Behöver goda råd om utomhusdamm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Hoppas inte "fel" person kommer och ser den dammen då. Precis så har Gävlekommun. Pumpar in vatten från Gavleån och utloppet rätt ut i Gavleån i andra änden av dammen med galler men ändå. Men som vanligt skillnad på vad privatpersoner och tex kommunen får göra. Kommer kanske koi upp i Gavleån för att leka om något år. Vore ju snyggt.
    Senast redigerad av eriahl; 29 June 2007, 16:12.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Ursprungligen postat av eriahl
      Hoppas inte "fel" person kommer och ser den dammen då. Precis så har Gävlekommun. Pumpar in vatten från Gavleån och utloppet rätt ut i Gavleån i andra änden av dammen med galler men ändå. Men som vanligt skillnad på vad privatpersoner och tex kommunen får göra. Kommer kanske koi upp i Gavleån för att leka om något år. Vore ju snyggt.
      Jag tror inte dem kör med nät för röret i heller.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #18
        Om du vill filtrera dammen så kan du kanske göra en mindre damm av din stora.
        Dvs dela upp den i en 2m i ena änden och använda sand och stötta med stenar.
        Sen planterar du växter i den och har en pump som pumpar vattner från den till andra sidan så att cirkulationen går till filterdammen.

        Krånglit...men effektivt bra.
        Finns faktiskt skisser i olika borschyrer där det gjort samma sak.
        Alltså typ kombinerat bad och fisk dam utan klor renare.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • ericaberglund75
          • June 2007
          • 4

          #19
          Vet lite mer om dammen nu. Har plaskat runt lite i den och den verkar vara 1,5 m djup på kanterna. Mitten ännu okänt. En meter är typ gamla kvistar och löv= dy och en halvmeter mer klart vatten. Det finns fisk i vattnet, grannen trodde det var Simpa eller Ruda?

          Nästa somar planerar jag att gräva ur dyn med grävskopa. Tror du det kan skada tillflödet av grundvatten?
          Rensas måste den för dett bubblar av vad jag tror är sumpgaser.

          Vet du vart man kan hitta ritning/förklaring på hur man bygger ett reningsvärk av sand och singel bredvid dammen som vattnet pumpas genom? Jag tycker det verkar vara bästa lösningen på en så stor pöl.
          Tack för alla bra råd! Mvh Erica

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Ursprungligen postat av ericaberglund75
            Vet lite mer om dammen nu. Har plaskat runt lite i den och den verkar vara 1,5 m djup på kanterna. Mitten ännu okänt. En meter är typ gamla kvistar och löv= dy och en halvmeter mer klart vatten. Det finns fisk i vattnet, grannen trodde det var Simpa eller Ruda?

            Nästa somar planerar jag att gräva ur dyn med grävskopa. Tror du det kan skada tillflödet av grundvatten?
            Rensas måste den för dett bubblar av vad jag tror är sumpgaser.

            Vet du vart man kan hitta ritning/förklaring på hur man bygger ett reningsvärk av sand och singel bredvid dammen som vattnet pumpas genom? Jag tycker det verkar vara bästa lösningen på en så stor pöl.
            Tack för alla bra råd! Mvh Erica
            Ja du det verkar bli ett stort projekt du har framför digatt du gräver så kommer grundvattnet tillbaka om inte bättre kanske.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Ursprungligen postat av ericaberglund75
              Vet lite mer om dammen nu. Har plaskat runt lite i den och den verkar vara 1,5 m djup på kanterna. Mitten ännu okänt. En meter är typ gamla kvistar och löv= dy och en halvmeter mer klart vatten. Det finns fisk i vattnet, grannen trodde det var Simpa eller Ruda?

              Nästa somar planerar jag att gräva ur dyn med grävskopa. Tror du det kan skada tillflödet av grundvatten?
              Rensas måste den för dett bubblar av vad jag tror är sumpgaser.

              Vet du vart man kan hitta ritning/förklaring på hur man bygger ett reningsvärk av sand och singel bredvid dammen som vattnet pumpas genom? Jag tycker det verkar vara bästa lösningen på en så stor pöl.
              Tack för alla bra råd! Mvh Erica
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Daniel-74
                • February 2006
                • 36

                #22
                Lite info om vår damm som vi har på gården, vet inte om det hjälper dig men kan kanske vara intressant att höra.

                Vår damm är ett gammalt vattenhål som är utgrävt med grävmaskin.
                Jag tippar på att den rymmer ca 50-60 kubikmeter.
                För 10-15 år sedan så slängde dom i 3st guldfiskar, bara för att se om dom skulle överleva (inga pumpar, inga in/utlopp över huvudtaget), nu är det flera hundra fiskar i dammen. Finns vissa riktigt fina exemplar som är rätt stora faktiskt.

                Iden med filterdammen i ena änden låter väldigt vettig tycker jag och jag hoppas att du får iordning på dammen. Har själv börjat jobba med dammen hemma för att få ordning på den. Himla roligt att ha.

                Ville bara säga att det säker fungerar utmärkt att rensa ut dammen med grävmaskin. Skulle bara vilja tippsa om att inte glömma att behålla dom grunda kanterna (har du säkert redan tänkt på). Vår damm är ca 2 meter som djupast.

                Kommentar

                • classekoi
                  • March 2007
                  • 325

                  #23
                  filter

                  skulle nog lägga i geoduk (samma som man har under vägar 7 kr/m3) släpper igenom vatten men inte lera och slam och "sy" ihop skarvarna för att kunna se fisken, tillsammans med ett fett filter

                  Kommentar

                  • Fiskare
                    • September 2007
                    • 3

                    #24
                    Ursprungligen postat av classekoi
                    skulle nog lägga i geoduk (samma som man har under vägar 7 kr/m3) släpper igenom vatten men inte lera och slam och "sy" ihop skarvarna för att kunna se fisken, tillsammans med ett fett filter
                    Var kan man köpa geoduk? Är själva intresserad av detta då jag håller på att anlägga en ganska stor damm, 4*8*2m (ja, den är stor om man ska gräva för hand) och priset på en gummiduk och skyddsmatta skulle överstiga 10 000 kr. Då lägger jag heller pengar på en pump från en närliggande brunn som pumpar lika mycket vatten som duken släpper i genom på en dag (på så vis blir vattnet friskt och kallt också). Men kan någon annan komma med en vettig lösning på dukproblemet som hamnar i en lagom prisklass till skillnad från gummiduken så är jag beredd att lyssna.

                    Kommentar

                    • yllekanin
                      • December 2006
                      • 177

                      #25
                      Pratar vi estetik så är väl knappast Geo-duk ett bra alternativ???

                      Om din damm fylls på via grundvatten finns det en risk att det med gummiduk skulle flyta upp tillslut. Vattnet skulle kunna bilda en ficka underifrån osv.

                      Jag tycker att du skall tömma dammen och kolla hur det ser ut, efter det kan man lägga geotextil med kanske makadam eller något vackert grus på så att det blir mer naturligt. Se för tusan upp så att gruset är sköljt, annars har du *ävliga problem med stenmjöl tills du sanerar dammen.

                      Nu är väl de flesta koiintresserade i Sverige överens om att den anaeroba miljö som skapas i gruset kan främja oönksade bakterier och annat otrevligt. Men ja, valet är ditt.

                      För övrigt kan du ju bara tömma dammen och sedan täcka leran med grus.
                      Mvh Michael

                      Kommentar

                      • birgitta-lundin
                        • January 2006
                        • 114

                        #26
                        Jag föreslår att du lägger i rudor de behöver varken pump uv eller damm mat
                        Rudor fångar du med hov i alla åar och vattendrag lever i c:a 8 år guldfärgade och jätte trevliga

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Ruda: http://www.fishbase.se/Photos/Thumbn...ary.php?ID=270
                          Mycket snabb tillväxt och förökning, nästan omöjlig att utrota i de vatten där den väl etablerat sig. Dör inte av syrebrist, kan tillochmed överleva att dammen torkar ut i veckor genom att gräva ned sig i bottenslam. Blir den normalt sällan större än sisådär 30 cm.
                          Det är troligen denna fiskart som redan finns i dammen - den tål som sagt i stort sett vad som helst.

                          Simpor är botten fiskar och ser ut cirka så här: http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...9&what=species
                          De kräver syrerikt vatten, gärna med stenig botten, och kan troligen inte överleva i din damm.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • classekoi
                            • March 2007
                            • 325

                            #28
                            Ursprungligen postat av Fiskare
                            Var kan man köpa geoduk? Är själva intresserad av detta då jag håller på att anlägga en ganska stor damm, 4*8*2m (ja, den är stor om man ska gräva för hand) och priset på en gummiduk och skyddsmatta skulle överstiga 10 000 kr. Då lägger jag heller pengar på en pump från en närliggande brunn som pumpar lika mycket vatten som duken släpper i genom på en dag (på så vis blir vattnet friskt och kallt också). Men kan någon annan komma med en vettig lösning på dukproblemet som hamnar i en lagom prisklass till skillnad från gummiduken så är jag beredd att lyssna.
                            på varenda sketen bygghandel borde väll vara samma som "skyddsmattan" som man har under gunmmiduken

                            Kommentar

                            • Fiskare
                              • September 2007
                              • 3

                              #29
                              Det kommer inte upp grundvatten i dammen men så fort marken blir blöt så samlas det vatten på bottnen ( det är en nygrävd damm jag snackar om, den är inte ens färdig än ). Det stora problemet för mig är att gummiduk är dyr som f*n, det andra problemet är att dammduk inte finns i rätt bredd ( finns bara 8 meter jag behöver 9 ). Så därför funderade jag på att lägga i geoduk så den släpper igenom lite vatten och sen ha en pump med timer som pumpar i lika mycket vatten från brunnen som duken släpper igenom. Tänkte mest lägga i geoduk eftersom den är så mycket billigare. Men om ni har någon lösning med dammduk så kan jag tänka mig det, men inte gummiduk eftersom priset blir för högt.

                              Kommentar

                              • yllekanin
                                • December 2006
                                • 177

                                #30
                                Ursprungligen postat av Fiskare
                                Det kommer inte upp grundvatten i dammen men så fort marken blir blöt så samlas det vatten på bottnen ( det är en nygrävd damm jag snackar om, den är inte ens färdig än ). Det stora problemet för mig är att gummiduk är dyr som f*n, det andra problemet är att dammduk inte finns i rätt bredd ( finns bara 8 meter jag behöver 9 ). Så därför funderade jag på att lägga i geoduk så den släpper igenom lite vatten och sen ha en pump med timer som pumpar i lika mycket vatten från brunnen som duken släpper igenom. Tänkte mest lägga i geoduk eftersom den är så mycket billigare. Men om ni har någon lösning med dammduk så kan jag tänka mig det, men inte gummiduk eftersom priset blir för högt.
                                Jag kunde få den upp till 16 bred tror jag. Pondline firestone.
                                Mvh Michael

                                Kommentar

                                Arbetssätt...