Hål i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    #16
    Jo, men den dammen vi har har vart en prydnads damm förut bara.. Fast en ganska stor sådan då, men har kommit överens om att vi ska gräva upp o byta ut duken.. Men har lixom fiskarna i en bajla nu så de vart lite jobbigt o oväntat. Men får göra det fort ev. ställa iordning ett av mina tomma kar till dom sålänge.. Köpte några guldfisk efter att ha gjort iordning dammen i tron om att de var vattenfallet som "hällt" ut de saknade vattnet, justerade det innan vi åkte o köpte fisken när vi kom hem på kvällen fattades det ännu mer vatten.
    Så kan de gå ibland..
    Några frågor, hur kan en näckros få ett utspritt rotsystem i en damm som inte har nått att växa i på botten? Dammen ser ju ut som en pool lixom, helt kal o tom. Antar att synligheten igenom vattnet inte kommer vara så klar som den var efter ja gjort rent o fyllt på med nytt, men man kommer ju se alla krukor o sånt som står på botten sen ändå känns de som.
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #17
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Jag tror att ett akvarium utan grus gör att risken för sjukdom minskar, men kanske inte snyggt.
      det är därför som många har discusar utan grus!!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Aceton, Glasfiberroller, Värmepistol och en bit Presening..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Queen_xiter
          • January 2007
          • 264

          #19
          Ursprungligen postat av Queen_xiter
          Några frågor, hur kan en näckros få ett utspritt rotsystem i en damm som inte har nått att växa i på botten? Dammen ser ju ut som en pool lixom, helt kal o tom. Antar att synligheten igenom vattnet inte kommer vara så klar som den var efter ja gjort rent o fyllt på med nytt, men man kommer ju se alla krukor o sånt som står på botten sen ändå känns de som. Eller tänker man inte på de sen?

          Ingen som har nått att säga om det?
          Kolla in min hemsida
          www.dammaquaristen.se

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Vanliga gula näckrosor vill säkert breda ut sej.
            Men du täcker väl ändå köpa näckrosor anpassade för din damm.
            Och dom får hålla sej i sina krukor.
            Om du sedan pytsar i lite hornsärv eller liknande kommer du inte fundera så mycket på krukorna efter ett tag. Om nu inte algerna tagit överhand tidigare...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Queen_xiter
              • January 2007
              • 264

              #21
              Nya funderingar!

              Har tagit bort den gamla duken, kollade så att den nya inte var för liten, de var den inte den var mycket större =) kan lika gärna gräva större då tänkte jag, o sen satte det igång. Satan vad jag har grävt, killen jobbar i Norge på veckorna så jag fick allt lov att gräva själv. (Bilder kommer!)
              Grävde i ca 6 timmar o tisdags, igår hade jag sån träningsvärk så då gav jag mig ut på växtjakt ist.
              Letade i alla älvar och vattendrag i närheten, hittade en del kul faktiskt.
              Kan man hitta jätte små näckrosor som flyter i vasskanterna? Ingen utav dom stora näckrosorna satt så ja kunde få upp dom.
              Tänkte ha den gamla dammduken kvar i botten som ett extra skydd, funkar de bra lr?
              Länkar en sida med bilder.
              Senast redigerad av Queen_xiter; 22 May 2008, 12:14.
              Kolla in min hemsida
              www.dammaquaristen.se

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #22
                Små näckros arter i vanliga svenska vattendrag kan vara lite svårt att hitta.
                De vattendrag i skåne som finns brukar det finnas en vit dvärg näckros.
                Ska du ha näckros i dammen så välj dvärgarterna.

                Ett förslag är att du åker till en plantskola nära dig och frågar om de har revor från deras näckroser.

                Att använda den gamla duken underst som skydd är en bra idé.
                Finns annars fina växter vid insjöarna typ vattengull, sjögull, vattenhyacint, vattenkrassula som du kan plantera på max 30cm djup i korgar.
                Vanlig kaveldun finns också att få tag på.
                Var noga med att skölja växterna så du inte får någon ohyra, oönskad invånare i dammen bara.
                Kolla framför allt efter gele aktiga klumpar, detta är oftast snigelägg.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • Queen_xiter
                  • January 2007
                  • 264

                  #23
                  Hej!
                  Ska ta kort på dom små som jag hittade, ser verkligen ut som näckrosor på bladen men bladen är ju som 10:öringar i storlek.. Tänkte på om de kunde vara så att den spred sig även på detta vis, antar att den sprider sig via rötter annars.
                  Det jag inte kunde förstå om de var så att dessa små flytande växter var näckrosor hur dom skulle kunna växa fast i botten en bit ut, för dom växer ju aldrig så nära land. Vissa utav dom hade börjat få långa rötter.
                  Ska ta kort på dom imorn och lägga upp får ni kolla o se om ni vet vad det är..
                  Jätte tacksam för alla tips och råd jag kan få, imorn ska dammduken på plats
                  En fråga till, näckrosen som ja köpte i affären är ju planterad i lera. Satte den i en planteringskort med sin egen lera och har den i samma akvarium som guldfiskarna är i nu, men den färgar ju hela vattnet grått.. Kommer de bli så i dammen oxå?
                  Kolla in min hemsida
                  www.dammaquaristen.se

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Jag brukar ha växterna i akvariegrus de ska ta näring ur vattnet och inte ur lera.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #25
                      Stämmer egentligen till viss del att växter ska ta näring ur både vatten och botten.
                      Men näckrosor är annorlunda.
                      Helst bör de planteras i korgar och i sin lerklump.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        Ursprungligen postat av ciklidcollector
                        Stämmer egentligen till viss del att växter ska ta näring ur både vatten och botten.
                        Men näckrosor är annorlunda.
                        Helst bör de planteras i korgar och i sin lerklump.
                        Vad finns det för näring i en lerklump.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #27
                          Näring i form av kalcium och kväve.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          • Queen_xiter
                            • January 2007
                            • 264

                            #28
                            Blir inte de grått i dammen så som det har blivit i akvariet nu om man sätter i den i sin lera?
                            Kolla in min hemsida
                            www.dammaquaristen.se

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #29
                              Ursprungligen postat av Queen_xiter
                              Blir inte de grått i dammen så som det har blivit i akvariet nu om man sätter i den i sin lera?
                              Ja men leran sjunker till botten, fastnar i filtret och tar plats för nyttobakterierna.
                              Senast redigerad av Kramfors; 23 May 2008, 14:45.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • Queen_xiter
                                • January 2007
                                • 264

                                #30
                                Jag som inte orkar tänka till riktigt ordentligt undrar om nån kan lista ut hur många liter dammen är på.
                                Eftersom den inte är fyrkantig så blir de ju svårt att uppskatta men måtten på duken är iaf dessa. 5,5*4m och den är 70cm djup på djupaste stället.
                                Kolla bilder på zoonen länken lite högre upp så ser ni storleken bättre.. Har iofs gjävt mer efter jag tog bilderna men.
                                Nya bilder kommer imorn.
                                Kolla in min hemsida
                                www.dammaquaristen.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...