propp full damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishboy
    • January 2006
    • 45

    propp full damm

    hej ville bara berätta en sak som i alla fall jag tyckte var ganska häftig
    så här börjar det, igår när jag och en kompis var ute och kolla runt så gick vi för ett ställe som heter bruksparken och där finns en jätte stor *damm* så kolla vi ut över den och då var det flera tusen guldfiskar jag har gått förbi där flera år i rad men aldrig sett några men nu var det super fullt, stack ner en pinne i vattnet för att se djupet ocj var säkert mer än en meter,
    kan de överleva där under vintern är jätte mycket växter och alger och så för liksom de måste de ha gjort eftersom ingen kan ju ha släppt i flera tusen guldfiskar på någon vecka bara sådär det var verkligen jätte många lyckades till och med sticka ner handen utan problem och plocka upp en nästan så kan de leva där året runt tro? dammen är nog större en 50000liter också.. undrar bara för tyckte det var ganska häftgt att bara hitta det
    mvh Theo
    Senast redigerad av fishboy; 27 July 2007, 17:05.
    Mvh Theo
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Ursprungligen postat av fishboy
    hej ville bara berätta en sak som i alla fall jag tyckte var ganska häftig
    så här börjar det, igår när jag och en kompis var ute och kolla runt så gick vi för ett ställe som heter bruksparken och där finns en jätte stor *damm* så kolla vi ut över den och då var det flera tusen guldfiskar jag har gått förbi där flera år i rad men aldrig sett några men nu var det super fullt, stack ner en pinne i vattnet för att se djupet ocj var säkert mer än en meter,
    kan de överleva där under vintern är jätte mycket växter och alger och så för liksom de måste de ha gjort eftersom ingen kan ju ha släppt i flera tusen guldfiskar på någon vecka bara sådär det var verkligen jätte många lyckades till och med sticka ner handen utan problem och plocka upp en nästan så kan de leva där året runt tro? dammen är nog större en 50000liter också.. undrar bara för tyckte det var ganska häftgt att bara hitta det
    mvh Theo

    Damn so niiiice! Vart i Stockholm ligger det där stället?
    Så var det för mig med när jag hade damm jag slängde 3 - 4 fiskar och sen trodde jag att dom inte skulle föröka sig men en morgon när jag vakna upp tidigt och kolla ner i dammen så såg jag att det var JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTE många fiskar!! Förstog aldrig hur det vart så många fiskar på en så kort tid men fiskar förökar sig väldigt snabbt!

    Kommentar

    • fishboy
      • January 2006
      • 45

      #3
      tyvärr ligger det inte i sthlm utan i skåne:/ synd att det är så stort mellan rum annars hade jag nog tagit några med mig till sthlm vem märker om man tar 5 när det finns 1000000kvar men blev riktigt chockad när jag såg det måste ha förökat sig super duper snabbt
      Mvh Theo

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Var det vanliga guldfiskar eller Koi ?

        Kommentar

        • classekoi
          • March 2007
          • 325

          #5
          samma i gbg

          det har hänt samma sak i gbg i näckros dammen uppe vi d universitetet bruna guldfiskar eller rudor i tusental tyvärr så räcker inte maten till utan de bildar precis som abborren tusenbrödra bestånd

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Så länge inte dammen bottenfryser så brukar guldfiskar klara sig rätt bra. Själv har jag guldfiskar i en damm i trädgården och de får vara ute året runt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Aquastyle
              • August 2006
              • 126

              #7
              Kjell; Hur är det med matning?
              Farsgubben min matar sina fiskar varje dag, medans jag är ytterst tveksam om man ens behöver mata något (!).
              Jag menar, dammen är ju proppfull av larver, loppor, baggar o andra äckliga kryp som är rena proteinfesten för fiskarna.

              Är det för att det är kul att mata man gör det, eller fyller det någon nutristisk funktion avseende vitamintillskott eller något?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det viktiga är att aldrig mata när det är kallare än 12 grader i dammen.

                Vad gäller sommarmatning så matar vi nog lite granna varje dag - det gör ju också att fiskarna blir mindre skyggare.
                man skall självklart inte mata så mycket eftersom (vilket du skriver) det redan finns mycket naturlig mat i dammen.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • THE_DUDE
                  • February 2004
                  • 764

                  #9
                  Ursprungligen postat av classekoi
                  det har hänt samma sak i gbg i näckros dammen uppe vi d universitetet bruna guldfiskar eller rudor i tusental tyvärr så räcker inte maten till utan de bildar precis som abborren tusenbrödra bestånd
                  nä e det sant?? coolt! .......oj, nej va säger ja egentligen det är ju jätte synd! men eeh... finns dom kvar ännu?
                  http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                  ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                  Kommentar

                  • fishboy
                    • January 2006
                    • 45

                    #10
                    jajamensan de finns kvar kommer nog kunna över leva vintern också eftersom den är så djup o stor, det är guldfiskar
                    men de är ju lite synd att nån ha lagt i dem visst kan vara kul att kolla på dem lite då och då men det är så mycket växter att det typ aldrig tar slut på yngel så kommer säkert bli överfull o så
                    får se hur det ser ut om några månader ska bli intressant att få se
                    Mvh Theo

                    Kommentar

                    • classekoi
                      • March 2007
                      • 325

                      #11
                      Ursprungligen postat av THE_DUDE
                      nä e det sant?? coolt! .......oj, nej va säger ja egentligen det är ju jätte synd! men eeh... finns dom kvar ännu?
                      tror det har inte varit där på ett tag då jag flyttat

                      Kommentar

                      • THE_DUDE
                        • February 2004
                        • 764

                        #12
                        Ursprungligen postat av classekoi
                        tror det har inte varit där på ett tag då jag flyttat
                        ska nog ta och kolla upp det!
                        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                        Kommentar

                        • classekoi
                          • March 2007
                          • 325

                          #13
                          Ursprungligen postat av THE_DUDE
                          ska nog ta och kolla upp det!
                          ett kastnät och lite havregryn så kan du kanske se vad det är för art!!!!!!!

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            Blir det inte olagligt om man fångar :o ?

                            Kommentar

                            • THE_DUDE
                              • February 2004
                              • 764

                              #15
                              Ursprungligen postat av classekoi
                              ett kastnät och lite havregryn så kan du kanske se vad det är för art!!!!!!!
                              för om det inte är gludfisk blir jag helt överlycklig! hehe
                              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...