Vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Vattenbyten?

    Hur gör man egentligen med vattenbyten i saltvattenskar?

    Får man hälla upp vatten i hinkar först och salta så man får rätt salthalt på vattnet innan man häller i det i karet eller ?

    Gör man vattenbyten lika ofta? Och byter man lika mycket?
    Lyssna inte på mig
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Ursprungligen postat av Triggerhappy
    Hur gör man egentligen med vattenbyten i saltvattenskar?

    Får man hälla upp vatten i hinkar först och salta så man får rätt salthalt på vattnet innan man häller i det i karet eller ?

    Gör man vattenbyten lika ofta? Och byter man lika mycket?

    Ja oftast går det till så och då kan man också få bra koll på vilken salthalt man vill ha genom att man gör 10 (eller 20 om man är stark ) liters batchar.

    Hur ofta man skall byta och hur mycket är ofta uppe till stora diskussioner. Min åsikt är att om man har nanokar (20 - 100 liter) så brukar det alltid gå bäst om man byter mellan 20 och 40 % i veckan Jag brukar byta en tioliters hink i veckan på mina små 27 liters kar när jag sköter dem ordentligt men det är ofta ingen katastrof om det blir en gång i månaden heller. Jag brukar blanda saltet dagen före (jag har Göteborgsvatten och använder ingen revesed osmos - de flesta föredrar att använda RO vatten men jag tar kranvatten) i kallvatten som fått spola igenom under 10 minuter. Sen får vattnet stå i hinken ett dygn med cirkulation. Genom täta vattenbyten kan man i små kar undvika mycket av tillsatser och den avancerade (och dyra) tekniken som annars är vanligt inom salthobbyn - man lägger pengarna på salt i stället.

    I stora kar är det lite jobbigare. Jag har planer på att jag i mitt nya, större kar (400 liter) byta ca 10 - 15 % i veckan efter den obligatoriska inkörningsperioden.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Och jag gör precis som Lasse beskriver fast jag kör 7L i veckan till mitt 37L,kör vanligt kallt kranvatten direkt i en 10 Liters dunk sen Salt i låter det lufta av sig nån dag innan bara med hjälp av en syresten i.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Triggerhappy
        • April 2007
        • 377

        #4
        ok då vet jag =)

        blir det alger i saltvattenskar? kan inte komma på att jag sett alger i nått saltvattenskar någon gång eller kan det kanske bero på att dom generellt är mer välskötta kankse.
        Lyssna inte på mig

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Om det blir alger....... När det går åt h-e så är vilket som helst sötvattenskar med alger en fröjd för ögat jämfört med ett angripet salt Problemet är att det finns betydligt fler typer av alger, alger/bakterier, fotosyntetiska bakterier, cyano och annat krafs i ett saltvatten. Fördelen är att den städpatrull som finns att tillgå är betydligt större. Snäckor, nakensnäckor, eremiter, fiskar och andra vackra varelser som kan hjälpa dig. Det finns många varianter av saltvattensakvarier och där jag företräder den biologiska skolan jämfört med den mer tekniskt inriktade mainstreet inriktningen.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            själv byter jag numera 14-15 liter var tredje vecka i mitt 45 liters... har en plastback ala Clasohlson som jag har markerat ett streck på... vid strecket bli det lagom att hälla i 500g av mitt salt... låter baljan stå med ett pumphuvud i ungefär ett dygn (har även blivit 3 nån gång) och byter sedan i karet...

            Nu har jag börjat spara mitt "gamla" vatten i ett kar som är förvaring till levande sten vilket nu gör att jag har 2 saltakvarier... =)
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Finns ju alltid storodling av Artemia att använda sig av det gamla vattnet
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...