ClownHotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Partyboy
    • September 2005
    • 19

    ClownHotell

    Hej!

    Jag ska eventuellt köpa ett clownhotell av en bekant med fiskar, räkor, sniglar och allt sånt där dvs komplett. Frågan är om det funkar att plocka ner det köra hem det till mig fylla på med vattnet som jag tar med mig från samma akvarie och bara köra igång eller behövs det inskolningstid på ett par veckor ändå? Sen hur ofta ska man göra vattenbyte och tillsätta salt och kolla värdena och liknande. Ska tilläggas att jag aldrig haft saltvatten förut och fick bud o testa detta för det skulle inte vara några som helst problem men vad vet jag.

    Mvh andreas
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Blada färskt saltvatten hemma minst ett dygn innan om det går, det finns inget bra med gammalt vatten i salthobbyn.
    Är stenen inkörd så är de inga problem med att stäla iordning allt och koppa in djuren därefter.
    Baserat på dina frågor så låter det som om du inte har så bra koll och då kommer det garanterat att gå fel...
    Kan du skjuta upp på flytten 2-3veckor o läsa en bok och nybörjatrådar på saltvttensguiden så ökar chansen att lyckas dramatiskt.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Partyboy
      • September 2005
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Blada färskt saltvatten hemma minst ett dygn innan om det går, det finns inget bra med gammalt vatten i salthobbyn.
      Är stenen inkörd så är de inga problem med att stäla iordning allt och koppa in djuren därefter.
      Baserat på dina frågor så låter det som om du inte har så bra koll och då kommer det garanterat att gå fel...
      Kan du skjuta upp på flytten 2-3veckor o läsa en bok och nybörjatrådar på saltvttensguiden så ökar chansen att lyckas dramatiskt.

      //NiXoN
      Jag har inte direkt någon större koll på saltvatten men många vänner är lite mer erfarna saltvattenskörare.

      Allt är inkört så det kommer att bli att jag hämtar och sätter upp och får hoppas på det bästa helt enkelt. Det kan ju gå lika bra som det går åt skogen. Det är clownfiskar och en städpatrull samt anemoner och någon stjärna.

      Kommentar

      • Partyboy
        • September 2005
        • 19

        #4
        Det är många som har tagit bort skummare och tillsatt en extra pump i clownhotellet anser ni att man ska göra det. Pump tror jag behövs men skummaren måste väl ändå finnas eller ska man hellre göra vattenbyte 1 gång i veckan istället och fylla upp tomfacket där skummaren satt med biobollar filtermatte eller liknande?

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Bättre du reggar dig på detta Forumet http://www.saltvattensguiden.se/forumet/
          Så finns det trådar som bara handlar om Clown-Hotellet.

          Här även en tråd hur ska startade mitt
          Då har man fått ännu en dum ide att börja med Salt;)vet inte riktigt vad jag har gett mig in på men eftersom drömmarna alltid har pekat åt det Salta hållet så slog jag till!!Det blev ett 37L Nanokar(Aquatic Nature)ett sånt har jag spanat på länge men aldrig riktigt vågat ,det köptes Beg av en god vän till mig som har en
          Senast redigerad av Patrik Steen; 28 February 2010, 17:11.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Partyboy
            • September 2005
            • 19

            #6
            Hej jag kommer lägga upp en del bilder på mitt hotell. Det är iordninggjort förra tisdagen och igår så möblerade jag om för jag hade köpt mer levande sten. Ni får gärna komme med förslag ifall det är nått som är fel eller kan bli bättre. Om ni kan namnen på korallerna, anemonerna får ni gärna skriva det till mig så jag kan kolla upp dem osv. Har massa microbubblor men har köpt en ny skummare så detkommer väl förhoppningsvis bli bättre

            kolla denna länk

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Partyboy
              Hej jag kommer lägga upp en del bilder på mitt hotell. Det är iordninggjort förra tisdagen och igår så möblerade jag om för jag hade köpt mer levande sten. Ni får gärna komme med förslag ifall det är nått som är fel eller kan bli bättre. Om ni kan namnen på korallerna, anemonerna får ni gärna skriva det till mig så jag kan kolla upp dem osv. Har massa microbubblor men har köpt en ny skummare så detkommer väl förhoppningsvis bli bättre

              kolla denna länk
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=26751&page=9
              Vad man kan se av bilden så har du Stjärnpolyp,och den sprider sig boch den bränner andra koraller om den kommer för nära,sen ser jag div Knappar och en stenkorall den som ser ut som en Anemon den kan man bränna sig på redigt.Tror att den är en Stenis och inte en Anemon,sen angående Micro Bubblor så är det inte säkert dem försvinner av att du köper en ny skummare mina försvann när jag satt dit en påse Aktift-Kol efter skummaren,sen har skummaren en inkörningport sen slutar det att spruta ut bubblor.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Du har en blandning knappar någon skivanemon och en matta stjärnpolyper.
                Den svartvitafrökenfisken är en riktig maradör, min lokala saltbutik tar inte ens in dom.
                När den får lite storlek så börja den mobba allt som rör sig i burken tills den blir ensam kvar.
                Den kan nog fungera i ett större kar med mer stadiga fiskar men med clowner o småfisk så är det inte så bra förutsättningar för frammtiden.

                Var försiktig när du hanterar knapparna dom kan vara riktigt giftiga, och då menar jag rentav farliga.
                Det finns en tråd på SVG om hur bland annat Lasse (här på forumet) fick ta en tripp till sjukan efter att ha exponeras. Tar tillfället i akt att tacka Lasse för att han berättat om hur de gått till.


                Jag tror inte dina koraller är så faliga men tänk till en extra gång om du behöver hantera dom

                //NiXoN

                Kommentar

                • Partyboy
                  • September 2005
                  • 19

                  #9
                  Wg-310
                  Hej jag har köpt en WG-310 till mitt clownhotell då den gamla inte var så bra. Nu har jag med många om och men fått bort den gamla och ner med den nya men röret med filtret på den får inte plats i facket med skummaren spelar det någon roll om den är på eller inte? Sen den andra frågan när jag sänker ner den och ska stänga locket så slutar den bubbla, är det något fel eller vad är det som sker?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...