Bästa val av Tryckfilter & Pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #16
    Jodå, men med filter kommer det klarna.
    Sen mår ju fiskarna bättre om du har lite cirkulation och rening.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av kimhav
      idare så har även den första grodan letat sig fram till dammen sedan ett par dagar tillbaks - någon som eventuellt vet vad det är för art?
      Det är sannolikt en Ätlig Groda (Rana esculenta). Jag vet ärligt talat inte hur man ser skillnad på den och Gölgroda (Rana lessonae), men Gölgroda finns i Sverige bara sällsynt längs upplandskusten och dör långsamt ut, medan Ätlig Groda är under spridning i skåne.
      Jag har hört men vet inte säkert att den svenska populationen av Gölgroda dessutom är bruna, inte gröna som Gölgrodor i övriga europa.

      I Danmark finns ytterligare en mycket snarlik art, Sjögroda (Rana ridibunda), men denna damm låg väl i Sverige?

      Men vare sig det är en Ätlig Groda eller en Gölgroda är den alltså ganska så ovanlig, så var snäll mot den.

      EDIT: Har nu kollat och japp, den Nordiska rasen av Gölgroda, som finns i mycket litet antal i Sverige och Norge och tidigare också i Storbrittannien, är brun, inte grön. Dvs din groda är en Ätlig Groda.
      Senast redigerad av Azur; 10 July 2008, 14:27.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • kimhav
        • July 2008
        • 9

        #18
        Googlade lite mer själv och tog en titt på Wikipedia och som du skriver så verkar det vara en sk Ätlig groda (Rana esculenta) dock så noterar jag att på den svenska Wikipedia så är bilden på Gölgroda (Rana lessonae) faktiskt grön och inte brun; men åt andra sidan så finns det inte på så många platser i Sverige så blir ganska lätt då att art bestämma.

        Men skall jobba vidare i all försiktighet med dammen och se till att det finns flera gömmor för både fisk och grodor
        Kim Haverblad
        Klagshamn, Skåne
        kim.haverblad.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Wikipedia-bilden visar en centraleuropeisk gölgroda. Den nordvästeuropeiska rasen är brun: http://www.club100.net/species/P_les..._lessonae.html
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Det billigaste är om du bygger ett själv.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #21
              Kan nog vara så, två regnvatten tunnor funkar eller en också för den delen.
              Några anslutningar o några kranar och finurlighet så har du snart ett eget filter.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #22
                Eller murar balja o några slangar o knivventiler.
                Filtermedia och såg sen har du snart ett eget filter som du har god överblick över.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                Arbetssätt...