Vilket är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    Vilket är bäst?

    HEJ!

    Jag har tänkt lite fram och tillbaka på om jag ska starta ett saltvatten eller inte och det börjar luta mer åt att jag ska kanske starta ett litet till att börja med och känna mig för lite.

    En fråga jag har tänkt på lite är om typ bottenfilter+streamer kunde varit något att köra på? eller det är bättre med ett litet innerfilter+streamer är bättre?

    tack på förhand.
    MVH macke_fisk
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Glöm allt vad bottenfilter heter, kolla istället in artikeln nedan!
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Okej, tack så mycket för den bra länken . Danke!
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        Som sagt, skippa bottenfilter... enklaste (lilla) karet skulle jag säga består av ett filter proppat med biobollar, levande sten och väldigt låg belastning i form av djur... täta vattenbyten för att bli av med överflöd av näring och tillföra spårämnen...

        mitt gamla nano körde jag med ett biofilter, vattenbyte varannan vecka och mycket levande sten och makroalger... det gick i 10 månader utan större problem än en kollaps av makroalgerna... dock körde jag med mindre ljus än brukligt och kunde därför inte ha några stenkoraller... men det finns massor med snygga mjuka koraller som är enkla att köra i lägre ljus...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Vandal
          Som sagt, skippa bottenfilter... enklaste (lilla) karet skulle jag säga består av ett filter proppat med biobollar, levande sten och väldigt låg belastning i form av djur... täta vattenbyten för att bli av med överflöd av näring och tillföra spårämnen...

          mitt gamla nano körde jag med ett biofilter, vattenbyte varannan vecka och mycket levande sten och makroalger... det gick i 10 månader utan större problem än en kollaps av makroalgerna... dock körde jag med mindre ljus än brukligt och kunde därför inte ha några stenkoraller... men det finns massor med snygga mjuka koraller som är enkla att köra i lägre ljus...
          Okej. det jag hade tänkt köra är bara lägre djur, inget som belastar så mycket och täta vatenbyten + ett litet mindre kar.

          tack
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...