250 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classekoi
    • March 2007
    • 325

    #16
    Det blir fullt med skit/bajs mellan stenarna och alla möjliga bakterier trivs som fan!!!!!!!!!!!!
    Senast redigerad av classekoi; 09 June 2007, 09:32.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #17
      Då måste jag som lekman när det gäller dammar fråga! ska man inte ha något alls i botten... då lär man ju slamsuga botten varje vecka! Om man använder tex grus så kan man väl ändå få en någorlunda nedbryningsprocess i botten eller?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • classekoi
        • March 2007
        • 325

        #18
        bottenavlopp

        Helst ska man ha bottenavlopp med gravitationsmatat filter och botten ska luta nedåt så att man får ut allt skit annars går det att ha en pump som matar filtret och den ska stå på djupaste stället!!!!!!! Dvs inget grus eller sten på botten skiten ska ner på det djupaste stället och in i filtret
        Senast redigerad av classekoi; 13 June 2007, 06:30.

        Kommentar

        • Gälarna
          • March 2006
          • 102

          #19
          Nu är pump och filter inköppt. Det blev en pump som pumpar ~3000l/h och ett filter för ~4500 liter. Han i affären sa att det skulle bli bra då dammen bara är på ~1000liter.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Ursprungligen postat av Gälarna
            Nu är pump och filter inköppt. Det blev en pump som pumpar ~3000l/h och ett filter för ~4500 liter. Han i affären sa att det skulle bli bra då dammen bara är på ~1000liter.
            Lycka till.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • classekoi
              • March 2007
              • 325

              #21
              ja lycka till och hoppas att det blir bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!

              Kommentar

              • yllekanin
                • December 2006
                • 177

                #22
                Är det första dammen?

                Det är jättebra att starta med en liten damm så att man lär sig.
                Jag vet själv hur jag tyckte att jag läst på som bara den, men vad man lär sig är främmst det som står i foldrar och annat = skit enligt mig. Där står det bland annat nästan uteslutande att man skall ha grus på botten, men hur många dammkunniga i Sverige rekomenderar det? Inga jag vet iallafall.

                Jag själv skall tömma den stora dammen på grus när jag har tid, dock kommer det bli ett himmla projekt bara det.


                Tips är att dammen inte får för mycket sol, att man håller koll på vattnet med mätstickor eller annat, att man inte övermatar, att man väljer fisk med omsorg och tänker på att guldfisken förökar sig. Det finns flera tips men det kan säkert någon annan ta.

                Vad man kan tänka på är att det finns gott om kunniga inom ämnet som gärna hjälper till, så sök runt lite (googla eller annat) så kommer du hitta massa inspiration osv. Tveka inte heller att fråga om saker en extra gång för det är alltid enklare att åtgärda saker innan de skett.

                Lycka till med dammen
                Mvh Michael

                Kommentar

                • classekoi
                  • March 2007
                  • 325

                  #23
                  koiforum/dammfrågor

                  här finns det folk som kan det här med dammar!!!!! http://koigalen.egetforum.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...