Hur man stänger av en co2 över natten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #16
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har byggt en hemmabygd co2 av pet-flaskor och den är jättebra men det som är lite dumt med den är att den låter för jävligt .. undrar om ngn har ett bra sätt att stänga av den över natten för då tar ju endå inte växter´na upp koldioxid <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Det går föra in koldioxiden i en vanlig membranpump (luftpump/ "syrepump"). Jag har för mig att man bör täta den, eller så körde man in en liten slang i den svarta "bälgen". Jag kommer inte ihåg. Sedan sätter man membranpumpen på samma timer som ljuset. Det här är inte min idé och jag har aldrig testat.

    Mvh.

    Ola
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #17
      Hej!

      Pumpa in co2 med luftpump verkar svårt. Vad blir av kolsyran på natten? det kan bli högt tryck i jäsflaskan.
      Fast det kan ju funka om man ställer ner luftpumpen i en liten hink med lock. Leder ner co2 i hinken och låter pumpen suga in den tillsammans med eventuell luft. Om man skär ett litet hål i locket så kan nattgasen släppas ut därigenom. co2 är ju tyngre än luft så den fyller hinken innan den "rinner"ut.
      Enda nackdelen är att om man inte får tillräckligt med co2 från mäsken så kommer pumpen att dra in luft också. Fast detta är kanske ingen nackdel. Luft skadar kanske inte funktionen om man leder ut gasen i en träbit i karet.

      Jag har hittat en hink på 5 liter som har varit till spackel. Jag tror att den är tät. Ska prova att gelantinmäska i den. Sen kan jag ju ställa en annan ovanpå med luftpumpen i om jag vill ha den konstruktionen.

      Urban

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #18
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Pumpa in co2 med luftpump verkar svårt. Vad blir av kolsyran på natten? det kan bli högt tryck i jäsflaskan. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Den ska ju inte vara helt tät så den pyser iväg. Det här är en beprövad teknik som många använder men inte jag. Jag koldioxidgödslar inte. Min beskrivning var säkert inte perfekt. Urbans idé med hink funkar säkert och är på sitt sätt ännu mer "low tech".

        Mvh.

        Ola
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        Arbetssätt...