Nyköpta parasiter ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • r01
    • August 2004
    • 15

    Nyköpta parasiter ???

    Hej,
    jag startade ett nyköpt 375L + Eheim 2028 + stenar och grus(10mm) den 10 oktober. Till vattnet använder jag Aqua Interiörs Aqua Start och Mikro Start. Har följande vattenvärden(enligt Aqua Interiörs Multsticks) Temp 16, pH 7,2; GH <6; KH 6.

    11 oktober köpte vi 3st små GF 6-7cm och 3st GF 8-10cm i utedamm av en vattenträdgårdsbutik ca en timmes bilresa hemifrån. Fiskarna koppades under ca 60 minuter och lyftes sedan från en hink med enbart akvarievatten till akvariet som nu hade ca 18 grader i temp.

    Redan dagen efter började jag se att en av fiskarna skrubbade sig mot hörnet i akvariet och mot gruset. Kunde se små vita prickar på gäl-locken som jag då identifierade som de finnar som GF hane kan få under lek. Alla satt inte på gäl-locken dock ... någon enstaka satt lite längre bak och någon framme vid ögat. Alla prickar ser inte lika ut - en del är svaga och andra är vitare och står ut kanske upp till 0,5mm från kroppen. Andra symptom som kan vara mer eller mindre är brist på aptit, stillastående och att de står vid ytan ibland och "bubblar".

    Efter 1 1/2 vecka hade jag observerat att alla mer eller mindre skrubbat sig på samma sätt. Dock enbart 3st har haft prickar. Ringde och frågade säljaren(fiskarna) om skrubb-beteende och vita prickar på gäl-locken. - "Kan vara parasiter. Fråga efter hjälp av en lokal akvariebutik." sade de.

    Fram till söndag 24/10 har jag gjort 3st vattenbyten på ca 1/3 och har nu följande vattenvärden enligt JBL test - Temp 20; pH 7,4; GH 4,5; KH 6,5; NH4 0-0,25mg; NO2 0,2-0,4mg, NO3 0-0,1mg.

    Fisksäljaren säger att de inte har några sjuka fiskar och att eventuell sjukdom beror på skillnad i vattenmiljö från utedamm till akvarium innomhus.

    Vad tror/vad tycker ni?

    Mvh
    Johan
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    OJOJ.Du har mycket nitrit (NO2) det ska ALLTID vara 0.Där av skrubbandet.Om du inte åtgärdar detta bums så kommer fiskarna att dö.Gör ett stort vatten byte och köp nitrivec eller motsvarande "anti nitrit" medel.
    Fredrik

    Kommentar

    Arbetssätt...