Svarta alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fräken666
    • August 2008
    • 125

    Svarta alger

    Har problem med att bladen på mina spikklubbor och javaormbunkar blir svart av alger, ingen fisk eller snäcka tycks vilja äta dessa och man kan inte skrapa bort dom heller.
    Jag tycker att hela akvariet känns sunkigt.
    220l
    ett eheim ytterfilter och ett inerfilter
    9 guldbarber, 5 platys,1 molly, 3 kakduaciklider , 1 borelli, 4 khulii, 5 metallpansarmalar, 4 guramisar, 3 st tigersnäckor 4 amanoräkor och ca 3 äppelsnäckor som dock inte växer.
    Byter ca 70-80l i veckan ,pmdd
    Mycke växter
    Någon som vet hur man blir av med dessa alger???
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Kan vara BBA eller svart skäggtoffs alg, brukar triggas av svängiga co2 nivåer och/eller höga fosfatnivåer, en firre som verkligen gillar de flesta alger är den siamesiska algätaren.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Fräken666
      • August 2008
      • 125

      #3
      Ockej hur vet man om man har höga fosfatnivåer och är det skadligt för firrarna.
      Har svårt att få pandapansarmalar och khulii ålar att överleva kan fosfatet va boven.
      Blir även snabbt grönt på rutorna vad tror du att orasken till det är???

      Kommentar

      • guzzzen
        • May 2009
        • 87

        #4
        hjälp ja har samma problem,
        massa svart på både botten och växter i mitt nystartade yngelakvarium...........
        Ingen nitrit dock, kollade,
        men fosfat....?? hmmm
        _________________________

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det finns inga alger som reagerar på varierande fosfatnivåer vad jag vet. Däremot varierande CO2 och ammoniumnivåer.

          När man har överbelastade akvarier med halvtaskig cirkulation/biologisk filtrering brukar alger dyka upp och det är lite lotteri vad som dyker upp först, men i kombination med svajjiga CO2-nivåer brukar det vara toffsalger som blommar upp.

          Gör man stora vattenbyten och har stor fisklast kan all nedbrytning ge en del CO2 som i kombination med vattenbyten och halvtaskig cirkulation ger toffsalger.

          Lite paradoxalt brukar toffalger försvinna om man låter akvariet i högre grad vara i fred med bättre cirkulation så att den biologiska filtreringen funkar bra och gasnivåerna stabiliseras.

          Tyvärr sitter dom kvar länge även när man "rätat upp" akvariet så då kan man förstöra lite extra för toffsalgerna genom att dosera EasyCarbo och skrubba så mycket man kan och kanske skaffa Siamesiska algätare som man inte mätar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...