Djur i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Djur i dammen

    Pappa har en trädgårdsdamm som han byggt själv fritt med duk. Den är kanske 3x3 meter och typ 1,5 m djup på det djupaste, kan inte måtten exakt. Han har ett vattenfall som kommer från pumpen, pumpen har UV-filter. Där finns även någon konstgrej som sprutar vatten och en sten som det bubblar vatten ifrån med hjälp av en slang bara för att få cirkulation. Han har tyvärr haft lite problem med alger. Tror det mycket beror på att där inte finns någon skugga. Har tipsat honom om vattenpest och rävsvans för vattnets skull. Finns det fler bra för vattnet? Han har jättefina näckrosor också. Han har haft en del dammfisk (är inte riktigt säker på vilka sorter), de har fått massa yngel så det blivit väldigt många fiskar. Dock har han haft svårt att övervintra dem. Så han har nu tröttnat på fiskar men skulle gärna vilja ha några andra djur. Jag har funderat lite fram och tillbaka men är mer van vid akvarium. En städande mal hade inte varit fel men den lär ju inte övervintra. Funderade på äppelsnäckor eller liknande men det funkar väl inte i kalla Sverige (de får inte smita iväg å äta deras växter heller). Funderar på om det finns typ salamander men har bara läst att de flyttar sen. Dock har jag sett salamandrar i Ramlösa Brunnsparks damm/fontän som jag inte tror går iväg. De har precis öppnat locken efter vintern och där är redan salamandrar och vad jag vet tycker jag mig har sett dem hela sommaren där tidigare men jag kan ha fel. Finns det något djur han kan ha i sin damm?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ganska snabbt brukar salamanadrar, grodor och paddor flytta in av sig själv.

    Du skall definitivt inte lägga ut några salamandrar/grodor i dammen som du har köpt - dessa kan sprida sjukdomar och hybridisera med våra "egna" djur.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Dammen har funnits i 5-6 år. En och annan padda har bott där men annars är det fiskar. Men de han har haft har blivit så stora.

      Finns det inget annat än fisk som man kan köpa som inte påverkar våra egna?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det mesta annat kan ju sprida sig så det är inte så lämpligt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Josefisk
          • May 2017
          • 1

          #5
          Om ni haft problem med att övervintra era fiskar skulle jag rekommendera rudor! Dessa är dock fiskar, men de har övervintrat riktigt bra i våran damm i flera år och funkar jättebra tillsammans med både salamandrar och Koi-fiskar.

          Kommentar

          • Mackelito
            • April 2019
            • 4

            #6
            Hej,
            Snubblade in på denna tråd då jag försökte googla på ett djur jag såg igår i dammen.

            Det är ett slags kräftdjur som bor i en hålighet lite som en eremitkräfta men själva huset såg först ut som en mossliknande växt med små stenar och annat på men när jag såg att den faktiskt rörde på sig så kollade jag närmare och ser då små spröt som känner sig fram (försvann snabbt in i hålet igen när jag plockade upp den)

            Någon som har tips på vad det kan vara för kul?


            Annat vi har i dammen just nu är:
            Grodor (5-10 st och massa ägg)
            Stor vattensalamander (många)
            Guldid
            Guldfisk

            Djur som kommer på besök och dricker/"äter"
            Katter
            Fåglar
            Rådjur

            Vi är nyinflyttade till huset så det är helt underbart att se hur allt vaknar till liv

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Låter som nattsländelarver - kallas ibland för husmask
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Damruda är en inhemsk variant av asiens "guldfiskar" övervintrar i bottenfrusna gölar och är rätt sociala. Bara leta reda på enlokal tjärn och meta upp ter fyra stycken. Deg och små daggmaskar fungerar som bete. stl12 krokar
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mick13
                  Damruda är en inhemsk variant av asiens "guldfiskar" övervintrar i bottenfrusna gölar och är rätt sociala. Bara leta reda på enlokal tjärn och meta upp ter fyra stycken. Deg och små daggmaskar fungerar som bete. stl12 krokar
                  Klarar de verkligen att det blir bottenfruset?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ganska snabbt brukar salamanadrar, grodor och paddor flytta in av sig själv.

                    Du skall definitivt inte lägga ut några salamandrar/grodor i dammen som du har köpt - dessa kan sprida sjukdomar och hybridisera med våra "egna" djur.
                    Håller med - min damm innehåller massor med paddor och grodor, samt även salamandrar men dom ser jag ytterst sällan.
                    De brukar flytta in tämligen snart men de första åren är de ju rätt få så man ser dom inte så ofta.
                    I fiskväg har jag bara guldfiskar.


                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13134

                      #11
                      Bra att du håller med dig själv Kjell
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Fiskburken
                        • March 2019
                        • 198

                        #12
                        Lätt hänt när det går år mellan fråga och svar.

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Ursprungligen postat av stefant

                          Klarar de verkligen att det blir bottenfruset?
                          Följ länk och läs under "Miljö och vanor" rubriken, jag har varit inbiten sportfiskare i många år har metat dammrudor i en tjärn för att still abstinensen.En vår på sent1980 tal håvade jag och några vänner upp mängder med fisk främst sutare och brax men bara få rudor. Som dött till följd av ev syrebrist under det tjocka istäcket som varunder dessa hårda vintrar-
                          Ordning karpfiskar Cypriniformes Denna ordning är den näst artrikaste av alla fiskordningar. Den består av 6 familjer med 256 släkten och ca 2.422 arter varav flertalet lever i sydöstra Asien. I Europa finns endast 2 familjer med ca 80 arter. Familj karpfiskar Cyprinidae Fiskar med varierande kroppsform, antingen långsträckta eller mer kompakta med hög, rundad […]
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mick13

                            Följ länk och läs under "Miljö och vanor" rubriken, jag har varit inbiten sportfiskare i många år har metat dammrudor i en tjärn för att still abstinensen.En vår på sent1980 tal håvade jag och några vänner upp mängder med fisk främst sutare och brax men bara få rudor. Som dött till följd av ev syrebrist under det tjocka istäcket som varunder dessa hårda vintrar-
                            http://fiskbasen.se/ruda
                            Det var intressant att de kan övervintra på det viset!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13134

                              #15
                              ....Hallå, dem dog ju
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...