Damm brevid granar? Dum ide?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Damm brevid granar? Dum ide?

    På 70-talet var det (i varje fall i Danmark) populärt med "bålplatser" i trädgården, där man skulle sitta på kvällen och grilla korv eller nåt i månens sken.

    Eftersom min man och jag föredrar en biff och ett gott vin - inomhus - så har vi ett "hål" som vi inte vet vad vi ska göra med. Det är ca 5 m i diameter och en meter djup. Det ligger i en hörna av trädgården där det också står barrträd, en stor gran och två tallar. Det är fullständigt omöjligt att hindra barr och kvistar att falla ner i en eventuell damm. Det kommer sol där förmiddag och kväll, men inte mitt på dan. Jag är medveten om att den ska grävas djupare om det ska gå fisk åretrunt, men mycket av jobbet är ju gjort, och den ligger fint i förhållande till altanen och huset och så.

    Frågor:
    Kan man ha fisk i en sådan damm, eller är barr osv giftigt för dem?
    Är det överhuvudtaget en idiotide att ha en damm där under de ljusförhållandena?
    Senast redigerad av mohlin; 05 February 2007, 12:39.
  • Aquastyle
    • August 2006
    • 126

    #2
    Jag kan inte svara för just koi och andra populära dammfiskar, men genrellt sett avger barrträd kåda och andra giftiga ämnen i större utsträckning än lövträd, vilket torde göra det olämpligt att anlägga en damm precis under ett barrträd?

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      hugg ner träden
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Kenny*92
        • September 2006
        • 1919

        #4
        ja precis
        "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

        Travian is The Shit

        Ha D Gött


        ///Mvh Kenny

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ett barrträd barrar väl inte så mycket normalt och om några mindre kvistar ramlar ner gör väl inte så mycket (lätta att fiska upp) så ur den orsaken borde det väl vara OK om det är en rejält stor damm.
          Däremot ligger ju rötterna på barrträd relativt ytligt och jag hade nog varit lite bekymrad över om rötterna skulle växa in i dammen. Dock om du skall gjuta dammen så borde det inte vara någar större problem.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Däremot ligger ju rötterna på barrträd relativt ytligt och jag hade nog varit lite bekymrad över om rötterna skulle växa in i dammen.
            Tääänkte inte på det....


            Hugga ner träden, ha ha...vet ni hur mycket det blåser i Danmark?? Har vi inget vindskydd så lyfter huset.

            Kommentar

            • Kenny*92
              • September 2006
              • 1919

              #7
              Kottar å sånt då?De e vell kåda på de?Dom brukar ju lossna
              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

              Travian is The Shit

              Ha D Gött


              ///Mvh Kenny

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                mohlin haha synd det. synd synd. men du kan väll göra så att du lägger ett nät över dammen?? förutom då du sitter där och kollar på lixom, då tar du ju bort nätet. det vore väll inte någon dum ide kanske?
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Barrträd är naturligt sura, sjöar i barrskog är exempelvis nästan alltid sura så sannolikt kommer de nedfallna barren och droppande sav att påverka vattnets surhet även i er ev. damm.

                  Men det innebär ju inte att vattnet blir giftigt och kan påverkas genom t.ex. kalkning.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Att lägga nät over vill jag inte. Vi har så mycket djur som skulle använda dammen till att dricka ur, och de ska vara välkomna (räv, fåglar, katter, fjärilar, igelkottar osv osv). Det är en av anledningarna till att jag vill ha den. Kanske enklast att strunta i fiskarna?

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #11
                      Om du inte har fisk i dammen så har du gett grodorna och paddorna ett tillhåll. Det är ju en fin typ av naturvård tycker jag.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        Och myggorna....

                        Men det blir nog så. Ska sen vad mannen säger, och så ska vi undersöka det där med trädrötterna.

                        Kommentar

                        • Kenny*92
                          • September 2006
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av mohlin
                          Att lägga nät over vill jag inte. Vi har så mycket djur som skulle använda dammen till att dricka ur, och de ska vara välkomna (räv, fåglar, katter, fjärilar, igelkottar osv osv). Det är en av anledningarna till att jag vill ha den. Kanske enklast att strunta i fiskarna?





                          Hmm.fiskarna kommer förmodligen bli mat ngn gång för ngt rov djur skulle jag tro.Ha bara vatten.växter m.m å låt vatten salamandrar flytta in å grodor å så de kan bli jätte fint!De skulle jag sattsat på
                          "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

                          Travian is The Shit

                          Ha D Gött


                          ///Mvh Kenny

                          Kommentar

                          • mohlin
                            • January 2004
                            • 1487

                            #14
                            Tackar för alla råd!!

                            Kommentar

                            • Kenny*92
                              • September 2006
                              • 1919

                              #15
                              Har du bestämt vilket alternativ du ska satsa på?
                              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

                              Travian is The Shit

                              Ha D Gött


                              ///Mvh Kenny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...