"Kontrollerad" algodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

    "Kontrollerad" algodling

    Jag skulle gärna vilja få algerna att breda ut sig på botten, och inte över hela akvariet (inkl växter och rutor). Alger på rutor ser jag inga problem med, men det ser så tråkigt ut när växterna har alger på sig. Hur kommer man tillrätta med detta "problemet"? (om det ens går).

    Jag läste en bok för ett tag sedan där det stod att man inte kunde flytta alger från ett akvarium till ett annat. Det hade något med några hämningsämnen vill jag minnas. Tyvärr minns jag inte exakt vad som stod, men jag undrar om det är möjligt att odla alger på en sten i en hink för att sedan flytta över stenen till akvariet?

    mvh
    Jonas
    mvh
    Jonas
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag har lite algproblem i mitt kar. Rutorna rengör jag och algbeväxta växtdelar ansar jag bort. Så mitt problem är endast på rötter och stenar. Så mitt tips är att skaffa snabbväxande växter så kan du ansa bort efter hand
    MVH
    Magnus

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Jag läste en bok för ett tag sedan där det stod att man inte kunde flytta alger från ett akvarium till ett annat. Det hade något med några hämningsämnen vill jag minnas. Tyvärr minns jag inte exakt vad som stod, men jag undrar om det är möjligt att odla alger på en sten i en hink för att sedan flytta över stenen till akvariet?
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Förmodligen har du gjort det ofrivilligt ändå via fiskar som sporbärare och om du använder samma vattenbytesslang, håvar, utrustning etc.
      Finns det vatten och ljus finns det alltid grogrund för alger.

      Växter får inga alger på sig sålänge dom växer och trivs och dom bara exponeras för ljus de timmar dom orkar vara aktiva (ca 10-12 timmar). Finns det ett fönster i rummet blir dom således algbetäckta eftersom det i princip är ljust dygnet runt på sommaren.

      _@_, www.akvarie.net _@_,
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...