Vinterfiskar vid ytan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirry
    • June 2004
    • 78

    Vinterfiskar vid ytan.

    Idag den 14 dec får jag se att våra fiskar ligger vid ytan, precis under isen. Vädret är mulet som vanligt så det kan inte vara solen som lockat upp dem. Dammen är både stor och djup. Man blir lite orolig och undrar vad det beror på. De är ff uppe efter 3 timmar och det börjar mörkna. Kanske fryser de fast i isen när de ligger så orörliga. De rör sig mycket sakta. Har ni några tankar om detta?
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    #2
    Att de rör sig sakta borde vara av kylan...
    Att de är vid ytan - kan det ha något med syrehalten att göra kanske? Tanken var om det är mycket nedbrytningsmaterial på botten kanske syrehalten är låg där... (Fast det är en ren spekulation - har ingen erfarenhet av dammar.)
    "This is a lighthouse. Your call."

    Kommentar

    • Zirry
      • June 2004
      • 78

      #3
      Dammen är så stor så det kan inte finnas någon möjlighet att det blir syrebrist. Men visst finns det mycket nedbrytningsmaterial på botten, t.ex en del äpplen har nog ramlat i. Men kanterna är isfria. Så det kan ju inte vara någon sumpgas som inte kommer upp.

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Inte för jag kan något om dammar men om det kan bli syre brist i en sjö så kan det väl bli det i den damm.
        I våran sjö här i närheten brukar dom såga upp vakar på vintern för att fiskarna ska få syre.
        I tjärnen intill där mina föräldrar bor så vet jag att fiskarna ofta var precis under is ytan för vi brukade alltid ligga och titta på dom när vi var små.

        /Lucas

        Kommentar

        • Zirry
          • June 2004
          • 78

          #5
          Ja, det kanske är syrebrist. Fast jag tycker ändå att det är konstigt eftersom det är mycket öppet vatten. Runt alla kanter nästan upp till 1 meter samt under bron vi har. Finns det ingen som har haft guldfiskar och koi som övervintrat och de har gjort så här? Jag vill ju helst höra att det hänt andra och att det inte är nån fara, de överlevde vintern .

          Kommentar

          • ÅsaF
            • April 2003
            • 79

            #6
            Stoppa i en syrepump och se om det blir nån skillnad. Hur stor damm har du?

            Kommentar

            • Zirry
              • June 2004
              • 78

              #7
              Den är lite päronformad, men ca 20 x 15 meter och 2 meter på djupaste stället.

              Kommentar

              • Bubblan89
                • November 2002
                • 1220

                #8
                Har du ingen syrepump???

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Bubblan89
                  Har du ingen syrepump???
                  Vilken dammm har syrepump? Frågeställaren har en jättestor damm, närmasre en sjö egentligen. Inte skall väl syrepump behövas?

                  Jag tror att kramfors snart svarar på din fråga.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Glajdarn
                    • November 2004
                    • 270

                    #10
                    Fast jag tycker ändå att det är konstigt eftersom det är mycket öppet vatten. Runt alla kanter nästan upp till 1 meter samt under bron vi har.
                    Nix, det onekligen som om dammen har tillräkligt kontaktyta med luften... Och dessutom kan ju vattnet binda mer syre när det är kallt. Men om vattnet är väldigt stillastående kan det ändå bli "bottendöd" (kanske lite grovt uttryckt...). Har du någon cirkulationspump? (Eller är det inte brukligt i en damm?)
                    "This is a lighthouse. Your call."

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • December 2004
                      • 80

                      #11
                      Vad är det för fiskar du har i dammet?
                      <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                      Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                      <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                      Kommentar

                      • Zirry
                        • June 2004
                        • 78

                        #12
                        Okej, jag ska skaffa en syrepump eller så lägger jag ner den stora pumpen för att se om det är det som är problemet. Men den är ju rätt kraftig så då kanske det blir för rörligt istället.

                        Fiskarna är uppe för 3je dagen idag. Fast de är inte där vattnet är öppet utan ligger strax under isen.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Om de inte kippar efter luft så är det knappast syrebrist. Eftersom det inte heller ligger is på hela dammen så är det ännu mindre chans för att det rör sig om syrebrist - tror inte att det är något att bry sig om.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • AndreasBK
                            • December 2003
                            • 374

                            #14
                            Kan inte du fixa en sån damm till mig också Zirry?
                            Andreas akvariesida

                            Kommentar

                            • Zirry
                              • June 2004
                              • 78

                              #15
                              Tackar för detta svaret och låter fiskarna vara, så får vi se.
                              Tackar er alla för visat intresse. Man blir ju lite nojig så det är skönt att andra hjälper en att tänka också.

                              Till fiskälskaren så har vi Koi, Guldfisk och Guldid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...