Algmedel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Algmedel!

    Hej!
    Googlade runt lite och hittade en sida där man kan beställa algmedel. Nu undrar jag om någon testat detta med gott resultat?

    Skadedjur på växterna? Vi hittar ett Nyttodjur  till dig! Skandinaviens största urval av miljövänliga,...
    Agnez
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    #2
    Hejda er...inte visste jag att det var en så populär produkt.
    Agnez

    Kommentar

    • posterberg
      • January 2008
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Agnez
      Hejda er...inte visste jag att det var en så populär produkt.
      Fick du testat det, var det bra?

      Jag är i stort behov själv. Jag såg också http://www.nyttodjur.se/produkt/vattenmusslor.aspx på den sajten och undrar om det skulle funka i ett inomhusakvarium lika bra som i en damm. Jag gillar tanken på musslor bättre än någon "kemikalie".

      Någon?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Spara pengarna och hitta felet på varför algerna kommer istället. Det kommer att försvinna när man lägger i algmedel, men orsaken till att det kom finns ju kvar, och då kommer dem tillbaka, så småningom.

        Se över era rutiner istället.

        Hur mycket vattenbyte och hur ofta?
        Gödning?
        vilket rör och ljustimmar?
        Belastning av karet?
        Filter?
        Övermatning?

        Kommentar

        • posterberg
          • January 2008
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Hur mycket vattenbyte och hur ofta?
          Gödning?
          vilket rör och ljustimmar?
          Belastning av karet?
          Filter?
          Övermatning?
          Jag håller helt med dig, självklart måste orsaken bort också. Vattnet luktar och det är inte kul alls.

          Jag har 10 malawi ciklider, 2 culiålar och en pakistan botia.
          Karet är 125 liter
          Jag har kört med ljuset släckt dygnet runt under perioder för att se om det hjälpte. Det hjälper inte och vattnet blir dåligt även under de perioderna.
          Byter 1/3 vatten en gång i veckan, senast bytte jag 3/4. Likväl luktar det apa efter en vecka. Och mer mossa blir det.

          Jag har ett extern eheim filter som har bra kapacitet, men det kloggar igen mycket fortare än det skall. Så det är definitivt inte full kapacitet på det under några långa perioder.

          De får små ciklid pellets två ggr om dan. De får så de äter allt.

          Jag har blandad botten, dels en grov grus, nästan så det är sten, och dels fin sand. Grusen är under sanden. Det här är kanske mitt problem, jag vet inte...

          Jag läste att växter trivs bättre i grus än i sand så jag tänkte att de kan få ha det, och sen sand ovanpå så att fiskarna kan få gräva som de vill.

          Jag tror att mossan fått så bra fäste att jag måste se till att bli av med den först, men självklart måste jag även hitta orsaken. För nu är det så illa att hela mitt akvarieintresse håller på att dö ut...

          Kommentar

          Arbetssätt...