Vad skiljer söt och salt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    Vad skiljer söt och salt akvarium?

    Jag har alltid trott att skillnaden mellan saltvattensakvarium och sötvattensakvarium är att saltvatten är salt + saltvattensfiskar + ev. koraller.
    Medan söt är sötvatten + sötvattensfisk + sötvattensväxter.


    Så vad menas då med saltvattensakvarium som användas som sötvattensakvarium?
    Är det inte då ett sötvattensakvarium?

    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    På bilden som du länkade till är ett MollyHotell(ser så ut) ser det ut och det är då på 88L och inte 130 som nämns karet brukas användas inom Saltvärden men inte byggt för detta,utan det är byggt för att användas till sötvatten.Tidigare ägare har kanske använt detta till saltvatten innan han köpte det då han tror detta,men det vet jag inte utan kan bara gissa,patentan på det hela det är ett sötvattenkar och enligt bild används som ett sötvattenkar.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Vilken söt tråd. Men som vanligt, ta allt med en nypa salt...

      (Sorry...börjar bli fånig såhär på fredageftermiddagen....)
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Danne_85
        • September 2009
        • 667

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Vilken söt tråd. Men som vanligt, ta allt med en nypa salt...

        (Sorry...börjar bli fånig såhär på fredageftermiddagen....)
        Vilken ordvits
        Mvh: Danne

        Foton:
        http://www.blackroomphotos.com

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Skillnaden kan vara att det finns en inbyggd skummare i systemet, kanske det är ett clownhotell? Har inte så bra koll på dom nanoburkarna.
          Annars brukar själva karet vara samma som i sötvatten men utrustningen skilljer en hel del.

          //NiXoN

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av NiXoN
            Skillnaden kan vara att det finns en inbyggd skummare i systemet, kanske det är ett clownhotell? Har inte så bra koll på dom nanoburkarna.
            Annars brukar själva karet vara samma som i sötvatten men utrustningen skilljer en hel del.

            //NiXoN
            Finns det en inbyggt skummare i ett Molly-Hotell?Ser det ut som ett Clown-Hotell tycker du enligt bilden?
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Går väl inte avgöra på det bildmaterialet...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Går väl inte avgöra på det bildmaterialet...
                Det tycker jag bara att jämföra dem olika sakerna om man nu känner till dessa saker,det brukar underlätta
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  ja nog är det väl ett clownhotell alltid!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    ja nog är det väl ett clownhotell alltid!
                    Så det är på 58L tycker du enligt bilden?
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #11
                      här ser du ett clownhotell och jämför bänken http://www.pwss.se/files/images/t_4997.jpg


                      och kanske finns det fler storlekar än 58L...
                      Senast redigerad av åheim; 09 April 2010, 19:50.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        och om du nu jämför dessa karens höjder så ser du väl ändå en skillnad,sen kan du väl ändå se om du nu jämför fönstret/karmen som står bakom karet så ser man klart och tydligt att det inte är ett Clown-Hotell om man nu har ägt ett själv det vill säga annars lite svårt att avgöra nåt man inte har ägt själv.

                        Sen säger man 37L Guppy-Hotell,58L Clown-Hotell,88L Molly-Hotell sen slutar det med Hotell namnen,och bänken ser lika dana ut till dem alla annan längd/bredd annars den samma
                        Senast redigerad av Patrik Steen; 09 April 2010, 19:55.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          och om du nu jämför dessa karens höjder så ser du väl ändå en skillnad,sen kan du väl ändå se om du nu jämför fönstret/karmen som står bakom karet så ser man klart och tydligt att det inte är ett Clown-Hotell om man nu har ägt ett själv det vill säga annars lite svårt att avgöra nåt man inte har ägt själv.

                          Sen säger man 37L Guppy-Hotell,58L Clown-Hotell,88L Molly-Hotell sen slutar det med Hotell namnen,och bänken ser lika dana ut till dem alla annan längd/bredd annars den samma
                          Jo visst ser man att det är större än 58L men kan du med handen på hjärtat med säkerhet säga att det inte tillverkas i en större modell... Karet ser EXAKT ut som bilden jag länkade till (58L) och det säger mig då att det är samma tillverkare och samma modellserie
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Jo visst ser man att det är större än 58L men kan du med handen på hjärtat med säkerhet säga att det inte tillverkas i en större modell... Karet ser EXAKT ut som bilden jag länkade till (58L) och det säger mig då att det är samma tillverkare och samma modellserie
                            Alla Hotellen ser lika dana ut det ända som skiljer dem åt är storlekarna...tror nästan du börjar driva med mig nu
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Finns det en inbyggt skummare i ett Molly-Hotell?Ser det ut som ett Clown-Hotell tycker du enligt bilden?
                              Nja jag tyckte mig varit tydlig med att jag var aningen osäker på om det var just ett Clownhotell då dom är väldigt lika...
                              Jag försökte dock tillhandahålla info om vad som kan skilja på ett kar som är gjort för salt/sött.
                              Och nej Molly-Hotell lär inte ha skummare då den tekniken inte fungerar så bra i sötvatten trots ett antal experiment som gjorts i området.
                              Jag beklagar mitt intrång i Nanosandlådan och drar mig tillbaka till dom djupare o svalare vattnen...

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...