andmat och salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    andmat och salt

    Jag visade för min 11-årige son hur andmaten gång på gång tar över min Endlersburk. Och då frågade han varför jag inte hade problem med andmaten i andra burkar. Det hade jag egentligen inte funderat på ssk mycket bara varit tacksam över att så var inte fallet.
    Den största skillnaden är att jag bara har vättervatten i Endlersburken men tillsätter 1 ml koksalt per liter vatten i övriga burkar. Tror ni - eller ännu bättre - vet ni om det kan ha någon betydelse?
    Killies is a lifetime passion
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    i mina kar som jag saltar så trivs andmaten även där.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Så synd då.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Kan det vara så att du har mer ytcirkulation i den andmats-fria burken?
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Andmat är mycket känslig mot salt. Det är nog den allra känsligaste av de växter jag haft, den packar ihop redan vid en promille (ett gram salt per liter) eller så.
          Senast redigerad av Azur; 03 April 2009, 17:56.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Det låter betydligt bättre - gissa vilka får lite salt i vattnet vid nästa vattenbyte.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
              Kan det vara så att du har mer ytcirkulation i den andmats-fria burken?
              tvärtom - ingen alls
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Andmat är mycket känslig mot salt. Det är nog den allra känsligaste av de växter jag haft, den packar ihop redan vid en promille (ett gram salt per liter) eller så.
                jaså ?

                jag har 1dl salt per 100l och här frodas andmaten väldigt bra. lika så i mitt ena Molly kar frodas andmaten väldigt mycket. hur kommer det sig.
                Senast redigerad av Flaxss; 03 April 2009, 20:00.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  jaså ?

                  jag har 1dl salt per 100l och här frodas andmaten väldigt bra. lika så i mitt ena Molly kar frodas andmaten väldigt mycket. hur kommer det sig.
                  Ingen aning; eventuellt att det skiljer sig mellan arter/populationer.

                  Jag försökte kolla på Google scholar, och ett papper säger att den tål salthalter lägre än 0.5 ppt, en annan att den överlever med kraftigt nedsatt tillväxt till 1.3 ppt, och en tredje finner svag tillväxt till 5 ppt.

                  Min erfarenhet har som sagt varit att det är den första växt som dör, vid en salthalt kring 1 promille.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ett av mina tidigaste akvarieminnen var ett black molly kar i en akvariebutik i Västerås på 1960-talet. En matta av andmat och en eller ett par svarta segelfensmolly på närmare en decimeter. Har dock ingen aning om salthalten. Ämnar dock börja med salt till Endlersburken vid nästa vattenbyte vilket för min del kommer att förenkla verksamheten. Återkommer om några veckor med mina erfarenheter...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Ingen aning; eventuellt att det skiljer sig mellan arter/populationer.

                      Jag försökte kolla på Google scholar, och ett papper säger att den tål salthalter lägre än 0.5 ppt, en annan att den överlever med kraftigt nedsatt tillväxt till 1.3 ppt, och en tredje finner svag tillväxt till 5 ppt.

                      Min erfarenhet har som sagt varit att det är den första växt som dör, vid en salthalt kring 1 promille.
                      hos molly saltar jag på mofo, och där kan nog vara en hög salthalt (använder vanligt salt inte ektozon). och där i trivs andmaten som bäst, det är ju inget jag ljuger om och kan mer än gärna visa bild men det är ju konstigt att det är så himla olika. lika så övriga flytväxter trivs bra där i. sämst mår dock pistia och bäst mår andmaten och ''frogbite'' i det karet.

                      jag har Minor i karet.

                      jag ska göra ett test i sommar, en burk med samma övriga förhålladen det som skiljer är då en emd salt och en utan.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Bra - låt oss ta reda på vad som händer.
                        Tänk om det skulle finnas en *enkel* lösning på andmatsproblemet.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          om det nu visas att den inte gillar salt efter jag testat det så kommer jag sluta salta då jag inte kan vara utan andmat. och dom fiskar som vill ha salt får då vara utan andmat.

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            I det här försöket mådde andmaten bra av lite salttillsats, men sämre med mer, är det någon som orkar räkna om mM per 100 ml till något mer folkligt?



                            Jag är ju inte så förtjust i att ha en massa natriumklorid i akvarievattnet, särskilt om det är tveksamt resultat, jag har däremot funderat på att spraya väteperoxid på andmaten, men när jag läste den här tråden som blev jag inspirerad att prova att spraya mättad lösning med kalciumklorid. Det borde inte ta så lång tid med daglig sprayning.

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Det låter betydligt bättre - gissa vilka får lite salt i vattnet vid nästa vattenbyte.
                              We're on the same team brother!!!!!!!!!!!!!!!!!

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...