Kan jag ta ut fiskarna till dammen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oliver
    • September 2005
    • 52

    Kan jag ta ut fiskarna till dammen?

    Vi har nu ungefär 13-14 grader i dammvattnet. Kan vi ta ut de fiskar som är inomhus i akvariet, eller blir det för stor omställning temperaturmässigt för dem? Tänkte härda dem genom att ställa dem utomhus i en balja några timmar och sedan släppa ner dem i dammen.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag vet inte vad du har för fisk, men för de flesta akvariefiskar bör temperaturen vara stabilt mellan 20 och 30 grader.
    13-14 är på gränsen till dödligt lågt för många tropiska arter. Jag skulle inte rekommendera det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Oliver
      • September 2005
      • 52

      #3
      Det är ruda, guldfisk och koi.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Aha . Ja då är det nog bara att köra hårt.

        (Sorry, jag tänkte inte på vilket forum ditt inlägg var i, utan tänkte på en diskussion som var för några dagar sedan om att sätta ut akvariefisk i dammar. Ber om ursäkt för mitt fåniga svar.)
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Oliver
          • September 2005
          • 52

          #5
          Det är ok.
          Är ändå fundersam eftersom jag har för mig att även guldfisk och koi kan vara känsliga för stora temperaturväxlingar. Vill gärna ta ut dem så fort som möjligt, men inte riskera livet på dem. Någon annan som har något klokt råd att komma med?

          Kommentar

          • classekoi
            • March 2007
            • 325

            #6
            om du ska ta ut fiskarna så måste du minska tempen i akvet sakta under ett par dagar det räcker inte med bara några timmar de kommer att få köldshock!!! bättre att vänta ett par veckor till själv har jag lagt ut mina men de har gått kallt i garaget och fick 2 grader varmare i dammen

            Kommentar

            • Oliver
              • September 2005
              • 52

              #7
              OK, vi har också tagit ut "garagefiskarna" men då var ju tempen samma både i utedammen och garagedammen. Vi får väl vänta ett tag till då. Tack för svaren!

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Jag körde kall vatten i karen ca 5-6 grader några veckor innan när jag la i dem i dammen så höll dammen ca 6-7 grader men det var två stycken som strök med.Bättre nu till nästa gång så ska jag inte ta in dem dem får gå ute året om så slipper man detta vart år så ställer fisken om sig själva i vattnet nu när jag har rätt djup så är det bara att köra på.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Per/Haninge
                  • January 2007
                  • 285

                  #9
                  Vi grävde en damm till som förbands med den som var för grund för att slippa hålla på och flytta fisk varje höst / vår.
                  Helt kanon, inga förluster och hur häftigt är det inte till våren att se dessa "gynnare" komma upp till ytan vartefter temperaturen stiger
                  Då är det vår.
                  Risken med stora temperaturskillnader även om det är "kallvattenfisk" är att dom utsätts för en del stress, i 99% av fallen överlever dom men det är inte helt ovanligt att dom kan utveckla sjukdomar i detta läge.
                  Försök att härda ut om inte inkoppningen kan ske under längre tid i utrymmen med hyffsad storlek.
                  Per/Haninge

                  Kommentar

                  • t85207
                    • March 2007
                    • 179

                    #10
                    Jag flyttade dotterns guldfiskar till farsan damm för två veckor sedan. Hade rumstemp i akvariet, ca 20-22 och det var 15 grader i dammen. Koppade in dom under ca två timmar via en 10 liters hink. 5 l akvarievatten och adderade 1 l dammvatten var 15:e minut ca.
                    Dom trivdes som fisken i vattnet när dom kom i dammen. Tog faktiskt och livade upp farsans fiskar som fortfarande var lite slöa.
                    Och dom mår fortfarande bra.
                    Pecka

                    Kommentar

                    • yllekanin
                      • December 2006
                      • 177

                      #11
                      Jag funderar lite på att släppa ut mina silver paku i dammen, men jag är lite osäker på om det kommer hålla sig kring 20-23 grader. Hur brukar det se ut? jag för ingen direkt dagbok över temp osv. men dammen är djup och stor så kanske att det håller sig. Det var minst 24 grader förut idag, men sen har vi ju haft en fin vecka. Det kan ju slå om så det är jävligt en vecka och vipps är det nere på 16-18 grader = väldigt kallt för fiskarna. Tror kanske att man skall vänta tills juli kanske, eller?
                      Mvh Michael

                      Kommentar

                      • matlo
                        • May 2007
                        • 295

                        #12
                        Ursprungligen postat av yllekanin
                        Jag funderar lite på att släppa ut mina silver paku i dammen, men jag är lite osäker på om det kommer hålla sig kring 20-23 grader. Hur brukar det se ut? jag för ingen direkt dagbok över temp osv. men dammen är djup och stor så kanske att det håller sig. Det var minst 24 grader förut idag, men sen har vi ju haft en fin vecka. Det kan ju slå om så det är jävligt en vecka och vipps är det nere på 16-18 grader = väldigt kallt för fiskarna. Tror kanske att man skall vänta tills juli kanske, eller?
                        Du ska INTE släppa ut Paku i dammen, då en paku ska ha varmt vatten, inte några 20-23grader, minst 25-28grader om dom ska ha sina färger, må bra. Så jag råder dig att inte släppa ut några tropiska fiskar i en damm, förutom om det nu inte är 28-30'c ute.
                        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                        Kommentar

                        • yllekanin
                          • December 2006
                          • 177

                          #13
                          Hej!
                          Ville bara tala om att det gick jättebra, de har fått en enastående färg och de har verkligen växt säkert en 3-4 cm på längden och biffat till sig på bredden och höjden. Nästan lika fin röd som koien haha
                          Men nu går de inne igen, tror de saknar "sjön", men jag saknade dom.
                          Senast redigerad av yllekanin; 09 September 2007, 00:36.
                          Mvh Michael

                          Kommentar

                          • matlo
                            • May 2007
                            • 295

                            #14
                            Ursprungligen postat av yllekanin
                            Hej!
                            Ville bara tala om att det gick jättebra, de har fått en enastående färg och de har verkligen växt säkert en 3-4 cm på längden och biffat till sig på bredden och höjden. Nästan lika fin röd som koien haha
                            Men nu går de inne igen, tror de saknar "sjön", men jag saknade dom.

                            då hade du tur, fiskar som ska ha varmare vatten utvecklar sjukdomar väldigt snabbt om dom går i för kallt vatten. Läste till och med någonstans att det var någon som hade släppt ut några påfågel ciklider i dammen under en varm sommar, 2strök med utav vita pricken. Då han inte såg det för dom gömde sig under växter och sånt. Jag tycker inte att du ska fortsätta med att släppa ut din fina paku och absolut inte ha dom ända ut i september månad!
                            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                            Kommentar

                            Arbetssätt...