Vad och hur kan man ha i ett 17liters aquabox?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ab98
    • December 2009
    • 42

    Vad och hur kan man ha i ett 17liters aquabox?

    Vad och hur kan man ha i ett 17liters aquabox?(salt)
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    tror inte att man kan ha någonting i ett 17-liters salt
    / dtoppen /

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Nja det finns lite man kan ha i de men knappast nåt som intreserar en vanlig akvarist.
      Lite levande sten, nån eremit eller två, krabba av nån sort, macroalger vore bra men lampan är nog för klen.
      Om du inte är en duktig saltvattensakvarist med ett riktigt kar som backup så skulle jag inte gå längre än så.
      Kort sagt så blir det inte så kul, jag själv tycker att RSM130 är i minsta laget för att få ihop nåt snyggt.

      Tänk på att bilderna på paketen o reklamen för saltpakete är oftast fotoshoppade med högst olämpliga arter för dom karen.

      //NiXoN

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        Skaffa först och främst en saltmätare, salt och en lampa till...
        sen kan du skaffa några mjukkoraller och lite levande sten... skummare behövs inte, byt hälften av vattnet varje vecka istället... Mer skötsel behövs sällan... fylla på med lite dunstat vatten ibland och skrapa rutan nån gång... voila! det mest lättskötta akvarium du haft...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Hade på 1980-talet ett tag ett 12-liters salt igång ett tag belyst med vanligt lysrör och enda teknik ett bottenfilter drivet med genomluftning. Inte mycket i det mer än korallsand med diverse invånare typ levande sten. Och några Caulerpa som inte tog sej. Senare tömde jag akvariet och placerade dumt nog hinken med korallsanden på varmvattenväxlaren. Den skitdoft som spreds genom huset efter några dagar var obeskrivlig och tog ett tag att förstå vad källan var belägen. Det enda minnet jag har kvar från denna episod är den densitometer som jag nu använder för att kolla salthalten i mina utomhus artemiasaliner. Kommer inte ihåg varifrån jag fick grejerna från men kommer ihåg att jag fick intresset från en av akvarieaffärerna i Uppsala som körde ett nio-liters salt med en Black Molly i bara för att det inte skulle kunna gå. Hursomhelst är de båda affärerna jag funderar på saligen insomnade tyvärr. Budskapet är att man alltid kan försöka. Det kan bara resultera i erfarenheter av något slag.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • TelgeFoto
            • January 2007
            • 68

            #6
            Jag har ett treliters saltvattensakvarium på skrivbordet sedan ett halvår tilbaka. Där bor två mjukkoraller, Sarcophyton och Xenia och en macroalg. Belysningen är en 10 W halogenlampa samt solen. Utanpå hänger ett pyttelitet motordrivet ytterfilter. Det verkar fungera. Jag fyller på sötvatten nästan varje dag och byter en skvätt vatten typ varannan månad. Jag tillsätter ingenting, varken kemikalier eller näringsämnen.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • ab98
              • December 2009
              • 42

              #7
              Jo förstärker absolut belysningen (har kollat mer på AN cocoon 18,5l och 21,5l versionen) med några små T5 typ 8-13w.
              Ska till Lasse Forsberg så ska kolla lite med honom...(han är precis färdig med sitt belysningsprojekt)
              Senast redigerad av ab98; 16 June 2010, 12:04.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Skulle det funka att ha stenkoraller i ett nanoakvarium?
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Om du vet vad du gör så javisst går de, men det är inte helt bekymmersfritt.
                  Deras krav på stabilitet, vattenvärden samt kvalite på ljus o flöde minskar inte med antalet liter utan blir snarare svårare att bemästra.
                  Sen beror det lite på vilka stenkoraller, långpolypiga(LPS) är generellt enklare än kortpolypiga(SPS).

                  Man får nog svårt att få fram dom extrema pastell/neon färger som en välskött SPS trägård kan ha, är man nybörjare så skall man vara glad om man får dom att överleva ett år. Montipora arter är lite av ett undantag då dom brukar vara hyfsat tåliga, men att hitta dom finare färgvarianterna är ytterst svårt i sverige.

                  LPS däremot kan ha riktigt fina färger tex http://www.google.se/images?um=1&hl=...=&oq=&gs_rfai=
                  Jag har lyckats få tag på ett antal små kolonier/fraggar av denhär typen men dom är inte billiga i sverige, vissa kostar som ett par stora stenkorallskolonier och är själva stora som en femkrona.
                  Dom vanliga LPS sorterna är betydligt mer sparsamma i färgprakt även om det finns vissa guldklimpar.
                  Då måste man dock gilla actinic/blåljus för det är de som sätter fart på färgerna, kör man 10-14k så är de bättre med ett hightech växtkar enligt mig.

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Om man inte har fiskar eller andra djur i så borde man ju slippa fosfor o nitrat, men tror du att man behöver mata dem ungefär som med zeovit?
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Om du skall mata SPS så gå inte på niten med att köra phyto, det är vegetabiliskt och SPS är karnivora.
                      Zeovit är ju egentligen inte riktigt så enkelt, man bryter ner P&N som blir bakteriemulm som delvis skall fungera som foder.

                      Kör du med salt som red sea så får du ändå problem med fosfat då den innehåler en del.
                      Sen att ha låga värden näringsvärden är långt ifrån de enda kravet på utfärgning, det är bara där flertalet vanliga revkar får problem.
                      Mestadels handlar det om stabilitet, mycke "bra/korrekt" ljus och kraftigt/variernde flöde.
                      Som ett exempel kan ett svajjigt kh kan sätta käppar i hjulen med utfärgning och i värsta fall starta elände som STN.
                      Att dosera i ett nano är rätt knepigt, och de gäller både spårämnen och näring då volymerna blir såpass små.

                      Nogranna frekventa och stora vattenbyten med ett högkvalitativt salt skulle teoretiskt sett kunna fungera, förutsatt att man orkar hålla på.
                      Jag skule tipa på att du kan få det att se hyfsat ut ett tag men slarvar du för mycket så slår det emot fortare pga den lilla volymen.
                      Det går fort utför och att få tillbaka färgerna tar tid, månader i värsta fall.
                      Jag säger inte att det är omöjligt men det finns nog lättare projekt än så, därav mitt förslag på mer kuriosa LPS.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #12
                        Jag har ett fluval edge som jag har planer på att göra om till ett nanorev, jag hoppar nog sps men hur är det med kollonianemoner/knappar, dom är snygga men hur mycket ljus bör man ha W/l vatten?
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Det klassiska är 1w per liter, men det beror mycket på ljuskällan(kvalite) och placeringen av koraller i relation till belysningen.
                          Probemet med fluval edge är väl att belysningen skall vara på en väldigt liten yta eller hur?
                          Orginalet lär inte räcka långt i saltvattens sammanhang, man har väl svårt att klara växter med den belysningen.

                          Med tanke på den begränsade ytan och hur litet karet är så kan det vara svårt att hitta nåt lämpligt.
                          PC rör och T5 blir för långa, en 70w mh kommer att värma för mycket om man skal bygga in den snyggt.
                          LED bygge lär vara det mest lämpliga och snygga, Rapidled.com har dom billigaste "DIY" paketen med dom rätta dioderna.
                          Förslagsvis så beställer du ett paket som du kan ha blåa o vita slingor separerade, dom blåa är de man vill ha med fluorecerande koraller som knappar.
                          Du klarar dig säkerligen med 0,5+ w/l överlag om du kör en bra typ av belysning, dvs inte PC eller lågenergi.
                          Om du sett några bilder med absurt färgade knappar så handlar det oftast om bilder tagna under tokblått ljus som är sedan fotoshoppade.

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          Arbetssätt...