Oväsen och mycket jobb??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cortex_etu
    • August 2010
    • 7

    Oväsen och mycket jobb??

    Hej! Eftersom jag är flojdans ny på detta forum så är jag inte så insurfad på denna sidan än tyvärr, startar därför en ny tråd!

    Redigerar tråden lite! Första frågan va, om de för oväsnen. Den andra var om man kan resa iväg!

    Min tredje fråga är om jag köper detta kar som jag funderar över, 250 liters Aquastabil borrat för ytavrinning, med följande utrustning:

    ljusramp med 3 T5 rör
    Skummare Deltec MC500
    Returpump på 2500l/h Samt 3 stycken cirkulations pumpar av märket Seio.
    Doppvärmare
    Algskrapa, samt lite PVC delar
    30 literskar som följer med som karantän kar, med helt ny pump, samt ett par kilo levande sten

    Ni som kan, är detta bra grejjer, kommer jag klara mig på detta och starta upp ett hyffsat självgående saltvattenskar?!

    Tacksam för snabbt svar!

    MVH
    Senast redigerad av cortex_etu; 19 August 2010, 13:01. Anledning: need to know
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    nu har jag själv inte startat upp ett saltkar än men jag kan ändå säga att det låter olika mycket beroende på vilken teknik och hur mkt teknik du vill nyttja. Säg om du kör enklast möjlig och kör skummare, streamerpumpar och kanske ett ytterfilter så är det generellt sett bara skummaren som kommer låta en del, de innerskummare eller påhängsskummare jag har sett och lyssnat på låter ungefär som en kaffekokare och det anser väl jag själv är ganska störigt.

    Det sköna med ett saltkar är ju att du faktiskt kan köpa teknik som sköter nästan allt så hur mkt jobb det innebär beror ju även här på hur stor plånbok du har

    Rent generellt skullle jag vilja säga att en vecka utomlands så klarar sig karet bra själv om inget oförutsett händer.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag skulle inte ha ett fullstort korallkar i sovrummet, mitt 500 liters står i vardagsrummet och är "tyst" men om man skall sova bredvid de så hörs alla dom lågfrekventa ljuden som man inte hör normalt på dagtid.
      Då bör jag påpeka att mitt kar är byggt för att vara väldigt tyst, även om den har det mesta i teknikväg samt körs med sump(som normalt innebär en hel del ljud).
      Dom färdiga paketlösningarna som finns är inte dom tystaste, även om vi pratar om kitt som kostar runt 20-40 papp.
      Vill man ha det riktigt tyst o driftsäkert så är det bäst att man inte har tummen mitt i hand.

      Mitt kar klarar sig en månad om någon fyller på osmosvatten i reservtanken och ser över skummarkoppen o foderautomaterna efter 2 veckor.
      Jag har dock en väldigt kompetent "fodervakt" med en A4 med detaljerade instruktioner ifall nåt skulle se fel ut eller låta.
      För en vecka så skulle jag skippa fodervakt, du skullebara veta hur många skräckhistorier man har hört om när fodervakter försökt "tänka till".

      Mängden jobb beror helt på vad man skaffar för typ av akvarium/utrustning, det påverkar även driftskostnader etc...
      Med mycke automation så minskar mängden manuella moment påtagligt.

      //NiXoN

      Kommentar

      • cortex_etu
        • August 2010
        • 7

        #4
        tack för svaren

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Hade vart enklare om du fyllt på med frågor vartefter, jag höll på att missa att du ändrat den första frågan...

          Frågan kvarstår dock, vad skall du ha i karet, koraller o fisk eller bara fisk?
          Karet är upplagt för att vara en mer renodlad fiskburk verkar de som, tänker mest på att det är så klent ljus.
          Det du behöver för att ha karet mer självgående är automatisk påfyllning av sötvatten och någon form av dosering för tillsatser.

          Det går att dosera kemikalier manuellt som någon säkerligen snart börjar gnälla över men det blir mycke stabilare och enklare att ha doserpumpar som inte glömmer eller åker på semester.
          Har du bara fisk(eller några mjuka koraller) så kan det räcka med att köra kalkvatten via en automatisk vattenpåfyllning.

          Hur är burken borrad? Har den ett hål ner så är det svårt att få den tyst och säker, har man två så kan man köra ett tyst hävertsystem utan risk för översvämmning.

          Deltec MCE500 är en helt ok skummare dock inte den tystaste, den har en aquabee2000/1 pump med nålhjul som sitter rätt tajt i plastlådan. Det hela kan resultera i en del resonansljud. Jag hade en Mce600 (samma fast för extern montering) och den blev riktigt tyst efter 2 år

          //NiXoN

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            3 t5-rör låter lite... iallafall om du vill ha koraller... sikta på iallafall 0.75-1w/liter...

            jag kör med mindre och klarar mig på 150w på 200 liter, men mitt kar är kubformat och lättare att lysa upp med en lampa... ett avlångt kar kräver belysning längs hela även om man kan köra med "mörka" zoner

            Mc500 är en väl beprövad skummare och bör funka bra till ditt kar

            Ser inte om du planerat att köra med sump, men jag utgår ifrån det då du har borrat kar... en sak som kan vara bra är att i sumpen ha en nivåvakt som fyller på med vatten allteftersom det dunstar... detta gör att skummaren alltid har samma vatennivå att jobba med och funkar jämnare och bättre...

            det viktigaste du måste skaffa är en rejäl dos tålamod, både mot oförutsedda grejer och mot att saker tar sin tid... rekommenderar även att du köper eller lånar en bra saltvattensbok eller två... daniel knop - saltvattensakvariet är jättebra för nybörjare, likaså The reef aquarium av Deelbek & Sprung...

            Angående ljudet, ja det kan låta, men inte värre än nåt annat akvarium tycker jag... mitt står 3m från sängens huvudände och jag sover gott ändå...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...