Äter Koi/guldfiskar vattensalamandrar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classekoi
    • March 2007
    • 325

    #16
    Ursprungligen postat av johannes89
    har en natur damm på tomten där vi har både rudor och salamandrar.. dom har levt ihop i ca 40 år nu.. så de verkar inte vara några problem med rudor iaf och dom är ju rätt lika
    rudor blir ju inte särskillt stora i en damm utan gäddor!!! dessutom finns det dammrudor som är små som f-n och de kan ju knappast få in en ödla i munnen

    alla som har fiskat ruda vet att de inte är särskilt aggresiva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #17
      Som jag har förståt det så går den mindre vattensalamandern kraftigt tillbaka om det finns ruda, men den större har på längre sikt inte en chans. Den mindre går det väl rätt bra för i Sverige och världen men för den större ser det värre ut. Jag har tex hört att de har t ex en gen som gör att alla som får den i dubbel uppsättning dör. Detta gör att de har en av varje och när de parar sig så dör hälften av avkomman (gäller hela släktet tydligen så det kanske inte har så mycket med frågan att göra). Enligt mig, och jag tror att jag har lagen på min sida, så ska du definitivt inte sätta in fisk om du har den större vattensalamandern.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Ursprungligen postat av classekoi
        alla som har fiskat ruda vet att de inte är särskilt aggresiva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!
        ...och alla som har ägt rudans nära släkting guldfisk vet att de kan trycka i sig rätt stora byten!!!!11one1!

        Definitivt kan de äta salamanderyngel. Och grejen är alltså att salamandrarna undviker att leka i dammar om där finns fisk.

        Och som Ola påpekar är alltså Stor Salamander fridlyst "på riktigt", för att arten är sällsynt och minskar snabbt i antal, inte bara för att den är ett groddjur.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #19
          Men salamander yngel brukar ju hålla till på väldigt knappa djup och bland massa växter, faktiskt sådana växter som bildar täta bestånd och som ser ut som grästuvor.

          Jag undrar verkligen om guldfisken kan ta sig in där.

          I de natur dammar jag sett så har barnen kunnat håva unga salamandrar där vattendjupet är knappt 3-5cm djupt och massa löv och växter.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Ruben77
            • May 2005
            • 45

            #20
            hej

            jag kommer inte att släppa i några fiskar i salamander dammen, kommer att gräva mig en egen damm med naturlig tillförsel med vatten från ett dike och ha fisk där istället.

            mvh Ruben

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #21
              Ruben77- det kan ju funka, så länge du inte har utlopp som går ner i ett annat dike som angränsar till det du tar vatten från.

              Visst skulle det vara intressant att se hur den fiskare som fiskade får en guldfisk eller koikarp på korken ser ut i ansiktet men men.
              Avråder med utlopp.

              En lite fråga bara, det pratas om små och stora vattensalamandrar.
              Vad skiljer dem åt, någon som har bilder???
              Bara tänkte jämnföra med de salamandrar barnen hittar.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Ruben77
                • May 2005
                • 45

                #22
                här är lite info om den större:


                här är den mindre:


                storleken är det som skiljer mest den lilla är ca 8 cm den större ca 18 cm

                sedan har den större ett hack i ryggkammen där svansen börjar.

                Kommentar

                • Ruben77
                  • May 2005
                  • 45

                  #23
                  [quote=ciklidcollector;1140434]Ruben77- det kan ju funka, så länge du inte har utlopp som går ner i ett annat dike som angränsar till det du tar vatten från.

                  om man har ett typ filtrerat utlopp med tex finmaskigt galler kan det fungera ??

                  avrinngen filtrerar ju bort fisk och där jag har planerat dammen så blir avrinningen ner i ett dike som är så grunt och igenväxt att inga fiskar skulle överleva där. inte en elritslor kommer fram där.

                  Kommentar

                  • classekoi
                    • March 2007
                    • 325

                    #24
                    om fisken leker och släpper en massa rom som kan åka med ut i naturen så är det inte så bra med utlänska fiskarter!!!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      På en del av fotona i mitt fotogalleri tex syns skillnader.
                      Vatten från en damm med tex koi får inte ha kontakt med naturligt vatten på något sätt. Nu gäller det inte alla såklart. Vid Gävle buss och tågstation tex så kan man undra var vattnet kommer ifrån och vart det rinner ut speciellt.....
                      Senast redigerad av eriahl; 11 May 2008, 12:11.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        I Västernorrland har man gjort en inventering av Salamandrar och av 150 utvalda vattendrag hittades de i 32 varav i 4 fanns den större.
                        Merparten fanns i vattendrag vid kusten men även hittats i inlandet på 300-400 meters höjd vilket ansågs som förvånande.
                        Bakgrunden till inventeringen är att det speciella åtgärdsprogram som tagits fram för att försöka klara miljömålet att antalet hotade arter ska minska med 30% fram till 2015.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #27
                          Okej, då är det mindre vattensalamnadrar grabben fångade idag då.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ruben77
                            hej

                            jag kommer inte att släppa i några fiskar i salamander dammen, kommer att gräva mig en egen damm med naturlig tillförsel med vatten från ett dike och ha fisk där istället.

                            mvh Ruben
                            Jag har inte kollat, men jag är ganska säker på att det är förbjudet att sätta ut fisk i en damm som har kontakt med ett rinnande vattendrag (eller för all del med en sjö). Förutom juridiken är det olämpligt därför att även så kan man göra stor skada.

                            Kommentar

                            • ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

                              #29
                              För att inte tala om de parasiter man kan få in via ett vattendrag.

                              Som jag skrev tidigare, avråder från att anlägga damm med in och utlopp via dike eller annat vatten drag.
                              Oberoende av storlek på detta.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                #30
                                Man får inte sätta ut fisk som har kontakt med naturligt vatten. Det är för vanlige Sven Svensson. Dammen vid tågstationen här är kommunens och då är det visst ingen fara menade jag i mitt förra inlägg
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...