. Meen verkligheten talar om att dessa kuber är svåra att få tag i. Så jag undrar nu:

    I ett Nano ca 30-32L, hur mycket levande sten behövs? Levande sand, hur mycket? Vad behöver jag för tester? Filter/avrinning/nåt jag glömt, finns det nybörjarprylar 'a la allt i ett, eller måste jag ha osmos-slang-å-svårt-att-begripa-saker?

    Det skulle vara så roligt att få prova på och jag har sett en bok jag ska försöka få tag i "the nano reef handbook". Men frågorna just nu bara hopar sig då det här är totalt okänt vatten och alla beskriver saltvatten som något fruktansvärt komplicerat och dyrt.
    Vad är det jag måste veta? Vad är det jag kan glömma? Jag har inga stora krav, mer än att priset måste hållas så lågt som möjligt. Djur, ja jag skulle vara överlycklig om jag kunde få det att fungera bra för stenarna
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #2
    Ursprungligen postat av qenzo
    Jag sprang nyligen på Nano Marinus http://www.dennerle.eu/global/index....id=271&lang=en och föll pladask. Vore det inte fantastiskt att kunna köpa en burk som bara är att starta upp, som innehåller alla tester och bruksanvisningar man behöver? Jo, visst vore det så, när plånboken är liten. Meen verkligheten talar om att dessa kuber är svåra att få tag i. Så jag undrar nu:

    I ett Nano ca 30-32L, hur mycket levande sten behövs? Levande sand, hur mycket? Vad behöver jag för tester? Filter/avrinning/nåt jag glömt, finns det nybörjarprylar 'a la allt i ett, eller måste jag ha osmos-slang-å-svårt-att-begripa-saker?

    Det skulle vara så roligt att få prova på och jag har sett en bok jag ska försöka få tag i "the nano reef handbook". Men frågorna just nu bara hopar sig då det här är totalt okänt vatten och alla beskriver saltvatten som något fruktansvärt komplicerat och dyrt.
    Vad är det jag måste veta? Vad är det jag kan glömma? Jag har inga stora krav, mer än att priset måste hållas så lågt som möjligt. Djur, ja jag skulle vara överlycklig om jag kunde få det att fungera bra för stenarna
    Sten räcker med ca 3 kg...dvs 1-2 stenar kan räcka.
    Sanden, där lägger du så du får ett lager på 3-5 cm...lägg i stenen först så den inte packar sanden. Levande sand är bra, men det går med "död" korallsand också...den blir levande den också ganska snabbt.

    Osmosanläggning behövs om du har dåligt vatten...men om du vill hålla kostnaderna nere, så pröva utan. Får du mkt problem med alger framför allt bruna kiselalger, kan du i efterhand införskaffa detta.

    I sådana system är det just plug and play, så ngt extra behöver du inte köpa till. Möjligen en extra cirkulationspump, tex en streampump från Tunze, minsta modellen (400 kr tror jag den kostar).

    Det fiffiga med nano är att du kan byta vatten så enkelt, o såpass mkt rent procentuellt, så du kan slippa helt alla typer av tillsatser till att börja med. Blandar du med ett bra salt, tex read sea pro, så är detta salt övermättat med kalcium, karbonater etc...så det kan räcka med vattenbytena för att hålla jämna steg med förbrukning av kalk o spårelement.

    Börja enkelt således, där du egentligen bara behöver köpa vanlig korallsand, 2-3 kg sten, o kanske en liten streampump.

    /Jonas
    Senast redigerad av Jonasroman; 09 January 2011, 11:41.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Kul o se att du lever Jonas

      Jag skulle lägga till en refraktometer för att mäta salinitet, dom kostar runt 350-600 beroende på vart man köper dom.
      Många köper vipparmsmätare för ca 200+ som brukar visa lite vad dom känner för ibland, det är lite vanskligt enligt mig och en dålig besparingspunkt.
      Jag skulle dock inte använda RedSea saltet, dom har haft problem på sista tiden med fosfat och för höga koncentrationer med spårämnen så att saltet fäller ut även i osmosvatten(blir värre med kranvatten).

      Sen är det som Jonas säger inte så krångligt, bara du har hyfsat bra ljus så kan du relativt lätt hålla en del enklare koraller och få lite liv i karet.

      //NiXoN

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Ursprungligen postat av NiXoN
        Kul o se att du lever Jonas

        Jag skulle lägga till en refraktometer för att mäta salinitet, dom kostar runt 350-600 beroende på vart man köper dom.
        Många köper vipparmsmätare för ca 200+ som brukar visa lite vad dom känner för ibland, det är lite vanskligt enligt mig och en dålig besparingspunkt.
        Jag skulle dock inte använda RedSea saltet, dom har haft problem på sista tiden med fosfat och för höga koncentrationer med spårämnen så att saltet fäller ut även i osmosvatten(blir värre med kranvatten).

        Sen är det som Jonas säger inte så krångligt, bara du har hyfsat bra ljus så kan du relativt lätt hålla en del enklare koraller och få lite liv i karet.

        //NiXoN
        Tjena Nixon...(sorry trådstölden, men viss nostalgi utbröt här)...
        tack för värdefull upplysning om reda sea saltet!..gäller det även pro versionen?...

        Allt gott

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Åh låter ypperligt Tack! Och för att ha det sagt så hittade jag också till saltvattenguiden igår och de säger lika där. Att de tinte är så krångligt med ett litet saltvatten trots allt.
          Tack så jättemycket för hjälpen!
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Gäller specifikt RedSeaPro versionen, jag skulle få den gratis men väljer ändå att betala för att få ett annat salt så på den nivån är det
            Saltet var riktigt bra när det kom men sen hände nåt, kanske fick dom för stora marknadsandelar och började kapa hörn?

            //NiXoN

            Kommentar

            Arbetssätt...