Start av Clown Hotell 58L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kalix
    • February 2007
    • 6

    Start av Clown Hotell 58L

    Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post.

    jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell.
    Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd.

    Extra tillbehör utöver akvariet:
    *1st Hydor Koralia 1 1500L/h
    *Back To Nature slimline bakgrund
    *PH, KH, Nitrat, Nitrit, fosfat och Refraktormeter
    *2st 60mm fläktar (om jag tycker originalfläktarna låter högt byts dom ut)

    Nu när jag fått svar på mina frågor så har jag bestämt mig för att köra någon av följande uppstarter som jag delat upp i olika steg som jag kallar det.

    Steg 1.
    Fylla akvariet med två tredjedelar med kallt kranvatten och köra igång Hydor pumpen samt sätta en lös doppvärmare på 26c och låta hela kalaset gå tills vattnet når rätt temperatur. Kommer även ha en 10L hink vid sidan av för att blanda och komplettera med vatten efter att sand och stenen är i.

    Steg 2.
    När rätt temperatur är nådd blandar jag i saltet så att salthalten blir 1.024 och låta gå ca 24h med hydor pumpen igång, sen lägga i ordning levande stenen ca 8kg och därefter hälla i levande sand. Fylla på resten av vattnet så det kommer i lagom nivå. Startar all övrig utrustning och låta allt stå och snurra ca 24h timmar innan jag tar de första vattentesterna för att få en överblick hur det ser ut.

    Steg 3.
    Väntar någon vecka så värdena är på rätta nivåer/håller rätta nivåer. Därefter sätta i dom första invånarna som kommer bli något i stil med 5 eremiter, 5 snäckor och 2 putsarräkor.

    steg 4.
    Bara låta allt snurra 2-3 veckor, kolla värdena med ca 4 dagars mellanrum och se så allt ser bra ut. Om allt verkar stabilt blir de att köpa den första fisken och någon korall.

    ELLER

    Steg 1.
    Fylla akvariet med två tredjedelar med kallt kranvatten och köra igång Hydor pumpen samt sätta en lös doppvärmare på 26c och låta hela kalaset gå tills vattnet når rätt temperatur. Kommer även ha en 10L hink vid sidan av för att blanda och komplettera med vatten efter att sand och stenen är i.

    Steg 2.
    När rätt temperatur är nådd blandar jag i saltet så att salthalten blir 1.024, sen lägga i ordning levande stenen ca 8kg och därefter hälla i levande sand. Fylla på resten av vattnet så det kommer i lagom nivå. Låta rulla ca 24h

    Steg 3.
    Efter ca 24h koppa i 1st Tålig fisk, tex Clown? samt börja en "kur" med nitrivec 20ml per 100L vatten, i detta fall 10ml varje dag i ca 3 veckor.

    Steg 4.
    Efter ca 2-3 dagar koppa i en städpatrull av eremiter och snäckor.

    låta de rulla på ett par veckor innan jag skaffar någon form av korall

    matar med 5 - 8 frysta vuxna artemia var tredje dag vecka ett, samma mängd varannan dag vecka 2 och sedan varje dag vecka 3. Det är viktigt att man väljer en tuff fisk som vågar visa sig framme så den äter upp maten.

    Mvh

    edit1: *Lagt om upplägget av starten
    edit2: *Tagit bort lite onödig text och kompletterat befintlig text
    Senast redigerad av kalix; 16 August 2009, 16:29.
    58L Clown Hotell
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Belysningen släckt fick jag rådet att göra men det är ingen mening med det igentligen nu i efter hand eftersom man kan kasta i lite städare direkt nästan,mina alger ute blev totalt ändå...jag kör 7L(vanligt kranvatten) till mitt 37L i veckovis till ditt då lite mer,jag hade nog kört 10 L i veckan.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      En liten länk hur jag gjorde
      Då har man fått ännu en dum ide att börja med Salt;)vet inte riktigt vad jag har gett mig in på men eftersom drömmarna alltid har pekat åt det Salta hållet så slog jag till!!Det blev ett 37L Nanokar(Aquatic Nature)ett sånt har jag spanat på länge men aldrig riktigt vågat ,det köptes Beg av en god vän till mig som har en
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        Tjena Micke ! (ML, Right?)
        kom över på en fika så kan vi snacka och jag kan visa lite hur jag gjort... tar en sväng mot lerum och ciklidhuset i helgen... joina gärna...
        /Petter
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          Tjena Kalix!
          Har Själv haft ett clownhotell, Var inte lika förberedd For köpet som du verkar vara dock.

          Du verkar ha fått med det viktigaste i Dina steg, men Ang starten så tycker jag att du ska göra följande:

          Tappa upp ditt vatten, jag skulle rekommendera att skaffa en osmos, men hör med folk omkring dig om de märkt något med vattnet eller testa ditt vatten för nitrat, sulfat/sulfit ( kommer inte ihåg vilket som e vilket ;P). fosfat och nitrit, det är de viktigaste start testerna, efterhand införskaffa också KH och PH. Ca, Mg tester.
          om ditt vatten verkar okej, fyll upp ditt clownhotell med Kallt Kranvatten, Låt det värmas upp till 26 grader. Nu kan du blanda i ditt salt, Blanda i tillräckligt med salt för 1.024 ppm (eller om du vet Vilken salthalt Dina första djur kommer ifrån, lägg samma halt som det.

          Låt Saltvattnet Cirkulera Runt i ett dygn, då vädrar du bl.a. Eventuellt Klor från kranen. efter att vattnet Gått i ett dygn är det dags att införskaffa din Levande sten, Levande sand. köp Tillräckligt med sten på en gång, Starten blir extra lång ifall du har i Lite hela tiden. så i med allt på en gång och Scapa. När du är klar, och har en stabil aquascape ha i din Sand. öppna påsen undervattnet på botten och ha i Sanden därifrån så blir det (mindre) mjölkigt.

          Nu låt ditt hotell stå tills ditt nitrat gått ner under 15 och 0-0.5 fosfat ( inte säker på Fosfat max halten, du vill efterstrava omätbart för stenisar.) när din nitrat ligger lågt ha i din städpatrull, rekommenderar 10 snäckor och 5 eremiter i samma storlek. upplevt att de röda är mindre aggresiva än de blåbenade.

          Koppa in din Städpatrull väldigt försiktigt, Snäckor är ganska så känsliga låt det ta en timma till 50/50% vatten iaf.

          Grattis nu är det bara att vänta, efter Några veckor är det kanske dags att skaffa din första fisk, Rekommenderar en Clown av något slag. min första fisk var en sammets clown, mycket tålig har haft honom i mer än 1½ år som startfisk i mina småkar.

          Clownhotellet är ju ganska litet, Så En clownfisk och nån goby eller annan liten fisk är nog max vad jag skulle rekommendera.

          samtidigt som du introducerar din första fisk kanske du kan ha i någon mjuk eller läderkorall. typ, Xenia, Knappar etc.

          om du har version två av clownhotell med två Pumpar i (skummare och Cirkulation) så kanske en 1500l/h är i överkant, men fungerar nog okej. se bara till att inte rikta den rakt mot en korall.

          Lycka till med det clownhotell!

          Pm:a mig ifall du har några problem.
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Jag har skrivit en hel del artiklar om hur jag startat mina små akvarier (bland annat ett Clownhotell). Det bygger på lite andra principer än det du redogör för i dina olika faser. Min åsikt är att den typ av start som många rekommenderar för stora hårdkorallskar inte alls behöver följas när det gäller små akvarier med företrädesvis mjukisar. Det är mycket bättre att starta det lite snabbare med både fisk och städpatrull. det enda man skall vara mycket försiktig med är matningen under de tre första veckorna och att man i ett så litet kar bara har en startfisk. Artiklarna (och trådarna) finns både här och på saltvattensguiden. Månadens akvarium - oktober eller november förra året - på saltvattensguiden handlar om mitt clownhotell som nu är inne på sitt andra år och mår utmärkt nere i Skåne. Mölnlycke - har de Göteborgsvatten eller Mölndal?

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • kalix
              • February 2007
              • 6

              #7
              Hejsan och tack så mycket för era svar!.
              Mölnlycke har eget vatten från Mölnlycke, närmare bestämt Finnsjön.

              några av mina frågor kvarstår dock, bland annat om det är värt att köpa den andra skummren?.

              Skall all utrustning vara på 24/7 eller skall jag tex stänga av hydorpumpen på natten?.

              Vilka olika tester skall jag ha?, länka gärna till några bra.

              sedan vattenbyterna? när skall det första vattenbytet ske? sedan hade jag tänkt en 10L hink varje/varannan vecka ungefär, vad tror ni om det?

              Mvh
              58L Clown Hotell

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #8
                Ursprungligen postat av kalix
                Hejsan och tack så mycket för era svar!.
                Mölnlycke har eget vatten från Mölnlycke, närmare bestämt Finnsjön.

                några av mina frågor kvarstår dock, bland annat om det är värt att köpa den andra skummren?.

                Skall all utrustning vara på 24/7 eller skall jag tex stänga av hydorpumpen på natten?.

                Vilka olika tester skall jag ha?, länka gärna till några bra.

                sedan vattenbyterna? när skall det första vattenbytet ske? sedan hade jag tänkt en 10L hink varje/varannan vecka ungefär, vad tror ni om det?

                Mvh
                Okej, Om du inte vet om någon saltvattens akvarist i ditt område skulle jag rekommendera att ta med Kranvatten och testa hos en SALTvattensbutik. därefter skulle jag Bestämma om det var värt att skaffa en osmos.

                Enl mig är skummaren i Clownhotellet fullt tillräckligt, kan dock låta lite, men då Det är så liten volym vi pratar om kanske inte det är nödvändigt att köra skummare 24/7 och kanske byta mer vatten varannan vecka låter bra fast det är enklare att byta 5 l varje vecka, Bör bli en lite stabilare Miljö då, men du gör som du vill.

                Ang att ha utrustningen på dygnet runt är det olika för många, om det är väldigt turbulent kanske du ska Stänga av Hydorn, så det bli lättare för fiskar att vara stilla.

                sen tester skulle jag skaffa antingen ett redsea max Startpaket, där får du med det mesta som behövs. Annars behöver du PH, KH, Nitrat, Nitrit och fosfat, Det är de viktigaste, sen skulle jag rekommendera att skaffa en Refraktormeter, den kostar inte många lappar över en vipparms mätare och de är mer exakta. en bra bas är 1.024 ppm

                Lycka till och när du Fått igång karet Glöm inte bilderna!

                Mvh Oskar Wallin.
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • kalix
                  • February 2007
                  • 6

                  #9
                  tackar återigen för svaret

                  jag tänkte beställa en sånhär:
                  Check the Dissolve salt for change water and tank Easy to read and use Durable for long time to use ATC(Automatic Temperature Compensation. No need to worry the temperature change will affect the measurement Made of Aluminum


                  vet inte kvaliten men kanske värt att pröva?.

                  skulle gärna uppskatta en länk med något bra startkit på tester. vet inte riktigt vart jag ska leta. eller så får jag helt enkelt köpa i butiken.

                  mvh
                  58L Clown Hotell

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Jag brukar inte byta vatten under inkörningen som för mig tar ca 3 veckor. Det Clownhotell jag hade slängde jag helt sonika ut skummaren ifrån efter 2 månader och nu har det gått ca 22 månader utan. Jag använde dock svampen som satt i första facket och kompletterade upp med mer biobollar i fack 2 och 3. Bara en 1000 liters pump i sista facket.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Jonas A
                      • March 2009
                      • 4

                      #11
                      Lägg i först i stenen så den står stadigt och sedan sanden. Det bör vara runt 10% dvs 5-7 kg gärna mer.
                      Byt inte vatten under uppstarten, då den kan ta längre tid innan du får en nitrit topp.
                      Man bör vänta minst 3-4 veckor gärna längre innan man tar i fiskar, och inte för många.
                      Sedan så är inte eremit och sniglar så bra att blanda då eremiten brukar vilja åt snigelns skal.
                      Refraktometern du länkade till funkar utmärkt, Dom skall ha "ATC" Automatisk temperatur kompensation.

                      Skynda långsamt.

                      Lycka till!
                      Glöm nu inte bilder.

                      Kommentar

                      • kalix
                        • February 2007
                        • 6

                        #12
                        Sanden efteråt alltså, kanske är smartast med närmare eftertanke.
                        en sådan PH mätare är nu beställt samt en digital termometer.
                        tänkte även beställa dessa tester:

                        NO3/Nitrat
                        NO2/Nitrit
                        KH/Alk
                        PO4/Fosat


                        *Vad borde alla dom olika värdena stå på? vad är optimalt så att säga, vad skall man sträva efter? hur får vattnet rätt ph? måste jag blanda något medel för det? eller håller de rätt från början när allt är igång?

                        något jag saknar och bör införskaffa i början?.
                        skulle köpt akvariet idag egentligen men insåg att butiken stänger kl 14.
                        undertiden kan ni räkna med fler frågor

                        Mvh

                        skulle även önska om någon mod kunde byte rubrik till "Tips inför start av Clown Hotell" så jag sedan kan göra en ny tråd med den verkliga starten samt bilder.
                        Senast redigerad av kalix; 15 August 2009, 15:42.
                        58L Clown Hotell

                        Kommentar

                        • Jonas A
                          • March 2009
                          • 4

                          #13
                          Vattentester kan skilja sig oerhört mycket i pris så kolla runt lite. Salifert och JBL är bland dom populäraste, kommer själv att byta till salifert.

                          Läsvärt om kemin i vattnet. Läs det ett par gånger om så börjar det fastna.


                          Saltvattenskemi för dummies verison 1


                          Aqua Calculator är ett bra program för att räkna ut olika värden vad som händer, hur mycket salt man skall ha i för att öka från 1.023 till 1.024 på 7 liter vatten tex.

                          Det kan vara riktigt förvirrande nu i början men det tar sig.

                          Gå in på settings. Fliken längst till vänster Miscellanous. Där finns tre språkval. Tryck på svenska och det är klart!

                          Det var väl refraktormetern du köpte och inte en Ph mätare?
                          Elektroniska Ph mätare brukar vara lite krångliga att hålla på med då dessa skall kalibreras typ varannan gång man använder dom.

                          Kan rekomendera "Easy-Life" flytande filtermedium kolla mer på easylife.nl
                          Du bör ha en våg hemma oxå så du kan väga saltet när du blandar och slipper höfta.

                          En NY Hink/dunk och slang är ju alltid bra att ha.

                          Köp/låna en bok om saltvatten tex http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=190 anses väl en som dom bättre, har inte läst den själv.

                          Kommentar

                          • kalix
                            • February 2007
                            • 6

                            #14
                            Tack för nyttig info! gillade att det står om alla värden i dummisen
                            ja givetvis var det de! jag som blanda ihop allt lite bara, jag lägger då till en Ph test i min lista
                            skall försöka hinna handla akvariet innan jobbet denna veckan hoppas jag. kvällsvecka nu. vet inte om ja skall göra ny tråd eller fortsätta i denna allt eftersom?, folk kanske inte vill läsa alla mina frågor utan vill se själva starten och vad jag gjort istället?.

                            Godnatt!
                            58L Clown Hotell

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Det finns många metoder att starta ett saltkar på. det Jonas A förespråkar är ett sätt. I mitt tycke så finns ett ordentligt feltänk i detta sätt. För att man skall få igång nitrifikationen ordentligt i ett akvarium, söt som salt så krävs det att man har ammonium som startpunkt - detta måste in i vattnet. Hur kommer det då in i ett akvarium. I huvudsak på två sätt - dels genom att fisk utsöndra ammonium i samband med att de äter. ´Denna utsöndring sker genom gälarna och är omedelbar - det betyder att så fort man har fisk och matar så får man en ammiumutsöndring i karet som utgör starten för nitrifikationsprocessen. Det andra sätt som ammonium kommer in i ett aquatiskt system är via heterotrofa bakteriers nedbrytning av dött material. Att i ett nystartat akvarium få igång denna första process - heterotrof nedbrytning av dött material som ger ammonium tar ca 14 dagar och sedan själva mognaden av nitrifieringen tar ca 3-4 veckor. Vart kommer då det döda materialet ifrån i den metod som utgår från att lägga i levande sten först i vattnet och sen att vänta, vänta, mäta, vänta osv. Jo givetvis från alla de organismer som finns i den levande stenen och som man betalar dyra pengar att för att få in i sitt akvarium. Den vanligaste argumenteringen för att ha levande sten är att den ger så mycket nyttiga bakterier. Det är enligt min mening ganska mycket BS eftersom har inte dessa bakterier något att leva på så kommer de först inaktiveras och sedan dö. Enligt mitt sätt och se så är istället alla de organismer (djur och alger) som följer med den levande stenen det absolut viktigaste för att lyckas. Till skillnad från sötvatten så har man hur många som helst näringsvävar att utnyttja för att få ett stabilt system så alla dessa djur skall man vara väldigt rädda om och absolut inte döda dem genom att vänta att de bryts ner och bildar ammonium. Jag är av den åsikten att det viktigaste av allt, speciellt när det gäller små kar, är att få igång det biologiska systemet så fort som bara är möjligt. Det innefattar också att jag är förespråkare för biofilter även i saltvatten och anser det är betydligt viktigare än skummare, speciellt i små kar där man alltid kan göra ordentliga vattenbyten. Mitt sätt att starta ett litet saltvatten (och stort också för den delen) är att i med levande sten och sand (gärna en skvätt sk levande sand också) dag ett, dag två en tålig fisk och dag tre-fyra så etablerar man en städpatrull av eremiter och snäckor ( det går att blanda, man ser bara till att man har lite tomma snäckskal av olika storlekar) De små eremiter som man naturligt använder ger sig inte på friska snäckor normalt men givetvis om snäckorna är sjuka eller döda så kan eremiter käka upp resterna. I detta stadie så lägger man också på normal belysning med normalt intervall. Det gäller ju att producera mat till städarna också. Det är viktigt att städpatrullen kommer i innan algerna börjat växa. Finns en stor biomassa som kan föröka sig dubbelt upp per dag så hinner ingen städpatrull i världen med utan städpatrullen måste in och ta hand om algerna innan deras biomassa är för stor (dvs innan produktionen av nya alger är för stor) Efter introduktionen av fisken så ger jag en daglig dos av nitrifieringsbakterier - det kan vara kommersiella produkter som SERA:s nitrivec, slam från ett fungerande filter (sött eller salt) eller egentillverkad bakterielösning från skogsjord. Viktigt är dock att man tillför det varje dag i tre veckor - vad gäller nitrivec så ger jag alltid startdosen på 20 ml/100 liter vatten varje dag (det går inte att överdosera). Har jag inte levande sand, lite sand från ett ingånget akvarium eller lite gammalt vatten brukar jag lägga i Tetra bacterozym dag fem ungefär. Matningen gör jag väldigt försiktigt och jag brukar välja djupfryst artemia. Detta beroende på att den ger ett litet fosfortillskott som behövs i starten för att allt skall funka och man skall få en bra produktion av gröna alger som konkurerar ut kiselalgerna (kiselagerna är alger som gynnas i ett startskede - inte beroende på dess utnyttjande av kisel som många tror - utan de gynnas eftersom de är specialiserade att kunna utnyttja mycket lägre fosfornivåer än något annan levande primärproducent.) I samma syfte men för att minska cyanons konkurenskraft så brukar jag tillsätt några ppm nitrat kring dag 5. Jag brukar ge väldigt lite mat - är det ett litet akvarium (upp till 100 liter) med en startfisk så ger jag kanske 5 - 8 frysta vuxna artemia var tredje dag vecka ett, samma mängd varannan dag vecka 2 och sedan varje dag vecka 3. Det är viktigt att man väljer en tuff fisk som vågar visa sig framme så den äter upp maten.

                              Sen till skillnad från sötvatten så är det inte nitrit man skall vara speciellt rädd för under starten utan ammoniumet. Orsaken till att nitrit är relativt ofarligt i saltvatten är saltvattens höga innehåll av klorider som blocker nitritens upptag i fisken. Ammoniumet är dock ett problem. Tack vare det höga pH:t (ca 8,3) så föreligger ca 15 % av ammoniumet i den farliga ammoniakformen. ammoniak är en gas och det är tur det för det innebär att man faktiskt kan bli av med gasen genom att se till att den luftas ut. Här är enligt mig den stora fördelen med en bra skummare - den luftar vattnet oerhört effektivt så man blir av med ammoniaken den vägen. Har man ingen skummare eller vill försäkra sig om än bättre luftning så ser man till att man har pumputlopp och annat riktat mot vattenytan så man får en ordentlig gasväxling där.

                              I början så bör du begränsa dig till enklare koraller typ mjukisar av alla dess former och vänta med hårdkorallerna till att akvariet är startat och kanske några månader gammalt

                              Vattenbyten brukar jag göra ca 4 veckor efter start, sedan veckovis och i små kar tycker jag att det är den absolut bästa regleraren av för höga nitrat och fosfatvärden du kan ha. Det finns egentligen ingen anledning att konstra med fosfatfilter och annat - det är både enklare och billigare att öka antalet vattenbyten om man får problem med detta.

                              Vad gäller tester så är min åsikt att de viktigaste är pH och KH. pH:t för att det är en fördel att ligga ganska högt i pH (kring 8,3) eftersom det innebär en låg nivå av löst koldioxid i vattnet (många skitalger älskar koldioxid). KH:t för det visar stabiliteten. senare om du vill ha hårdkoraller så skaffar du en bra kalciumtest också. Nitrittest - tja nitriten är inte som ovan sagt så allvarlig men finns det nitrit så finns det också ammonium så som en sekundär test kanske, faran är bara att man blir lite kinkig om man läser något som man tror är för högt. Nitrattester i saltvatten är för mig på gränsen till bedrägeri eftersom deras tillförlitlighet är låg. Det intressanta är att när många mäter nitratnivåer i ett nystartat akvarium så är det inte alls nitrat som testen visar utan nitrit. Nitrit - även i låga mängder - stör nitrattesten och den visar fast det inte finns någon nitrat i vasttnet. Fosfattest - tja sköter du dina vattenbyten ordentligt (och lägger pengar på det) så behöver du ingen fosfattest.

                              Det blev mycket men jag vill gärna förklara mina ståndpunkter eftersom de inte är "mainstreet" vad gäller saltvattenshobbyn. (men de har åtminstone på de här fyra åren när jag skrivit om saltvatten lyfts fram från de skumma bakgatorna till i alla fall gatan parallellt med mainstreet )

                              MVH Lasse
                              Senast redigerad av Lasse; 16 August 2009, 00:19.
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...